Jump to content
scav

Faktura VAT wewnętrzna w Aftermarket.pl

Recommended Posts

Czy ktoś może mi wytłumaczyć o co chodzi z tą nową Fakturą VAT wewnętrzną która jest wystawiana do faktury importowej w Aftermarket.pl ? W jakim celu to zostalo wprowadzone ? Występuje tam podatek VAT 23% + do tego NIP EU :)

Edited by scav

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Anubis

NIP EU zawsze występował, a że teraz VAT jest rozpisany to po prosty chyba ułatwienie dla osób z działalnościami, prowadzących samemu księgowość by łatwiej wykonać tzw. import usług.

 

Mogę się mylić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest to szablon faktury wewnętrznej, ułatwiający rozliczenie faktury wystawionej z firmy zagranicznej. Nie ma już potrzeby tworzyć takich faktur samemu dla potrzeb swojej księgowości - wystaczy pobrać nasz szablon, wstawić swój numer faktury zgodny z posiadanym systemem księgowym, i gotowe.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ok, ale dlaczego moja firma na fv figuruje jako sprzedawca a Michau... jako nabywaca? W końcu ja przedpłacam kasę za którą kupuję, a nie sprzedaję usługi? Może mnie ktoś oświecić w tej kwestii?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ok, ale dlaczego moja firma na fv figuruje jako sprzedawca a Michau... jako nabywaca? W końcu ja przedpłacam kasę za którą kupuję, a nie sprzedaję usługi? Może mnie ktoś oświecić w tej kwestii?

 

... a komu sprzedajesz domeny?

 

Edit: no tak. W przypadku usługi rejestracji domen, to Michau jest sprzedającym.

 

Jednak przy nabywaniu tej usługi, VAT płaci kupujący? To o to chodzi? Tylko, że sprzedającym jesteś Ty [więc VAT płaci Michau].

Nie za bardzo łapię te kwestie podatkowe. Pewnie zapytam mojej osobistej Pani Księgowej :)

 

Z tego co widzę na tej fakturze wewnętrznej - a jestem przez moment osobą fizyczną - figuruję tam jako sprzedawca, który w miejscu swojego zamieszkania dokonał transakcji sprzedaży importu usługi [rejestracje domen, odnowienia, obsługa wpłat finansowych] firmie Michau Enterprises ...

Edited by yarowa

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ok, ale dlaczego moja firma na fv figuruje jako sprzedawca a Michau... jako nabywaca? W końcu ja przedpłacam kasę za którą kupuję, a nie sprzedaję usługi? Może mnie ktoś oświecić w tej kwestii?

 

Nie zważając na moje dyletanckie dociekanie z poprzedniego komentarza, przyłączam się do pytania. Dlaczego na fakturze wewnętrznej faktyczny kupujący jest sprzedającym a sprzedający jest kupującym?

 

Przecież powinna być ona odzwierciedleniem tej "zwykłej", podstawowej faktury?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie zważając na moje dyletanckie dociekanie z poprzedniego komentarza, przyłączam się do pytania. Dlaczego na fakturze wewnętrznej faktyczny kupujący jest sprzedającym a sprzedający jest kupującym?

 

Przecież powinna być ona odzwierciedleniem tej "zwykłej", podstawowej faktury?

Sprzedaży to nie dotyczy, bo sprzedając nie wystawiam na Michau... tylko na Domain Aftermarket LLC w USA. Ja mówię o fakturze wewnętrznej, którą dzisiaj pobrałem za maj, a na której są tylko pozycje takie jak rejestracja, przedłużenie czy prowizja od wpłaty przeze mnie środków na moje konto w Aft... I na tej to właśnie fakturze wewnętrznej jak byk moja firma jest sprzedającą a Michau... kupującą. Sorry, ale Michau nie płaci mnie za przedłużenie domen, ale jest zgoła odwrotnie. Aż ciśnie się na myśl, że twórca szablonu faktury wewnętrznej pochrzanił lekko kupującego ze sprzedającym. Albo kompletnie nie jarzę pewnych księgowych niuansów...

Będę wdzięczny za podniesienie i rozwiązanie kwestii, gdyż traktuje o dość ważnej kwestii...;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie zważając na moje dyletanckie dociekanie z poprzedniego komentarza, przyłączam się do pytania. Dlaczego na fakturze wewnętrznej faktyczny kupujący jest sprzedającym a sprzedający jest kupującym?

 

Przecież powinna być ona odzwierciedleniem tej "zwykłej", podstawowej faktury?

Proszę również o wyjaśnienie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie są zasady wystawiania faktur wewnętrznych - wystawia się je niejako "odwrotnie". Taką informację uzyskałem od księgowego, jeśli potrzeba to dopytam się dokładniej dlaczego tak jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie są zasady wystawiania faktur wewnętrznych - wystawia się je niejako "odwrotnie". Taką informację uzyskałem od księgowego, jeśli potrzeba to dopytam się dokładniej dlaczego tak jest.

To poproszę. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, napisałem do doradcy, niestety już chyba wyszedł z pracy na weekend więc dam znać w poniedziałek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja od pięciu lat wystawiam takie faktury wewnętrzne: http://s1.zrzut.pl/dVDY8ZD.png

i nikt nigdy ich nie zakwestionował (US też je widział), więc z tym odwróceniem Sprzedawcy i Nabywcy chyba coś faktycznie nie tak.

 

Przy okazji zapytam się, z czystej ciekawości, czemu w tym miesiącu fakturę wystawiła spółka Domain Aftermarket LLC z Delaware, skoro we wszystkich poprzednich przez ostatnie lata wystawcą była Michau Enterprises Ltd. z Cypru?

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, napisałem do doradcy, niestety już chyba wyszedł z pracy na weekend więc dam znać w poniedziałek.

Wiadomo już coś?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie są zasady wystawiania faktur wewnętrznych - wystawia się je niejako "odwrotnie". Taką informację uzyskałem od księgowego, jeśli potrzeba to dopytam się dokładniej dlaczego tak jest.

 

Faktura wewnętrzna wystawiona "odwrotnie" mówiąc wprost jest dokumentem fałszującym dane zawarte na fakturze nazwijmy ją, "zwykłej".

 

Mam nadzieję, że księgowy nie jest równoległym pracownikiem Ministerstwa Głupich Kroków.

 

 

Edit: powiązana z tematem wystawiania faktur wewnętrznych kwestia ew. "odwrotnego obciążenia" nie implikuje chyba zmiany rzeczywistości w zakresie przydziału odwrotnych, nowych ról uczestnikom rynku

[sprzedającemu i nabywcy]?

Edited by yarowa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiadomo już coś?

 

Na razie otrzymalem odpowiedź od mojego doradcy podatkowego na Cyprze, i brzmi ona następująco:

 

Od 01.01.2013 r. nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych, zgodnie z art. 106 par. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w treści obowiązującej od 01.01.2013. W związku z tym za podstawę kalkulacji podatku VAT można przyjąć fakturę źródłową wystawioną przez Michau Enterprises Limited.

 

Kwestię odwrotności na fakturach wewnętrznych jeszcze z nimi wyjaśniam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na razie otrzymalem odpowiedź od mojego doradcy podatkowego na Cyprze, i brzmi ona następująco:

 

Od 01.01.2013 r. nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych, zgodnie z art. 106 par. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w treści obowiązującej od 01.01.2013. W związku z tym za podstawę kalkulacji podatku VAT można przyjąć fakturę źródłową wystawioną przez Michau Enterprises Limited.

Echh ale mieszacie, po pierwsze faktura z ostatniego miesiąca jest wystawiona nie przez Michau Enterprises Limited. (spółka z UE) ale przez Domain AfterMarket, LLC (spółka w USA) więc po pierwsze o co chodzi ? Dlaczego teraz inna spółka wystawia faktury (to pytanie już tutaj padło ale nie było odpowiedzi) ? Po drugie czy nie powinno być tak że skoro to spółka z USA to na fakturze przy vat niepowinno być NP (nie podlega) - w tej chwili na fakturze vat wynosi 0 zł ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli fakura w danym miesiącu jest wystawiona przez Domain AfterMarket, to oznacza iż skrypt wystawiający faktury nie mógł sprawdzić w bazie Ministerstwa Finansów czy dany NIP jest NIPem europejskim (NIP-UE). Tylko wtedy można wystawić fakturę z innego kraju członkowskiego niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Niestety w naszym pięknym kraju ustawodawcy zdecydowali, iż nie każdy NIP jest NIPem europejskim, ale wymagana jest do tego osobna rejestracja, której wiele osób nie robi (w cywilizowanych krajach, jak np. na Słowacji, rejestracja ich odpowiednika NIP załatwia od razu rejestrację do celów rozliczeń wewnątrzwspólnotowych, nie ma takich cyrków jak w Polsce). W związku z tym przed wystawieniem faktury należy zawsze sprawdzić czy polski NIP jest europejski; co więcej, to że był nim w ubiegłym miesiącu nie oznacza że będzie i w tym, bo ludzie się wyrejestrowują z NIP-UE itp. Zdarzało się nam już płacić kary za wystawianie faktur VAT kontreahentom z Polski, którzy wyrejestrowali się z NIP-UE, więc niestety zmuszeni jesteśmy sprawdzać to przy wystawianiu każdej faktury. A dane na temat tego, czy jest to NIP-UE czy nie, są pobierane ze strony Komisji Europejskiej, która z kolei pobiera je z bazy naszego Ministerstwa Finansów, a jak działają nasze strony rządowe i ich bazy, to wszyscy wiemy ;-) Czasami zatem nie udaje się zweryfikować poprawności NIP-UE i wtedy zmuszeni jestesmy wystawić fakurę amerykańską.

 

Dla rozliczeń VAT po stronie nabywcy nie ma to większego znaczenia - faktura wewnętrzna nie jest wymagana niezależnie od tego, czy konktrahent jest z UE czy spoza UE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli fakura w danym miesiącu jest wystawiona przez Domain AfterMarket, to oznacza iż skrypt wystawiający faktury nie mógł sprawdzić w bazie Ministerstwa Finansów czy dany NIP jest NIPem europejskim (NIP-UE). Tylko wtedy można wystawić fakturę z innego kraju członkowskiego niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Niestety w naszym pięknym kraju ustawodawcy zdecydowali, iż nie każdy NIP jest NIPem europejskim, ale wymagana jest do tego osobna rejestracja, której wiele osób nie robi (w cywilizowanych krajach, jak np. na Słowacji, rejestracja ich odpowiednika NIP załatwia od razu rejestrację do celów rozliczeń wewnątrzwspólnotowych, nie ma takich cyrków jak w Polsce). W związku z tym przed wystawieniem faktury należy zawsze sprawdzić czy polski NIP jest europejski; co więcej, to że był nim w ubiegłym miesiącu nie oznacza że będzie i w tym, bo ludzie się wyrejestrowują z NIP-UE itp. Zdarzało się nam już płacić kary za wystawianie faktur VAT kontreahentom z Polski, którzy wyrejestrowali się z NIP-UE, więc niestety zmuszeni jesteśmy sprawdzać to przy wystawianiu każdej faktury. A dane na temat tego, czy jest to NIP-UE czy nie, są pobierane ze strony Komisji Europejskiej, która z kolei pobiera je z bazy naszego Ministerstwa Finansów, a jak działają nasze strony rządowe i ich bazy, to wszyscy wiemy ;-) Czasami zatem nie udaje się zweryfikować poprawności NIP-UE i wtedy zmuszeni jestesmy wystawić fakurę amerykańską.

No to wyszło jeszcze śmieszniej bo np. w moim przypadku, nie nastąpiło wyrejestrowanie z NIP-UE a system mnie nie "odnalazł". Dziwne, zwłaszcza ze z innymi fakturami od kontahentów z UE nie ma problemów, ale to bardziej taka ciekawostka bo dla wysokości podatku doch. czy vat-u nie ma to znaczenia. A może to błąd skryptu AM, z tego co wiem to nie tylko ja w tym miesiący taki problem ?

Edited by sebastian0000

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to wyszło jeszcze śmieszniej bo np. w moim przypadku, nie nastąpiło wyrejestrowanie z NIP-UE a system mnie nie "odnalazł". Dziwne, zwłaszcza ze z innymi fakturami od kontahentów z UE nie ma problemów, ale to bardziej taka ciekawostka bo dla wysokości podatku doch. czy vat-u nie ma to znaczenia. A może to błąd skryptu AM, z tego co wiem to nie tylko ja w tym miesiący taki problem ?

 

A masz na pewno podany numer NIP-UE w dobrym formacie w panelu AM? Poprawny numer NIP-UE to:

- dwuliterowy kod kraju (PL dla Polski) na początku,

- ciąg cyfr (10 cyfr dla Polski) nieprzedzielony kreskami.

 

Ani 123-456-78-90 ani PL123-456-78-90 nie będą poprawnym numerem NIP-UE, dopiero PL1234567890. Pytam, bo tutaj - http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=pl znajduje bez problemu Twój numer VAT/NIP-UE jako aktywny (mój zresztą też), więc nie powinny być na pewno wystawiane faktury na amerykańską firmę, sam mam w zeszłym miesiącu fakturę od firmy cypryjskiej.

Edited by thomaso

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dropped - piszesz to na poważnie? To, czy skrypt był w stanie sprawdzić numer NIP, nie zmienia chyba podmiotu, który świadczył usługi, to jest tworzenie jakiejś alternatywnej rzeczywistości. W regulaminie napisałeś: "Część usług w serwisie jest świadczona przez partnera właściciela serwisu, firmę Domain Aftermarket LLC" - i to jest ok, nie mam problemu z tym, żeby za część usług dostać FV od Michau Enterprises, a za część od Domain Aftermarket (pytanie tylko za którą część, kiedyś to było chyba rozdzielone, Michau wystawiał faktury za rejestrację, a Aftermarket za zakupy na giełdzie) - ale pisanie, że podmiot świadczący usługi zmienia się wstecznie w zależności od tego, czy skrypt do sprawdzania NIP działa prawidłowo, to chyba jakieś żarty. Twój doradca podatkowy to widział? ;-) Jasne - w przypadku gdy ktoś się w międzyczasie wypisał z NIP-UE, Michau Ent. musi za niego odprowadzić VAT, ale tak to już działa, i nie mów że to jest tylko w Polsce, bo ja też to czasem muszę robić - miałem takie przypadki z Irlandią, Litwą, a ostatnio nawet Grenlandią. Prowadzisz biznes i ponosisz ryzyko, a to co wyżej opisałeś, to bardzo brzydkie przerzucanie odpowiedzialności na klienta. To że ja z rozpędu źle rozliczyłem Twoją fakturę to pikuś (wpisałem jak zawsze Michau Ent. - nie zauważyłem że wystawcą było tym razem LLC i w sumie nadal nie wiem dlaczego; teraz muszę "tylko" zrobić korektę deklaracji VAT) - ale jeśli faktycznie ktoś np. zakończył wykonywanie działalności gospodarczej, nie jest już vatowcem itd., to wystawiając taką fakturę powinieneś mu też jasno powiedzieć że powinien od niej odprowadzić VAT (a właściwie sam go od niego pobrać, bo jako spółka amerykańska działająca na terenie EU powinieneś mieć rejestrację w którymś z krajów Unii i pobierać VAT w odpowiedniej wysokości od swoich klientów*), tymczasem piszesz na swojej stronie w pomocy "Osoby fizyczne oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale niezarejestrowane jako płatnicy VAT, płacą tylko cenę uwidocznioną w serwisie. W tym przypadku jest to cena brutto.", a potem wystawiasz im fakturę netto, od której VAT powinni odprowadzić samodzielnie, udając że wszystko jest ok. Sorry, ale się obruszyłem. Jednak jeśli gdzieś nie mam racji, to mnie popraw.

 

(*) Tu przykład jak to działa w amerykańskiej firmie legalnie świadczącej usługi w EU: http://support.godaddy.com/help/article/3407/why-do-i-have-to-pay-value-added-tax

Edited by pb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ani 123-456-78-90 ani PL123-456-78-90 nie będą poprawnym numerem NIP-UE, dopiero PL1234567890. Pytam, bo tutaj - http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=pl znajduje bez problemu Twój numer VAT/NIP-UE jako aktywny (mój zresztą też), więc nie powinny być na pewno wystawiane faktury na amerykańską firmę, sam mam w zeszłym miesiącu fakturę od firmy cypryjskiej.

Miałem wpisany bez PL (poprawione) z tym że wszystkie poprzednie faktury mam od Cypryjskiej spółki i ten "błąd" skryptowi nie przeszkadzał do tej pory. Mimo wszystko myślę że coś tu jest nie tak...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nr NIP miałem wpisany poprawny a jednak faktura z USA :/

Chyba przy przepinaniu na nowy panel nie wszystko zadziałało ...

Dobrze, że późno usiadłem do rozliczenia czerwca to obędzie się bez korekty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[...] bo jako spółka amerykańska działająca na terenie EU powinieneś mieć rejestrację w którymś z krajów Unii i pobierać VAT w odpowiedniej wysokości od swoich klientów*), tymczasem piszesz na swojej stronie w pomocy "Osoby fizyczne oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą, ale niezarejestrowane jako płatnicy VAT, płacą tylko cenę uwidocznioną w serwisie. W tym przypadku jest to cena brutto.", a potem wystawiasz im fakturę netto, od której VAT powinni odprowadzić samodzielnie, udając że wszystko jest ok. Sorry, ale się obruszyłem. Jednak jeśli gdzieś nie mam racji, to mnie popraw.

 

(*) Tu przykład jak to działa w amerykańskiej firmie legalnie świadczącej usługi w EU: http://support.godaddy.com/help/article/3407/why-do-i-have-to-pay-value-added-tax

 

Myślę, że przyjęto takie rozwiązanie prawne, że spółka amerykańska "DA, LLC" nie działa na terenie UE i nie musi rejestrować się do celów VAT [chociaż jest "sprzężona"/zoptymalizowana ze spółką cypryjską].

I zresztą dlatego następuje import usług.

 

Niemniej, np. w przypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i nie będących sprzedawcami [bo są kupującymi usługę] sytuacja

taka wygląda dziwnie, że na fakturze wewnętrznej stają się po pierwsze sprzedawcami, a po drugie widnieją jednocześnie jako importerzy usługi czyli są kupującymi.

Edited by yarowa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przepraszam za długi czas odpowiedzi, ale chciuałem skonsultować całą sprawę z prawnikiem specjalizującym się w prawie podatkowym. Rzeczywiście księgowy wprowadzil mnie w błąd i dane na fakturze wewnętrznej były niepotrzebnie zamienione, za co wszystkich zianteresowanych przepraszam. Szablony faktur zostały skorygowane w panelu.

 

@sebastian0000: Podanie albo niepodanie "PL" czy myślników w NIP nie ma dla nas znaczenia, bo każdy NIP sprowadzamy sobie do poprawnej formy. Znaczenie ma to, co na temat tego NIPu zwróci system Komisji Europejskiej (a de facto system polskiego Miniterstwa Finansów, jako że system KE to tylko nakładka na systemy poszczególnych krajów) w chwili wystawiania faktury.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To teraz już jasne co do tych faktur.

A co do mojego nip-u to tak jak zauważył thomaso, mój NIP-UE jest cały czas aktywny, no ale zobaczymy jak to będzie za ten miesiąc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×