Jump to content
mirec

Sprzedaż domeny zakupionej przed założeniem DG. F-VAT.

Recommended Posts

Witam.

 

Mam pytanie do domainterów, którzy mają już jakieś doświadczenie w zakupie i sprzedaży domen w ramach prowadzonej działalności. Pytanie raczej z zakresu prawa podatkowego. Bardzo proszę o pomoc.

 

Obecnie posiadam założoną DG o charakterze usługowym, jestem vatowcem. Przed założeniem DG zakupiłem kilka domen internetowych z myślą o późniejszej sprzedaży. Jestem właśnie przed pierwszą transakcją sprzedaży i zastanawiam się jak ma ona formalnie wyglądać.

 

Czy poprawnym będzie:

 

Wliczenie w Koszta uzyskania przychodu zakupu domeny, zrealizowanego przed założeniem DG (Czy trzeba sporządzić jakieś dokumenty prócz posiadania faktury VAT za zakup i przekazania jej do księgowości?)

+

Sprzedaż domeny na podstawie faktury VAT: zwrócenie do US podatku VAT i podatku dochodowego.

 

?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakupu sprzed rejestracji działalności nie wliczasz w koszty. Możesz jedynie wrzucać w nie koszty odnowień tych domen, jeśli do dokumentacji księgowej dołączysz ich wykaz. Sama sprzedaż już standardowo, zgodnie z wybranym przez Ciebie modelem rozliczeń.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakupu sprzed rejestracji działalności nie wliczasz w koszty. Możesz jedynie wrzucać w nie koszty odnowień tych domen, jeśli do dokumentacji księgowej dołączysz ich wykaz. Sama sprzedaż już standardowo, zgodnie z wybranym przez Ciebie modelem rozliczeń.

 

Ok. Więc mam kolejne pytanie. Jako, że od niedawna prowadzę działalność, mam także wątpliwości w tej kwestii:

 

Zakładając DG, zarejestrowanymi wcześniej domenami mogę rozporządzać w ramach tej działalności, stają się one automatycznie także własnością firmy. Mogę (i być może nawet powinienem) zmienić w panelu klienta dane osoby fizycznej na dane mojej firmy. Tak to działa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W DG firma=Ty. Nie musisz zmieniać abonenta (jeśli są na Ciebie), możesz sprzedawać domeny i wystawiać faktury. Co więcej, jako osoba fizyczna (mimo że prowadządza działalność gospodarczą) masz prawo do ochrony danych osobowych, więc utrzymywanie na kontakcie os.fiz. jest jak najbardziej właściwe. Ale oczywiście możesz zmienić abonenta na "firmę" jeśli chcesz aby tą drogą znajdowali Cię chętni do zakupu domen. ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za info. Już wydaje mi się to nieco bardziej klarowne:)

 

Pozwolę sobie dalej pociągnąć wątek i rozszerzyć go o zapytania odnośnie Waszych sposobów na podpisanie umowy sprzedaży domeny i sposobu cesji domeny.

 

Domena .pl, jest zarejestrowana w OVH

 

1. Podpisanie umowy kupna/sprzedaży.

Widziałem na forum i w sieci kilka ramowych umów, z których zapewne skorzystam. Jest wiele kontrowersji nt. podpisywania umów poprzez przesyłanie sobie skanów podpisanych umów. Jaki macie do tego stosunek i jak to wygląda w praktyce? Podpisujecie umowy z kontrahentami jedynie drogą listowną (papierową), czy za pomocą email i skanów z podpisami?

 

2. Cesja domeny.

Widzę, że trzeba wykonać dwa ruchy:

- zmiana danych abonenta na dane osoby nabywającej domenę (zaniepokoił mnie trochę okres oczekiwania na faktyczną zmianę w whois i zablokowania domeny: 60dni)

https://www.ovh.pl/g1350.zmiana_wlasciciela_domeny_globalnej_com_net_org_info_biz

- wygenerowanie i przekazanie osobie nabywającej kodu authInfo

 

Czy to wystarczy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy małych lub średnich sprzedażach najczęściej wystarczy proforma. Jeśli klient naciska lub kwota transakcji jest większa, masz 2 opcje: zaoferować escrow lub podpisywać umowę. W tym ostatnim przypadku nie ma co się bawić, tylko najlepiej jechać do klienta i załatwić temat na jednym spotkaniu.

 

Cesja Cię nie interesuje, najważniejsze jest przekazanie authinfo i transfer domeny do klienta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cesja Cię nie interesuje, najważniejsze jest przekazanie authinfo i transfer domeny do klienta.

 

Wręcz przeciwnie, cesja jest najważniejszą częścią transakcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy małych lub średnich sprzedażach najczęściej wystarczy proforma. Jeśli klient naciska lub kwota transakcji jest większa, masz 2 opcje: zaoferować escrow lub podpisywać umowę. W tym ostatnim przypadku nie ma co się bawić, tylko najlepiej jechać do klienta i załatwić temat na jednym spotkaniu.

 

Cesja Cię nie interesuje, najważniejsze jest przekazanie authinfo i transfer domeny do klienta.

 

Czyli od strony technicznej, przekazanie authInfo klientowi daje mu możliwość przeniesienia domeny do swojego operatora i dane whois są automatycznie zmieniane na dane obecnego abonenta?

 

EDIT: Odnośnie tego co pisze pb: też mi się tak wydaje. Tylko jak technicznie ma wyglądać cesja? Tak jak opisałem, zmiana danych abonenta przed przekazaniem authInfo wystarczy?

Edited by mirec

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wręcz przeciwnie, cesja jest najważniejszą częścią transakcji.

 

Prawnie, do fizycznych rzeczy do zrobienia przez autora wątku się nie zalicza - dokonuje jej kupujący. Nigdy nie miałem sytuacji, w której to ja zmieniałbym abonenta, przed transferem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawnie, do fizycznych rzeczy do zrobienia przez autora wątku się nie zalicza - dokonuje jej kupujący. Nigdy nie miałem sytuacji, w której to ja zmieniałbym abonenta, przed transferem.

Czyli przekazanie authInfo wystarczy. Od strony techniczej, nowy właściciel powinien mieć jak najbardziej możliwość zmiany danych abonenta na swoje, tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podejrzewam, że pb w swojej karierze dokonywał transakcji na wiele różnych sposobów i wiele razy opisywany przeze mnie najprostszy schemat by nie wystarczył. Mi póki co wystarcza.

 

Odpowiadając na pytanie - tak, w czasie lub po transferze klient ma zawsze możliwość zmiany danych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moglibyście jeszcze podpowiedzieć, jak Wy tytułujecie na fakturach sprzedaż domeny? Domena ostatecznie jest usługą, więc podaje się ją zapewne na fakturze jako usługa w liczbie 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moglibyście jeszcze podpowiedzieć, jak Wy tytułujecie na fakturach sprzedaż domeny? Domena ostatecznie jest usługą, więc podaje się ją zapewne na fakturze jako usługa w liczbie 1.

 

Najczęściej: "Cesja usługi utrzymania domeny {domena}"

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×