Skocz do zawartości
Geekboy68k

Sprzedaż domen - dylematy z rozliczaniem PIT

Promowane odpowiedzi

Czołem!

Rozliczam sobie właśnie PIT-a za sprzedaż domen internetowych. Załóżmy hipotetyczną sytuację: w poprzednim roku podatkowym (styczeń-grudzień 2013) kupiłem 10 domen na kwotę 600 PLN (10*60 - posiadam faktury), z czego sprzedałem 5 na kwotę 1000 PLN (5*200, także posiadam faktury).

 

Czy w takim wypadku, rozliczając się jako osoba fizyczna, mogę wpisać te 5 domen do kosztów uzyskania przychodu?

Czy zysk ze sprzedaży winien jestem wklepać w rubryczce 59 (Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4), czy raczej w 52 (Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy) - podobnie, jak zrobiło to premium.pl w przesłanym mi formularzu PIT-11?

 

Będę wdzięczny za odpowiedzi :)

 

Pozdrawiam!

  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

ja bym wpisał tak jak w pitcie z premium

 

Nie wprowadzaj w błąd. Tylko te z premium.pl wpisuje się (a właściwie przepisuje z wysłanego przez premium.pl PIT-11) w rubryce 52 czyli w prawach autorskich. Kwoty ze sprzedaży pozostałych domen należy podliczyć i wpisać w rubryce 59 (Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4).

Edytowane przez thomaso
  • Like 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A gdzie autor pisze, że domeny są tylko z premium.pl? Tak czy siak, nie wywołujmy niepotrzebnej wojenki.

 

Pozwolę sobie jeszcze zapytać - domeny z premium.pl, podliczone przez ten serwis w PIT-11, wklepuję w prawach autorskich, czyli w rubryce 52. Pozostałe, sprzedane np. przez Sedo czy Aftermarket lecą do pozostałych, czyli do 59.

A co z domenami sprzedanymi przez premium.pl, które nie zostały przez nich ujęte w PIT-11 (tzn. zostały sprzedane przed okresem pobierania zaliczek, bądź w jego trakcie, ale kupiec wybrał opcję bez faktury)?

Edytowane przez Geekboy68k

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A gdzie autor pisze, że domeny są tylko z premium.pl? Tak czy siak, nie wywołujmy niepotrzebnej wojenki.

 

No właśnie - ja napisałem ogólnie, bo wiem, że sprzedajesz nie tylko w premium.pl, bo i na przykład w AM, co widać chociażby w stopce. Ogólnie wszystkie dochody z całego roku wpisujesz zawsze w "inne źródła" czyli 59 (jeśli coś handlowałeś na Allegro i nie podpada to pod rzeczy używane to też). Jedyne odstępstwo od tej reguły to premium.pl i tylko domeny, które podpadają pod fakturowanie dla osób fizycznych czyli sprzedane po 1 lipca zeszłego roku. Pozostałe (nie ujęte w PIT-11 przez premium.pl) wpisujesz też w rubryce 59.

 

A trochę dyskusji na temat tego PIT-11 masz tu - http://di.pl/topic/94580-zmiana-zasad-fakturowania-w-premium/?view=findpost&p=555334

Edytowane przez thomaso
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Drodzy państwo - na Krajowej Infolinii Podatkowej, jak i w mojej lokalnej skarbówce twierdzą, że jeżeli posiadam faktury potwierdzające ile zapłaciłem za domenę, to jak najbardziej jest to mój koszt - nawet osoby fizycznej.

Trochę jestem skołowany - komu wierzyć? Czy jest jakaś podstawa prawna regulująca w/w kwestię? Może ktoś z Premium się wypowie?

 

Swoją drogą - polecono mi także, aby dochód ze wszystkich sprzedaży wrzucić do praw majątkowych (52), a nie rozbijać tego na prawa majątkowe (52) oraz dochód z innych źródeł (59).

Edytowane przez Geekboy68k

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Trochę jestem skołowany - komu wierzyć? Czy jest jakaś podstawa prawna regulująca w/w kwestię? Może ktoś z Premium się wypowie?

 

Niestety nie możemy udzielać porad podatkowych, moga to robić wyłacznie licencjonowani doradcy podatkowi. Wg stanowiska MF, wykonywanie czynności doradztwa podatkowego bez wymaganych uprawnień zagrożone jest sankcją karną w postaci kary grzywny do 50 000 zł. Moim zdaniem, jeśli w skarbówce twierdzą, że możesz poniesione wydatki na domenę uznać za koszt podatkowy, to warto to zrobić, a jednocześnie wystąpić o oficjalną interpretację (na odp. czeka się ok. 90 dni) i ew. w razie negatywnej interpretacji skorygować deklarację.

  • Like 5

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

 

Drodzy państwo - na Krajowej Infolinii Podatkowej, jak i w mojej lokalnej skarbówce twierdzą, że jeżeli posiadam faktury potwierdzające ile zapłaciłem za domenę, to jak najbardziej jest to mój koszt - nawet osoby fizycznej.

[...]

 

... No jasne, że osoby fizycznej. Kiedy nie jesteś spółką.

 

Zarejestrowana DG w formie nie posiadającej osobowości prawnej, jest działalnością osoby fizycznej.

Taka osoba [fizyczna] a prowadząca zarejestrowaną DG nie jest kimś odrębnym od tego co robi.

 

Nawet posiada obowiązek umieszczania swojego imienia i nazwiska tuż obok nazwy swojej firmy.

Na fakturach, na pieczątkach i wszędzie tam gdzie wymagane jest pojawienie się nazwy firmy.

Nota bene, przedsiębiorcy dość często o tym zapominają, że "przywilej" posługiwania się nazwą firmy bez przyporządkowania do niej imienia i nazwiska, posiadają jedynie spółki.

 

Może w Twojej skarbówce zinterpretowano sobie Twoje zapytanie, jako odnoszące się do zarejestrowanej DG.

 

 

Tak jak napisali Koledzy wcześniej, NIE MOŻESZ wliczać niczego w koszty, nie prowadząc DG.

W innym wypadku, miliony polskich rodzin wrzuciłoby bardzo chętnie w koszty całe swoje codzienne życie.

I miało w zadzie tak zwanego "fiskusa".

Edytowane przez yarowa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Nawet posiada obowiązek umieszczania swojego imienia i nazwiska tuż obok nazwy swojej firmy.

Na fakturach, na pieczątkach i wszędzie tam gdzie wymagane jest pojawienie się nazwy firmy.

Nota bene, przedsiębiorcy dość często o tym zapominają, że "przywilej" posługiwania się nazwą firmy bez przyporządkowania do niej imienia i nazwiska, posiadają jedynie spółki.

Bo firma to imię i nazwisko a nie wymyślona nazwa, która jest dodatkiem a nawet może jej nie być.

Co do spółek to nie wszystkie mogą ukrywać nazwiska.

 

Co do PIT

Jeżeli nie ma DG to jest to dodatkowy przychód przy sprzedaży ( mimo braku wystawionej fv ) i jest specjalna do tego rubryka w PIT 37, a przy kupnie to jest niczym ( jak chcesz to rozliczyć? jedzenie też w koszty wrzucisz? )

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisali Koledzy wcześniej, NIE MOŻESZ wliczać niczego w koszty, nie prowadząc DG.

 

Ale dlaczego? Zapytałem o podstawę prawną takiego rozumowania, sam nie potrafię jej znaleźć.

 

jedzenie też w koszty wrzucisz?

 

Akurat kwestia kosztu podatkowego jest dość klarowna:

 

 

1.Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

 

Gdybym kupił te domeny za ziemniaki, a nie złotówki, to pewnie starałbym się je wrzucić w koszta.

 

[...] jednocześnie wystąpić o oficjalną interpretację (na odp. czeka się ok. 90 dni) i ew. w razie negatywnej interpretacji skorygować deklarację.

 

To chyba będzie najsensowniejsze wyjście.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

nie zajmuje sie doradztwem podatkowym ale moze sie przydadza linki (moze stare, ale poczytac o kosztach mozesz):

http://www.pit.pl/1310_sprzedaz_domeny_konsekwencje_podatkowe_8775.php

"W przypadku sprzedaży prywatnej przychód można podzielić w zależności od tego, co jest przedmiotem umowy łączącej strony. Jeżeli umowa dotyczyć będzie zbycia praw autorskich do nazwy domeny lub znaku towarowego związanego z domeną (autorski projekt posiadacza domeny, teraz zbywany na rzecz nowego użytkującego domenę) źródłem uzyskania przychodów są prawa autorskie lub prawa majątkowe. Zastosowanie może wówczas znaleźć 50% stawka kosztów uzyskania przychodów."

 

 

http://www.pit.pl/domeny_prywatnie_podatki_a_handel_w_internecie_1428.php

 

http://www.goldenline.pl/grupy/Pozostale/podatki-i-prawo-podatkowe/sprzedaz-domeny-a-podatki,3281710/

 

edit:

http://interpretacje.info/tags/domena-internetowa.html

 

http://serwisy.gazetaprawna.pl/pit/artykuly/744416,pit-podatek-od-sprzedazy-domeny-internetowej.html

Edytowane przez limo
  • Like 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Drodzy państwo - na Krajowej Infolinii Podatkowej, jak i w mojej lokalnej skarbówce twierdzą, że jeżeli posiadam faktury potwierdzające ile zapłaciłem za domenę, to jak najbardziej jest to mój koszt - nawet osoby fizycznej.

Trochę jestem skołowany - komu wierzyć? Czy jest jakaś podstawa prawna regulująca w/w kwestię? Może ktoś z Premium się wypowie?

 

Swoją drogą - polecono mi także, aby dochód ze wszystkich sprzedaży wrzucić do praw majątkowych (52), a nie rozbijać tego na prawa majątkowe (52) oraz dochód z innych źródeł (59).

 

Panie Antoni,

 

w moim Urzędzie Skarbowym również otrzymałem informację, iż w takim przypadku można zaliczyć to jako koszt uzyskania przychodu. Ja wrzuciłem w 'dochód z innych źródeł'.

 

Na marginesie - sprzedałem 3 tylko domeny. Pani zasugerowała mi jednak, iż jeśli będę w kolejnym roku znów sprzedawał to może to podlegać pod działalność gospodarczą już, chyba, że sprzedaż będzie dotyczyć domen nabytych przed rozliczeniem tegorocznego PITu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Panie Antoni,

 

:D

 

w moim Urzędzie Skarbowym również otrzymałem informację, iż w takim przypadku można zaliczyć to jako koszt uzyskania przychodu.

 

Bo to ewidentnie jest jakiś koszt uzyskania dochodu, w przeciwieństwie do przytaczanego tutaj jedzenia - bez zakupu domeny nie byłoby zysku. Proste.

Inną kwestią jest jego prawidłowe zakwalifikowanie - ja zrobiłem podobnie jak Ty. Poradzono mi tak zarówno w skarbówce, na Krajowej Infolinii Podatkowej, jak i u znajomej księgowej.

 

Pani zasugerowała mi jednak, iż jeśli będę w kolejnym roku znów sprzedawał to może to podlegać pod działalność gospodarczą [...]

 

Pani powiedziała prawdę. Interpretacji przepisów w tej kwestii (tzn. uznania, czy coś jest działalnością gospodarczą, czy nią nie jest) dokonuje urzędnik skarbowy.

 

[...] chyba, że sprzedaż będzie dotyczyć domen nabytych przed rozliczeniem tegorocznego PITu.

 

Nie wypowiem się - dla mnie to trochę dziwne, bo zysk zanotowaliśmy tu i teraz, a nie dwa lata wstecz.

 

Generalnie w przypadku wątpliwości warto wybrać się z papierami do skarbówki i zrobić tak, jak mówi naczelnik urzędu skarbowego, z którym będziesz się rozliczał. Osoby oglądające program Państwo w państwie wiedzą, że urzędnik ma zawsze rację, nawet jak jej nie ma, a z samymi urzędami warto żyć w dobrych relacjach. Mniej więcej tak to u nas działa.

Edytowane przez Geekboy68k

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Trochę odkopię temat. Czy ktoś obecnie wrzuca w koszty uzyskania przychodów koszty rejestracji domen - nie prowadząc działalności gospodarczej?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

"przychodów", "domen" czyli rozumiem nie jednorazowych przypadków... stąpasz po bardzo cienkim lodzie... bez dg...

Edytowane przez Maku Maku

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Maku Maku napisał:

"przychodów", "domen" czyli rozumiem nie jednorazowych przypadków... stąpasz po bardzo cienkim lodzie... bez dg...

Nie stąpam, na razie badam grubość lodu ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
42 minuty temu, cannot napisał:

Niby czemu po bardzo cienkim lodzie ?

Chodzi o sprzedaż prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły. Było o tym na forum wielokrotnie.

 

A odpowiadając na pytanie Szmiko.
Powszechnie do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki, co do których podatnik jest w stanie wykazać ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z pracą.
Warto pamiętać, że jeżeli wpisze się przychody i koszty w wierszu "Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4" , to w razie kontroli będziesz musiał te przychody i koszty udowodnić. Zapraszasz więc kontrolujących do zapoznania się z całą historią operacji, aby wykazać zasadność zadeklarowanych pozycji. Nie jestem też pewien, czy koszt poniesiony w jednym roku, można wpisać do "innych źródeł" w latach kolejnych? Tak więc chyba warto podpytać o to jakąś zorientowaną księgową albo te koszty sobie odpuścić.

Edytowane przez Kangur
  • Like 1
  • Thanks 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.

Zaloguj się teraz


Advertisement


×