Jump to content
Geekboy68k

Domena generyczna vs. marketing - co skuteczniejsze?

Recommended Posts

Cześć!

Jestem w trakcie wymyślania nazwy dla serwisu. Ze względu na ograniczone środki, niszową tematykę, którą trudno zmonetyzować, a także wysokie ceny domen z tego sektora, zacząłem interesować się brandami, tj. domenami niebędącymi generycznymi. W tym miejscu pojawia się pytanie, skierowane głównie do osób posiadających doświadczenie w temacie - mając kilka tysięcy złotych, które rozwiązanie wydaje się sensowniejsze:

1. przeznaczenie całości na topową domenę generyczną związaną z niszą,

2. zarejestrowanie domeny brandowej, za przysłowiowe "0 złotych", a przeznaczenie całości środków na promowanie tejże w środowiskach związanych z niszą,

3. zakup domeny "niekoniecznie topowej" i niekoniecznie prostej w zapamiętaniu/wymowie, ale związanej z branżą (np. sprzettreningowy.pl, dla sklepu ze sprzętem treningowym, zamiast treningowy.pl), za powiedzmy 50-60% budżetu, a przeznaczenie pozostałej kwoty na promocję.

 

Chodzi mi głównie o efektywność.

 

Będę wdzięczny za sugestie i zapraszam do dyskusji.

 

Pozdrawiam.

Edited by Geekboy68k

Share this post


Link to post
Share on other sites

mając kilka tysięcy złotych, które rozwiązanie wydaje się sensowniejsze:

Najsensowniejsze wydaje się zgromadzenie większych środków przed startem bo takie jak podałeś na wiele nie wystarczą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takiej możliwości nie ma. Do projektu dołączyłem, gdy ten miał już wyliczony i rozdzielony budżet. Nikt nie uwzględnił w nim jednak, że sama domena może kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych - stąd pytanie.

Kwestia druga - jest on skierowany do niszy i to nie są właściciele Golfów III 1.9 TDi, którzy mogą wklepać od niechcenia opony.pl w pasek adresu, dlatego nie wiem, czy w takim wypadku jest sens wydawania grubszej gotówki na jakiś topowy adres, czy lepiej skupić się na dotarciu do tej niszy i rozpromowaniu własnej marki...

Edited by Geekboy68k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może myślimy nieco innymi wartościami ale jeśli jest to naprawdę wąska grupa docelowa, to jak chcesz się promować ?
Wysyłką bezpłatnych maili do nich ?

 

Jeżeli macie budżet na domenę w wys. kilkudziesięciu złotych a na resztę wydatków kilka tysięcy, to co chcesz przesuwać ?

Chcesz zrezygnować z płacenia za hosting, rachunki telefoniczne i za inne drobne wydatki ?
Po prostu przyznaj się, że nie chcesz dobrej domeny i zabieraj się do pracy.

Ew. zostaje jeszcze opcja zakupu domeny na raty aby płatność za nią rozłożyć w czasie.

Edited by Kangur
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dobrą reklamę.

Nie wiem jak definiujesz pojęcie "dobra reklama" ale może podpowiesz jak takie pieniądze mogą wystarczyć na naprawdę "dobrą reklamę" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć!

Jestem w trakcie wymyślania nazwy dla serwisu. Ze względu na ograniczone środki, niszową tematykę, którą trudno zmonetyzować, a także wysokie ceny domen z tego sektora, zacząłem interesować się brandami, tj. domenami niebędącymi generycznymi. W tym miejscu pojawia się pytanie, skierowane głównie do osób posiadających doświadczenie w temacie - mając kilka tysięcy złotych, które rozwiązanie wydaje się sensowniejsze:

1. przeznaczenie całości na topową domenę generyczną związaną z niszą,

2. zarejestrowanie domeny brandowej, za przysłowiowe "0 złotych", a przeznaczenie całości środków na promowanie tejże w środowiskach związanych z niszą,

3. zakup domeny "niekoniecznie topowej" i niekoniecznie prostej w zapamiętaniu/wymowie, ale związanej z branżą (np. sprzettreningowy.pl, dla sklepu ze sprzętem treningowym, zamiast treningowy.pl), za powiedzmy 50-60% budżetu, a przeznaczenie pozostałej kwoty na promocję.

 

Chodzi mi głównie o efektywność.

 

Będę wdzięczny za sugestie i zapraszam do dyskusji.

 

Pozdrawiam.

 

Nie znam badań marketingowych, które by mogły tobie pomóc. Gdybanie sobie nie ma sensu jeśli nie ma danych empirycznych.

 

Dużo zalezy też od tego, jak chcesz kierować ludzi na stronę, czy muszą znać domenę czy też im to może zwisać. No i czy zależy tobie na prestiżu, czy też ma to być kolejny biznes z nazwą jak Okna plastikowe Marex czy hurtownia napojów "top max ABC".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weź dotację unijną i będziesz miał budżet, o którym będziesz mógł tutaj pogadać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak definiujesz pojęcie "dobra reklama" ale może podpowiesz jak takie pieniądze mogą wystarczyć na naprawdę "dobrą reklamę" ?

zależy od branży... jeśli będzie to coś "niewirtualnego" i lokalnego to odpuściłbym sobie dobrą domenę+serwis na rzecz reklamy np w prasie czy bannerach itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

odpuściłbym sobie dobrą domenę+serwis na rzecz reklamy np w prasie czy bannerach itd.

Tak rozumiesz dobrą reklamę... ? Gratulacje ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uważam, że akurat w niszach domena generyczna jest potrzebna, chyba, że naprawdę dobra, nawiązująca domena brandable.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żadne z w/w rozwiązań nie jest dobre. Na Twoim miejscu wybrał bym czwarte rozwiązanie...Dał sobie spokój...:)

Edited by Bazyli

Share this post


Link to post
Share on other sites

... niszową tematykę, którą trudno zmonetyzować, a także wysokie ceny domen z tego sektora ..

 

Trochę nie pasuje mi to zestawienie - jeśli tematyka niszowa itd. to dlaczego domeny pozajmowane i mają wysokie ceny?

 

Nie wygłupiaj się tylko podaj branżę to może wspólnie coś wymyślimy lub chociaż nieświadomie naprowadzimy Cię na odpowiedni trop.

 

W ostateczności jeśli zależy Ci na domenie brandable tzw. "kojarzącej się" możesz ogłosić konkurs "krótkoterminowy" na fajnelogo.pl - podając w wymaganiach warunek rezerwacji przez oferenta domeny do proponowanego logotypu i przeznaczając na to tylko kilka stówek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez tematyki i charakteru serwisu nic nie można tutaj właściwie napisać. Jeśli chcesz oferować kredyty hipoteczne to dobra domena byłaby kredytyhipoteczne.pl a jeśli chcesz prowadzić bloga o hafcie krzyżykowym to może być i subdomena na blogspot.com.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. Byle by domena była brandowo powiązana z daną niszą. Reszta kasy na pozycjonowanie + zaplecze tematyczne. Pozostała taktyka zależna od tematyki niszy (podałeś za mało wskazówek)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć!

Jestem w trakcie wymyślania nazwy dla serwisu.

I już tutaj zagwozdka. Ma to być serwis online, gdzie transakcje są zawierane online lub partnerzy kojarzeni online? Czy ma to być tylko "wizytówka"? Ma to być e-sklep czy tylko katalog do zakupów offline? Branża FMCG czy handel kombajnami?

 

Tyle pytań, a od tego zależy tez strategia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nazwy się nie wymyśla. Konstruuje się ją w oparciu o wiele, wiele czynników. Od branży i otoczenia rynkowego poczynając, na grupie docelowej i skali działalności kończąc. Bardzo mało szczegółów uniemożliwia odpowiedź na Twoje pytanie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Domena na serwis o tematyce popularonaukowej. Bardziej ciekawostki niż dłuższe artykuły - coś w klimatach iflscience.com.

Bez ruszania budżetu na promocję mogę wyegzekwować na adres do 1k PLN netto, najlepiej w ratach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×