Jump to content
wariat007

Słowniczek dla żółtodziobaków i ninjamasterów

Recommended Posts

Niniejszym wnoszę do Najwyższej Izby Kontroli Jakości i Satysfakcji (ciągle monitorowanej) o stworzenie oraz podpięcie w Dziale Poradników - SŁOWNIKA DLA ŻÓŁTODZIOBÓW jakim sam jestem. Po długich a ciężkich poszukiwaniach, wymianie prywatnych wiadomości oraz bezsennych nocach spędzonych na dekodowaniu skrótów udało mi się dotrzeć do pilnie strzeżonych tajników składni języka domeniarzy, lecz nie każdy miał tyle szczęścia co ja i niejeden śmiałek poległ na polu bitwy o zrozumienie...

 

To co udało mi się rozszyfrować to zwroty:

DG - Działalność Gospodarcza

TM - TradeMark = znak handlowy

AM - Aftermarket

AZ - jeden z rejestratorów

FM - aukcje FirstMinute

LM - aukcje LastMinute

D2D - sprzedaż Domainer-Domainer

KK - Klient Końcowy

RegFee - opłata rejestracyjna

IDN - nazwy domen zawierające m.in. narodowe znaki diakrytyczne

Ninja - super ekstra domena którą warto mieć i właśnie dlatego tylu z nas pretenduje do zaszczytnego miana NinjaMasterRoku ;)

 

Jest wiele niezdekodowanych jeszcze przeze mnie skrótów jak TLd itp - ale to myślę tylko kwestia czasu ;)

 

 

Jeśli uznacie pomysł za wart realizacji to proszę o uzupełnienie oraz poprawienie mnie jeśli się mylę. Ogólnie na początku każdemu ciężko się połapać w żargonie domeniarskim nie znając podstawowych pojęć i zwrotów.

Edited by wariat007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wariat dzieki wlasnie mialem sie pytac o te skroty i je dekodowac - domyslilem sie tylko ze AM to after m..... dzieki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Megalal wiadoma sprawa, że wszystko gdzieś wygooglasz - bardziej chodzi o zebranie wiadomości do kupy - tak jak jest w każdej specyficznego rodzaju branży. Np w ubezpieczeniach będziesz miał: aktuariusza, business interruption, cargo, casco, cedent i inne charakterystyczne dla ubezpieczalni zwroty - znajdziesz je w słowniku na stronie każdej szanującej się firmy ubezpieczeniowej, a są tam po to właśnie by przeciętny zjadacz chleba nie musiał co chwilkę sięgać po wyszukiwarki/słowniki. Ponadto jeden skrót może mieć kilka rozszerzeń i nieraz kilka z nich może "pasować" dla kogoś kto nie zna dogłębnie tematu.

Nie piszę tego dla poparcia słuszności mojego pomysłu gdyż nie zależy mi jakoś szczególnie na jego realizacji - to dział SUGESTIE zatem oczekuję, że ten wątek będzie tak właśnie odbierany - jako SUGESTIA.

 

P.S. Przepraszam jeśli niechcący wprowadziłem Cię w błąd i myślałeś, że potrzebuję pomocy z rozszyfrowaniem TLd... powinienem mieć na uwadze, że nie wszyscy zwracają uwagę na emotki... ja na przykład używam bardzo często emotki: ;) dla podkreślenia żartu lub stwierdzenia, które należy traktować z przymróżeniem oka. Stąd pojawiła się przy ninjamasterze i przy niemożności rozszyfrowania TLd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
P.S. Przepraszam jeśli niechcący wprowadziłem Cię w błąd i myślałeś, że potrzebuję pomocy z rozszyfrowaniem TLd... powinienem mieć na uwadze, że nie wszyscy zwracają uwagę na emotki...

 

chyba nie zwróciłem na nią uwagi, a pomysl sluszny i sensowny ;)

 

aha, dodaj jeszcze DD i PB ;)

Edited by megalgal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli pomysł miałby przejść to dopisuję ponadto zauważony w wątku kangura PR (Page Rank), ND jako określenie NameDrive i zapewne wiele innych...

Share this post


Link to post
Share on other sites
wiadoma sprawa, że wszystko gdzieś wygooglasz - bardziej chodzi o zebranie wiadomości do kupy

Gdyby dać ciekawy temat a całość ozdobić odpowiednimi słowami kluczowymi, to dla tego serwisu mogłoby to być o tyle korzystne, że użytkownicy wpisujący takie frazy w wyszukiwarce, nie trafiali by 'gdzieś' lecz tutaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Popieram inicjatywę że taki topic ze słownikiem, FAQ powinien być gdzieś podpięty dla tych co zaczynają dopiero zabawę z domenami:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

 

 

 

dobry pomysł

 

 

 

 

uu/miesiąc unikalni użytkownicy na miesiąc (jak jest ruch na domenie)

 

 

 

 

cena

 

xxxx (od 1000 do 9999) inne ilości x analogicznie niskie xxxx to by było 1000-3000 wysokie -górna granica ale to chyba logiczne

Edited by piranha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pytanie do administracji: czy możliwe byłoby umieszczanie w miarę na bieżąco w pierwszym poście poruszonych poniżej pojęć (najlepiej w kolejności alfabetycznej). Ułatwiłoby to znalezienie interesującego nas zwrotu bez konieczności wertowania x podstron ;)

Edited by bartxx86

Share this post


Link to post
Share on other sites

WP - WordPress

ROI - ang. return on investment - zwrot z inwestycji

PP - program partnerski

BL - backlink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Escrow:

 

Transakcja Escrow jest to bezpieczna transakcja kupna/sprzedaży. Bezpieczeństwo transakcji jest zapewnione dzięki temu, że środki wpłacone przez kupującego nie są od razu przekazywane sprzedającemu, ale otrzymuje je on dopiero po przekazaniu towaru. Dzięki temu unika się sytuacji w której sprzedający nie wywiązuje się z umowy, odmawiając wydania towaru po otrzymaniu zapłaty. Podobnie sprzedający może mieć pewność, że środki na pewno zostały wpłacone przez kupującego na początku transakcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SEO, Search Engine Optimization lub optymalizacja stron internetowych

CPU lub Cost Per User, koszt na użytkownika

CPP lub Cost Per Play, Koszt za odtworzenie

CPA lub Cost Per Action, koszt za akcję

CPI lub Cost per Impression,

PPI, Pay Per Impression koszt za wyświetlenie

CPC bądź Cost Per Click,

PPC lub Pay Per Click, Price Per Click, koszt za kliknięcie

CPM lub Cost per 1000, Cost Per Million

Edited by megalgal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pytanie do administracji: czy możliwe byłoby umieszczanie w miarę na bieżąco w pierwszym poście poruszonych poniżej pojęć (najlepiej w kolejności alfabetycznej). Ułatwiłoby to znalezienie interesującego nas zwrotu bez konieczności wertowania x podstron ;)

 

W pierwszym poście to i ja mogę zamieszczać - chodzi o to by po zebraniu głosów temat zamknąć i umieścić wyniki naszych wspólnych przemyśleń w dziale tutoriali. Proponuję jednak poczekać na reakcję pozostałych członków forum gdyż na pewno coś jeszcze dołożą od siebie...

Widzę, że temacik się rozkręca i co chwilę dochodzą nowe skróty/pojęcia. Myślę, że przysłuży się to nam jako społeczności a i forum będzie w mniejszym stopniu zaśmiecane pytaniami na które bardzo łatwo będzie znaleźć odpowiedzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W pierwszym poście to i ja mogę zamieszczać [...]

 

Możesz do pewnego momentu, później możliwość ta zostanie zablokowana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tych skrótów jeszcze nie było, natomiast są używane dość często:

 

IMO - In My Opinion (w mojej opinii, według mnie, moim zdaniem)

IMHO - In My Humble Opinion (w mojej skromnej opinii, moim skromnym zdaniem)

Share this post


Link to post
Share on other sites

0 zł - (w wątku WYCENA) oznacza że masz fajną nije której ci inni zazdroszczą... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
A nie Cost Per Mille ?

racja, skopiowałem ale nie zauwazyłem tego

 

 

CPM - Cost Per Mille (z łac. mille - tysiąc),

CPT (Cost Per Thousand)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Popieram inicjatywę że taki topic ze słownikiem, FAQ powinien być gdzieś podpięty dla tych co zaczynają dopiero zabawę z domenami:)

 

Również popieram.

Chyba każdy zaczynając przygodę z domenami miał podobne problemy z nazewnictwem, a szczególnie skrótami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postanowiłem dodać kilka skrótów, mam nadzieję, że nikt nie będzie miał nic przeciwko. :)

 

ND - NameDrive (parking domen)

TLD (top level domain) - domena najwyższego poziomu - tu wchodzi wszystko co w ogóle jest domeną, a nie jest subdomeną np. domeny .pl, .com, .de, .nl, .eu, .xxx, inaczej nazwą TLD nazywa się po prostu każdą z możliwych końcówek domen,

gTLD (generic / global top level domain) - czyli domena globalna np. .com, .net, .info,

ccTLD (country code top level domain) - domeny krajowe, tu zalicza się np. .pl, .de, .nl,

CTR (click-through rate) - najważniejszy skrót przy parkowaniu domen czyli stosunek klików do wyświetleń (oby był zawsze jak najwyższy), jeśli domena ma na parkingu 200 wejść, a 100 klików to jej CTR wynosi 50%.

Edited by thomaso

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dawno dawno temu, zrobiłem domenowe małe co nieco dla początkujących (teraz pewnie inaczej bym to napisał i byłoby mniej błędów), a wyglądało to mniej więcej tak:

 

Domena - to unikalna nazwa określająca docelowy adres internetowy a także główny element rynku domen (domainingu) biznesu wartego w Polsce 100 milionów złotych. Dzięki domenom nie musimy komunikować się jak maszyny poprzez skomplikowane adresy IP ( np. 81.234.54.32) szukając konkretnego serwisu. Wystarczy wpisać nazwę i końcówkę ( np. SezonNaKaczki.pl ) i od razu jesteśmy kierowani na stronę główną.

 

Generyk ( nie mylić z lekami generycznymi;) - Domena generyczna (słownikowa) która jest popularnym słowem lub określeniem i występuje w słowniku. Generyki to śmietanka wszystkich domen. Odpowiedzialne są za domenowe eldorado, ponieważ ich sprzedaż może przynieść właścicielowi małą fortunę.

 

DNT (Domain Name Tasting) - Jest to usługa testowania domen. Wykupuje się w pełni funkcjonalną domenę na 14 dni i parkuje ( np. na ND lub SEDO) aby dowiedzieć się jaki jest na niej ruch ( czyli ile ma unikalnych wejść) wtedy można określić czy zakup takiej domeny to dobra inwestycja, pod kątem zarabiania przez nią pieniędzy na parkingu. Czasem takie domeny wykupuje się dla samego ruchu ( bez pozycjonowania to może być np. 100 unikalnych odwiedzin dziennie) Taka domena nie musi być wykupiona, możesz spokojnie zrezygnować z niej po 14 dniach. Koszt DNT na 14 dni w az.pl to złotówka.

 

Literówki ( typos) - Literówki tworzą się w momencie, kiedy internauta wpisując adres w okienko przeglądarki , myli się i popełnia błąd np. zamiast google.pl wpisuje goolge.pl. Literówki to bardzo poszukiwany ?towar? Zaparkowane potrafią przynosić spore zyski( nawet kilkaset dolarów miesięcznie z jednej literówki) bez żadnej pracy ze strony ich abonentów.

 

Parkowanie - Darmowa usługa umożliwiająca ?zaparkowanie? niewykorzystanej domeny na serwerze bez potrzeby posiadania hostingu. Dla domainera oznacza to zazwyczaj zaparkowanie domeny na Sedo.com lub NameDrive.pl gdzie na zaparkowanych domenach automatycznie umieszczane są reklamy i jesli domenę odwiedzają ludzie którzy klikają na umieszczone reklamy, to właściciel takiej domeny zarabia pieniądze.

 

MeetDomainers - MeetDomainers to Spotkanie Właścicieli Domen Internetowych, które odbyło się 3 i 4 października 2008 w Krakowie. Spotkanie połączone było z aukcją domen na żywo, ktore zakończyło się pełnym sukcesem. Pod adresem meetdomainers.pl możesz przeczytać o przebiegu spotkania, aukcji i jej uczestnikach. Tutaj możesz obejrzeć zdjęcia ze spotkania.

 

Ninja ( nindża) - W domainingu termin ten, oznacza nic nie warta domenę. Twoje początkowe rejestracje mogą być w ten sposób określane, ale nie martw się - prawie każdy przez to przechodzi. Określenie ?Ninja? zostało wymyślone przez Bartosza Wicińskiego ( Anglik) a tak to się zaczęło: link

 

Rejestracja z palca - Stara szkoła domainingu. Zajęcie przynoszące ogromną satysfakcję ( także finansową) polega na wyszukiwaniu lub wymyślaniu ciekawych wolnych nazw domen i ich rejestrowaniu. Choć szukać ciekawych nazw można wszędzie,to wciąż rosnąca konkurencja (której nie można lekceważyć) sprawia, że obecnie nie jest to tak łatwe jak było to kilka lat temu.

 

Wszystkiego Domenowego - Domenowa wersja życzeń okolicznościowych. A więc, jeśli Twój znajomy jest domainerem, to milo będzie mu usłyszeń ?Wszystkiego Domenowego!?

 

Domeny ?type-in? - Type-in to naturalny ruch jaki otrzymujemy na domenie poprzez wejście internauty, który nie korzystając w wyszukwiarki wpisał nazwę domeny w pasek przeglądarki i połączył się w ten sposób bezporśrednio z witryną. Takie adresy jak np. wycieczki.pl, praca.pl, komputery.pl i wiele innych, można nazwać domenami type-in. Domeny takie bez żadnego pozycjonowania, czy też reklamy, mają naturalny najbardziej wartościowy ruch, ponieważ Pan Kowalski szuka dokladnie tego, co jest zgodne z nazwą domeny( np wpisując komputery.pl spodziewa się znaleźć tam komputery)

 

AuthInfo - To kod który umożliwia przeniesienie domeny do innego rejestratora. Jeśli chcesz zarejestrować domenę to zrób to, tam gdzie domainer jest mile widziany i gdzie wydanie kodu authinfo nie jest poprzedzone papierologią, która może doprowadzić człowieka do szału. Jeśli chcesz przenieść domenę i wpisując dane otrzymasz komunikat o niepoprawnych danych autoryzujących to oznacza to, że źle wpisujesz lub wklejasz kod.

 

Plik strefy ( pl.output ) - Jest to plik zawierający wszystkie zarejestrowane w Polsce domeny. Kilka lat temu NASK udostępniał pl.output i dzięki temu garstka działających wtedy domainerów, mogła polować na zwalniające się domeny, przy pomocy specjalnie pisanych do tych celów odpytujących serwery NASK skryptów (dziś takie skrypty nie mają szans w starciu z serwisami przechwytującymi) NASK już nie udostępnia pliku strefy, ale można jeszcze pobrać starsze wersje tego pliku - link

 

NXDOMAIN - Jest to lista domen nieistniejących (niezarejestrowanych) o które są kierowane zapytania do DNSów. Lista ta jest publikowana codziennie o godzinie 9 i można ją zobaczyć na nxdomain.pl

 

15 Marca - Dzień domeny - Jest dzień dziecka i dzień hutnika, to dlaczego nie miałoby być, dnia domeny. 15 marca 1985 roku została zarejestrowana pierwsza komercyjna domena (symbolics.com) Dlatego domainerzy uznali ten właśnie dzień - za święto domainerów. DzienDomeny.pl to strona która upamiętnia właśnie ten dzień.

 

 

 

W komplecie było także FAQ:

 

 

Czy rezerwacja domeny kosztuje?

 

Rezerwacja domeny .pl nic nie kosztuje. Możesz zarezerwować domenę na 14 dni i po tym czasie domena wejdzie w stan wygasania po rezerwacji - który to stan trwa 3-5 dni. Po tym okresie, domena z powrotem trafia do puli wolnych domen.

 

Kto może zarejestrować domenę?

 

Właściwie każdy kto ukończył 18 lat, ponieważ w wieku 18 lat nabywamy zdolność do czynności prawnych. Jeśli nie ukończyłeś 18 lat, to możesz poprosić kogoś dorosłego aby pomógł Ci swoimi danymi w rejestracji domeny. Ważne aby wpisywane dane nie były fałszywe.

 

Gdzie zarejestrować domenę? Masz do wyboru paru rejestratorów których można polecić:

 

Az.pl

Dropped.pl

PPD.pl

Active24.pl

Home.pl

Domeny.tv

 

Rejestratorzy różnią się ceną utrzymania i przedłużeń domen. Ciekawe opinie domainerów na temat rejestratorów możesz przeczytać tutaj. Jest jeszcze rejestrator ?domeny.pl? który niestety po ?skandalu? z niekorzystnymi zapiskami w regulaminie promocji, ostro podpadł wielu rejestrującym domeny i przez to rejestrowanie domen w tej firmie jest odradzane przez domainerów.

 

Jak zarejestrować domenę?

 

Zazwyczaj w każdym serwisie jest dokladnie wytłumaczone krok po kroku jak to zrobić. Na szybko: W Az.pl wystarczy wpisać nazwę domeny w wyszukiwarkę wolnych domen>kliknąć ?sprawdź>jeśli domena wolna ?dodaj do koszyka?> kontynuacja>Nowy klient - wpisz swoje dane>kontunuacja>wybierasz formę platności i na samym dole klikasz na ?Płacę-Do Kasy? i w tym momencie zarezerwowałeś domenę( jest ona w Twoim panelu klienta) masz 14 dni na jej opłacenie. Po tym czasie w ciągu 5 dni wróci ona z powrotem do puli wolnych domen Ile kosztuje utrzymanie domeny? Koszt domeny to tylko jej rejestracja i wynosi ona od 12zł -15zł w zależności od firmy. Domenę .pl można zarejestrować na rok lub nawet 10 lat. Rejestracja opłaca nam domenę na rok a po roku jeśli chcemy mieć ją dalej, to musimy zapłacić za przedłużenie od 50zł do 120zł także w zależności od firmy. Jeśli przy przedłużaniu nie opłacisz jej na kilka lat do przodu, to wtedy domenę musisz opłacać co roku aby jej nie stracić.

 

Jak mogę sprzedać posiadaną domenę? Domenę możesz sprzedać poprzez:

 

Di.pl

Złapane.pl

Aftermarket.pl

Namdrive.pl

Domaintalk.pl

Sedo.com

Allegro.pl

 

Popularną formą zainteresowania klientów domeną jest mailing. Z mailingem trzeba jednak uważać ponieważ można być posądzonym o spam. Poza tym, cena za domenę przy ewentualnej sprzedaży poprzez email może być bardzo niska w porównaniu do tej, ktorą możemy uzyskać w momencie kiedy sam zgłosi się zainteresowany klient (Oczywiście są wyjątki jak np. kupiona za 200zł domena ?me2008*pl? a potem sprzedana poprzez mailing za 35 tysięcy złotych) Dlatego jestem zwolennikiem czekania na klienta. Jeśli Twoja domena jest dobra, to istnieje duże prawdopodobieństwo że bedziesz otrzymywał co jakiś czas oferty od zainteresowanych nią kupców. Jeśli już wysyłasz swoją ofertę do firmy, nie możesz zapomnieć o tym aby poprosić firmę o pozwolenie na przysłanie oferty.

 

UWAGA WAŻNE! To co napiszę pewnie Cię zdziwi, ale nie jesteś właścicielem posiadanej domeny. Wykupując domenę płacisz za usługę utrzymania nazwy domeny( nazwa domeny to słowo między ?www. a .pl? i za to płacisz) Domena nie jest rzeczą a usługą i nie masz do niej praw własności. Dlatego nie jest to sprzedaż domeny a cesja praw wynikających z Umowy z NASK o Utrzymywanie Nazwy Domeny której jest się Abonentem. Jednak sprzedaż domeny to pojęcie używane potocznie, dlatego nic się nie stanie jeśli będziemy używać tego terminu, choć jak już wiemy nie jest on prawidłowy. Jeszcze tylko uspokoję Cię, że jeśli będziesz opłacał na czas abonament i jeśli nie naruszysz prawa swoją domeną, to nikt Ci Twojego adresu nie odbierze.

 

Jak wygląda sprzedaż domeny?

 

Jeśli znalazłeś już kupca na swoją domenę (np. zgłosił się do Ciebie poprzez email) to wtedy możesz spisać z nim umowę (umowa do sciągnięcia z di.pl) i przeprowadzić ?samodzielnie cesję? (cesja dopiero po wpłynięciu pieniędzy na Twoje konto!) według wskazówek Twojego rejestratora lub przeprowadzić transakcję np. poprzez aftermarket.pl lub SEDO ( ta metoda zwalnia nas z papierkowej pracy, ale wtedy trzeba zapłacić procent pośredniczącej w transakcji firmie)

 

Co oznacza:

 

Domena po zakończeniu okresu rozliczeniowego (BLOCKED) - komunikat ten oznacza, zakończył się opłacony okres rozliczeniowy i domena w tym stanie przebywa przez 15 dni po czym zostanie zwolniona do puli wolnych domen

Domena po rozwiązaniu umowy ( DELETED_BLOCKED) - umowa na utrzymanie nazwy domeny zostyała rozwiązana i w tym stanie przebywa 5 dni po czym domena zostanie uwolniona do puli wolnych domen.

Domena podczas testów (TASTED) - oznacza ze domena jest podczas testów (DNT) i trwa to 14 dni. Po tym czasie domena jest uwalniana po 2 do 5 dni.

Domena oczekuje na rejestrację (RESERVED) - oznacza że domena jest zarezerwowana i czeka na rejestrację i trwa to 14 dni. Po tym czasie domena trafia do puli wolnych domen w ciągu 3-5 dni. Jeśli chodzi o rezerwację, to często jest ona nadużywana. Domainerzy przetrzymują po kilkadziesiąt zarezerwowanych domen uniemożliwiając rejestrację tych domen zainteresowanym. Dlatego warto zrezygnować z ciągłego przetrzymywania zarezerwowanych domen żeby dać szansę innym.

 

Jak się dowiedzieć kto jest abonentem domeny? Jeśli na stronie nie ma kontaktu to warto zajrzeć do ?bazy whois?. Ja do tych celów używam wyszukiwarki dostępnej na domeny.tv. Po prostu wpisz nazwę domeny w wyszukiwarkę wolnych domen i wynikach wyszukiwania, po prawej stronie domeny zobaczysz ?baza whois? kliknij na to i za chwilkę pokażą Ci się dane abonenta domeny. Jeśli to firma, dane będą na pewno widoczne, jeśli jednak jest to prywatna osoba to zazwyczaj dane są ukryte i nie dowiesz się wtedy, kto jest właścicielem domeny. Jeśli bardzo zależy Ci na kontakcie z abonentem, to wtedy możesz wysłać e-mail do rejestratora domeny, który może przekazać Twoją prośbę o kontakt abonentowi domeny. Dla domen zarejestrowanych w dropped kontakt do abonenta domeny jest na stronie dropped.pl. Możesz też przeprwadzić małe śledztwo i sprawdzić przeszłość domeny na www.archive.org lub na stronie doomeny.pl.

 

Jakie są najpopularniejsze końcówki w Polsce?

 

Numer jeden to oczywiscie .pl a potem .eu i .com. Jednak na początku swojej drogi w domainingu powinieneś inwestować w domeny .pl ktore są w Polsce najbardziej poszukiwane i najbardziej wartościowe na rynku wtórnym.

 

O co chodzi ze znakami zastrzeżonymi i Cybersquattingiem?

 

Często zdarza się, że firmy mają ochronę na znak słowny lub towarowy, więc jeśli chcesz zarejestrować np. sklepNOKIA.pl lub sklepBMW.pl to narażasz się niesympatyczną reakcję ze strony firmy z której znaku korzystasz. Nie można korzystać z nazwy do której ma prawo tylko jedna firma. Jeśli widzisz, że np. Microsoft szykuje coś nowego i słyszysz nazwę którą sprawdzasz i okazuje się że jest wolna, to rejestrując ją możesz być pewnym że jeśli firma będzie chciała to zabierze Ci ją a Ty narażasz się na poważne koszty sądowe. Firma nawet jeśli nie ma znaku zastrzeżonego, nazwy którą zarejestrowałeś, to w łatwy sposób dowiedzie, że rejestracja nastąpiła po ogłoszeniu planów firmy. Takie rejestrowanie domen ze znanymi markami to Cybersquatting czyli chęć zarabiania na marce znanej firmy. Z mojego doświadczenia wiem, że jest to kompletnie nieopłacalne więc odradzam rejestrowanie tego typu domen. Domainer zarabia na ?zwykłych? domenach a nie na znakach zastrzeżonych. Więcej na temat prawa dotyczącego domen przeczytasz na forum di.pl. Tutaj sprawdzisz czy nazwa jest zastrzeżona: http://www.uprp.pl/patentwebaccess/databas...language=polski

 

Firma upomniała się o domenę - co robić?

 

Jeśli firma ma wszelkie prawa do nazwy domeny to lepiej jest grzecznie ją oddać. Są w Polsce kancelarie prawne, które specjalizują się w odbieraniu domen. Najpierw dostajesz e-mail od prawnika który grzecznie prosi o zwrot domeny. Jeśli stwierdzisz, że firma ma pełne prawa do nazwy to oddajesz domenę i po sprawie. Trzeba pamiętać że każdy taki przypadek jest traktowany indywidualnie i różnie to bywa ( przykład sporu o domenę itunes.uk.co tutaj )

 

Gdzie najlepiej zarezerwować domenę globalną np. com?

 

Domen globalnych ( np. com .net .info ) nie można rezerwować! Rezerwacja domeny jest tylko w Polsce, dlatego jeśli wpadnie Ci w oko jakaś wolna atrakcyjna domena .com - to nie wahaj się, bo już jutro domena może być zarejestrowana. Dlatego warto rejestrować tam, gdzie rejestratorzy umożliwiają samodzielną rejestrację domen z panelu.

 

Jak przenieść domenę do innego rejestratora?

 

Do przenosin domeny służy kod authinfo. W zależności od rejestratora, jest on albo dostępny w panelu albo trzeba napisać do rejestratora prośbę o wydanie kodu. Mając kod zakładasz konto u rejestratora do którego chcesz przenieść domenę, wpisujesz tam kod i nazwę domeny, na Twój e-mail przychodzi potwierdzenie transferu które musisz kliknąć. Wtedy domena w ciągu godziny powinna trafić do docelowego rejestratora.

 

Mam pewną kwotę pieniędzy - jak ją zainwestować?

 

Domeny to bardzo dobrze ulokowane pieniądze. Wysoki zysk przy odsprzedaży i odporność na wszelkie gospodarcze dołki, czyni taką inwestycję niezwykle atrakcyjną. Ważne aby zacząć inwestować wcześnie, bo w tym biznesie nie jesteśmy sami i wielu ludzi z kapitałem, prędzej czy później dołączy do domenowego eldorado. Jeśli chcesz inwestować, to warto abyś zaczął uczestniczyć w aukcjach na:

 

Dropped.pl

Złapane.pl

Parkdomen.pl

Mapadomen.pl

 

Możesz tam kupić calkiem ładne i wartościowe domeny. Możesz także kupować domeny poprzez ogłoszenie na di.pl. A jakie kupować domeny? Najbardziej poszukiwane są generyki czyli krótkie, słownikowe keywordy, oznaczające np. rzeczy które nas otaczają, zawody, sprzęt itp. Nie kupuj domen fantazyjnych- słowotworów(przynajmniej zanim nie nabierzesz doświadczenia) czyli takich które czekają na odkrycie w stylu ?samochodeo? Takie domeny mogą przeleżeć na parkingu całe lata bez zainteresowania klientów. Bardzo dobre domeny to dwuwyrazowe generyki jak np. NawigacjaSatelitarna*pl( sprzedana po kilku godzinach od zarejestrowania za 7500 PLN) tego typu domeny określające ofertę firm, lub ich profil działalności, są chętnie kupowane przez firmy. Pieniądze możesz także zainwestować w opcje na zarejestrowane domeny. Opcja to pierwszeństwo w razie, gdyby abonent domeny jej nie opłacić a ona sama trafiłaby do puli wolnych domen, wtedy trafia ona wprost do Ciebie i tylko Ty masz do niej pierwszeństwo rejestracji. Tanie opcje są w dropped.pl( 32zł) i Az.pl (36zł)

 

DNT czyli testowanie domen.

 

Domaining to nie tylko kupno i sprzedaż domen, ale też rejestrowanie literówek popularnych serwisów( literówka to np. omnet, gazrta, gioogle itd) DNT pozwala dokonać testingu domeny przez 14 dni. Zazwyczaj taką domenę parkuje się np. na SEDO lub NameDrive aby sprawdzić jaki ruch ma taka domena. Cena DNT nie przekracza 2zł. Jeśli takiej domeny nie zarejestrujesz, to po przekroczeniu terminu 14 dni, zostanie ona zwolniona do puli wolnych domen w ciągu nastepnych 3-5 dni.

 

Domeny IDN - co to takiego?

 

Skrót IDN (ang. Internationalized Domain Name) określa domenę, w której są użyte znaki narodowe charakterystyczne dla danego języka np. ż, ć, ę itd. Domeny z ogonkami jak dotąd to wielka niewiadoma. Nie ma żadnych znaczących serwisów postawionych na samym IDN. Przez całe lata lansowane i kupowane były zwykle domeny bez ogonków ( nonIDN) przez co domeny IDN są jak na razie na marginesie internetu.

 

Gdzie mogę wycenić swoją domenę?

 

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jaką przybliżoną wartość przedstawia Twoja domena, to możesz to zrobić na forum di.pl. W ten sposób, możesz się dowiedzieć czy rejestracja była udana. Jeśli chodzi o wartość wyrażoną konkretną kwotą, to tutaj będzie już trudniej. Wycena domen nie jest rzeczą prostą, nie istnieje żaden oficjalny cennik ani wzór, według którego można dokładnie wycenić domenę. Kilka lat temu, profesjonalną wycenę wprowadziła nieistniejąca dziś giełda domen gido.pl i kosztowała ona 35zł . Jak ciekawostkę mogę napisać, że dziś możesz zamówić wycenę w domeny.pl i kosztuje ona 349 zł netto. W Polsce tylko kilkadziesiąt osób może dobrze i starannie wycenić domenę. Nawet jeśli weźmie się pod uwagę następujące czynniki:

 

długość domeny

niepożądane znaki w nazwie

rozszerzenie domeny

łatwość w zapamiętaniu

potencjał nazwy w domenie

 

To taka wycena może być mocno myląca. Nie można na 100% powiedzieć jaką uzyskasz cenę za swoją domenę, ponieważ często cena końcowa jest poprzedzona negocjacjami z klientem. Jestem zwolennikiem czekania na klienta a nie oddawania domeny za bezcen ?bo się klient trafił? wtedy zazwyczaj domena zmienia abonenta za kwotę dużo niższą, niż tę na którą zgodziłby się następny klient. Trzeba pamiętać że to my posiadamy coś, czego nie mają inni i co chcą zdobyć a taki ?towar? zawsze miał sporą wartość. Kupujący taką domenę wykorzysta do promocji swojej firmy lub usług a więc domena będzie dla niego zarabiała. Adres internetowy jako źródło reklamy i promocji, ma swoją wartość dla firm.

 

Czy domena może być skradziona?

Gang Olsena dowiódł, że ukraść można wszystko;) W świecie ?wielkiego? globalnego domainingu były już kradzieże domen .com, jednak nie jest to zjawisko nagminne i powszechne. Domena to nie pudełko zapałek które można schować w skarpetę. W Polsce o ile mi wiadomo, nie stwierdzono kradzieży domeny (chociaż rejestratorzy jak banki, mogą się nie przyznać) Więcej na temat kradzieży domen: http://webhosting.pl/Kradzieze.domen.2

 

Ktoś skradł mi pomysł na domenę!

 

Niech zgadnę, znalazłeś fajną domenę i jej rejestrację odłożyłeś na kilka godzin a po tym czasie okazało się, że domena jest zarejestrowana i podejrzewasz że to rejestrator podebrał Ci domenę? Musisz pamietać, że w Polsce jest sporo ludzi szukajacych wolnych domen( Nawet teraz kiedy to czytasz) Jeśli trafisz na coś interesującego to zawsze to rezerwuj - wtedy masz 14 dni aby spokojnie się nad tym zastanowić. Chociaż domaining to pieniądze, to jednak mało to prawdopodobne, aby komukolwiek chciało się siedzieć i przeglądać logi.

Edited by domainer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kto może zarejestrować domenę?

 

Właściwie każdy kto ukończył 18 lat, ponieważ w wieku 18 lat nabywamy zdolność do czynności prawnych. Jeśli nie ukończyłeś 18 lat, to możesz poprosić kogoś dorosłego aby pomógł Ci swoimi danymi w rejestracji domeny. Ważne aby wpisywane dane nie były fałszywe.

Kawał dobrej roboty ale w tym przypadku należałoby napisać, że właściwie każdy, kto ukończył 13 lat, nie jest ubezwłasnowolniony i ma zgodę rodzica lub opiekuna.

Pisaliśmy o tym wcześniej.

http://www.di.pl/index.php?s=&showtopi...st&p=194542

http://www.di.pl/index.php?s=&showtopi...st&p=247456

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×