Z prawami autorskimi nie jest tak łatwo jakby się mogło wydawać. Przede wszystkim prawa autorskie dzielą się na:
- autorskie prawa osobiste (niezbywalne)
- autorskie prawa majątkowe (zbywalne)
Pozbyć się można tylko tych drugich, jednak nie wystarczy taka klauzula:
Poprawnie napisana umowa o przeniesienie praw autorskich powinna określać:
1. Pola eksploatacji, czyli kwestia wykorzystania utworu. Należy do tego m.in. zwielokrotnianie, wprowadzanie do obrotu, wykonanie, wystawianie, nadawanie, udostępnianie utworu, itd. Umowa może dotyczyć pól eksploatacji tylko takich, które są znane w momencie zawierania umowy. Nie ważne jest sformułowanie w stylu "i przyszłych pól eksploatacji nieznanych w momencie podpisywania umowy". Aby to obejść można w umowie zawrzeć klauzulę, która zobowiązuje autora do odpłatnego przeniesienia praw autorskich majątkowych na nowym polu eksploatacji nieznanym w chwili zawarcia umowy.
2. Zakres terytorialny wykorzystania utworu - Polska, Europa, cały świat.
3. Zgoda na wykonywanie prawa zależnego i dokonywana zmian w utworze. Należy określić:
- zakres tych zmian
- pola eksploatacji zmian
- czy samodzielnie, czy wspólnie z osobami trzecimi
4. Wysokość wynagrodzenia, czyli sprawa ważna dla autora. W umowie musi być jasno określone jakie wynagrodzenie przysługuje za jakie pole eksploatacji. Oczywiście można pola eksploatacji pogrupować i przewidzieć jedno wynagrodzenie. Można również wyraźnie określić, że prawa zostały przeniesione nieodpłatnie. Jednak pod względem podatkowym lepiej jest coś sprzedać za symboliczne 1 zł niż darować.
5. W umowie należy wyraźnie napisać, że przenosi się autorskie prawa majątkowe. Bez tego istnieje domniemanie, że udzielono licencji.
6. Jeśli umowa przeniesienia praw autorskich jest częścią umowy o dzieło można pokusić się o koszty uzyskania przychodów 50%. Autor musi oświadczyć, że nie zbywa praw autorskich jako przedsiębiorca.
Podsumowując: Usunięcie tych linków powinieneś ustalić z autorami i wprowadzić pisemne poprawki do umowy (pod rygorem nieważności).