Jump to content
Betman

Czy podczas transferu domeny można zmienić abonenta? Czy to już inna usługa (cesja?)?

Recommended Posts

Rozumiem, że przeniesienie własnej domeny do innego rejestratora to transfer.

 

Natomiast czy przeniesienie tej domeny do innego rejestratora z jednoczesną zmianą abonenta wymaga innej procedury (cesja?)? Czy mając już swój authinfo robię to w identyczny sposób co zwykła zmiana rejestratora... z tym że po nowej stronie po prostu wpisuje dane nowego właściciela?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rejestrator podczas transferu ma obowiązek przypisać nowy kontakt do domeny, natomiast sama procedura różni się w zależności od firmy, do głowy przychodzą mi cztery scenariusze, które zaobserwowałem u różnych rejestratorów:

- domena po transferze zmienia kontakt na dane, które masz wpisane w panelu nowego rejestratora

- podczas transferu rejestrator pobiera dane starego kontaktu i tworzy nowy / przypisuje istniejący o takich samych danych

- rejestrator wymaga byś sam utworzył nowy kontakt / wpisał w panelu dane identyczny/e ze starymi, w innym przypadku odmawia transferu

- rejestrator podczas transferu daje wybór, czy chcesz zachować istniejące dane, czy może przypisać domenę do nowego/istniejącego kontaktu z innymi danymi

 

Niezależnie od tego trzeba pamiętać, że transfer a cesja / zmiana abonenta to są dwie osobne rzeczy i wcale nie muszą być ze sobą połączone. Odpowiadając jednak na pytanie z tematu - jak najbardziej zmiana abonenta podczas transferu jest możliwa. Samo podejście do cesji też jest różne u różnych rejestratorów, jedni wymagają podpisanej kartki papieru, inni skanu, jeszcze innym wystarczy potwierdzenie mailowe przez obie strony cesji, a niektórzy zmieniają abonenta "na ładne oczy" bez żadnych formalności. Najlepiej więc dowiedzieć się u źródła jak to konkretnie wygląda w danym przypadku.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest jeszcze piąta opcja, szczególnie dotyczy Home.pl - jeśli nie zmienimy przed transferem u nas danych abonenta na docelowe, rejestrator nie przyjmie transferu (dotyczy klientów firmowych/korporacyjnych). Nie za każdym razem, ale mieliśmy taką sytuację wiele razy (również z OVH).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest jeszcze piąta opcja, szczególnie dotyczy Home.pl - jeśli nie zmienimy przed transferem u nas danych abonenta na docelowe, rejestrator nie przyjmie transferu (dotyczy klientów firmowych/korporacyjnych). Nie za każdym razem, ale mieliśmy taką sytuację wiele razy (również z OVH).

 

O tym już pisał @pb w trzecim "punkcie" ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tzn. naszych klientów nie informowano, że mogą utworzyć nowy kontakt abonencki. Otrzymywali informację, że transfer został odrzucony z powodu innych niż w panelu docelowym danych abonenta domeny i tyle. Może to i lepiej, klient nie zawsze ogarnia co i jak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że to nie transfer został "odrzucony", tylko transfer w ogóle nie został zainicjowany ze strony "nowego" rejestratora.

 

Z technicznego punktu widzenia procedura transferu wygląda tak:

 

1. Nowy Rejestrator u siebie inicjuje transfer (komenda EPP "domain:transfer"). Parametrem komendy (oprócz nazwy domeny oczywiście) jest wyłącznie authcode [lub zamiast authcode: identyfikator kontaktu wraz z informacjami autoryzującymi kontakt, ale to nie ma znaczenia dla wywodu].

 

2. System NASK wysyła e-mail do abonenta domeny zawierający link do potwierdzenia transferu.

 

3. Po kliknięciu w link, transfer domeny został dokonany. Abonent domeny w trakcie całego procesu nie zmienia się! (ani nameservery). Zmienia się wyłącznie rejestrator domeny.

Oczywiście zazwyczaj natychmiast po dokonaniu transferu, nowy rejestrator dokonuje zmiany abonenta na "własny" identyfikator (no i zmiany authcode na jakiś nowy). Tu właśnie jest ten moment kiedy rejestrator powinien porównać dane abonenta w "starym" identyfikatorze (pochodzącym od poprzedniego rejestratora) z danymi które dostarczył mu jego klient. Jeśli się różnią, nie powinien zmieniać abonenta bez procedury cesji.

Oczywiście logiczniej jest sprawdzić jeszcze przed zainicjowaniem transferu, czy te dane są rzeczywiście zbieżne i można to zrobić nawet na "cudzym" abonencie znając roid jego domeny oraz jej authcode. W przypadku rozbieżności można odmówić klientowi zainicjowania transferu.

W ten sposób rejestratorzy zabezpieczają się przed złamaniem umowy partnerskiej z NASK i karami umownymi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi, Panowie.

 

Chodzi mi o to, by nie było problemów a tym bardziej opóźnień przy przekazaniu domen(y). Rozumiem, że najłatwiej jest zrobić cesję w ramach tego samego operatora, aby wszystko było robione wewnętrznie? Wtedy pewnie nawet authinfo nie jest potrzebne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi, Panowie.

 

Chodzi mi o to, by nie było problemów a tym bardziej opóźnień przy przekazaniu domen(y). Rozumiem, że najłatwiej jest zrobić cesję w ramach tego samego operatora, aby wszystko było robione wewnętrznie? Wtedy pewnie nawet authinfo nie jest potrzebne?

 

Do cesji domeny (zmiany abonenta) authcode jest całkowicie zbędny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zauważyłem, że w home.pl nie jest potrzebny, natomiast w premium.pl jest wymagany tak jak przy każdym innym transferze, mimo iż jest to transfer "wewnętrzny". Dziwne...

 

To może pytanie nieco z innej beczki - czytałem, że po ostatnim transferze pomiędzy rejestratorami trzeba odczekać 5 dni aż można zrobić kolejny. Czy dotyczy to także wewnętrznej zmiany abonenta/e-cesji u tego samego rejestratora?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zauważyłem, że w home.pl nie jest potrzebny, natomiast w premium.pl jest wymagany tak jak przy każdym innym transferze, mimo iż jest to transfer "wewnętrzny". Dziwne...

Do zmiany abonenta (w ramach tego samego konta) nie jest potrzebny, natomiast do transferu między kontami tak. Technicznie nie jest wymagany, ale jakoś przecież trzeba autoryzować transfer, byłoby bez sensu gdyby każdy mógł w każdej chwili zlecić przeniesienie czyjejś domeny do swojego konta z nadzieją, że przypadkiem potwierdzi. ;-)

To może pytanie nieco z innej beczki - czytałem, że po ostatnim transferze pomiędzy rejestratorami trzeba odczekać 5 dni aż można zrobić kolejny. Czy dotyczy to także wewnętrznej zmiany abonenta/e-cesji u tego samego rejestratora?

Nie, to jest ograniczenie narzucane przez nask, więc dotyczy tylko transferów między rejestratorami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tylko mogę powiedzieć, że standardowa procedura samego transferu nie zmienia przypisanego do domeny kontaktu. Co jest trochę dziwne. Mianowicie domena zmienia rejestratora, ale id właściciela domeny się nie zmienia. Zatem jak by się uprzeć, to po takim transferze, stary właściciel ma pełne prawo do domeny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×