Jump to content
lukaszonline

OVH i postępowanie wyjaśniające

Recommended Posts

Orientuje się ktoś dlaczego masa domen zarejestrowanych w OVH po wygaśnięciu ma stan "Trwa postępowanie wyjaśniające [REGISTERED, ze statusem clientHold/serverHold]"?

 

Znalazłem już ponad 50 takich przypadków, w tym sam mam 3 opcje na domeny, które wygasły i po sprawdzeniu mają postępowanie wyjaśniające, wszystkie w OVH...

Edited by lukaszonline

Share this post


Link to post
Share on other sites

W OVH jakiś czas temu przetrzymywali parę dni domenę licząc na opłacenie przez abonenta. Prawdopodobnie stąd ten komunikat.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Domenatorix napisał:

Kiedy? To musiało być bardzo dawno temu.

 

AM też stosował podobne praktyki. Domena dzień przed wygaśnięciem znikała z listy domen tylko status domeny był normalny.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, Bazyli napisał:

W OVH jakiś czas temu przetrzymywali parę dni domenę licząc na opłacenie przez abonenta. Prawdopodobnie stąd ten komunikat.

 

Wygląda na to, ze wrócili do tych praktyk, tylko że teraz te pare dni wydłużyli do 30. 

 

Za kilka dni w przypadku 3 opcji minie miesiąc odkąd trwa postępowanie, problem w tym, że koniec okresu rozliczeniowego jest przedłużony do 2022.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Bazyli napisał:

AM też stosował podobne praktyki. Domena dzień przed wygaśnięciem znikała z listy domen tylko status domeny był normalny.

 

Proceder uprawiany przez Aftermarket polegał na przedłużaniu domen bez wiedzy i zgody użytkowników o kolejny rok na własny koszt oraz usuwaniu ich z kont użytkowników w terminach, w jakich by wygasły, gdyby nie zostały przedłużone, oszukując przy tym użytkownika, że dana domena wygasła. Kto się zorientował, że jego domena została bez jego wiedzy i zgody przedłużona, miał pełne prawo zażądać przywrócenia dostępu do niej, ponieważ bez wiedzy i zgody abonenta domeny nie jest możliwa zmiana abonenta tej domeny. Ale ten proceder w żaden sposób nie zakłócał cyklu życia nazwy zarejestrowanej w domenie .pl.

 

15 godzin temu, lukaszonline napisał:

Wygląda na to, ze wrócili do tych praktyk, tylko że teraz te pare dni wydłużyli do 30.

 

A to już się kłóci z tym cyklem i trzeba w NASKu dopytać, jak to w ogóle jest możliwe zarówno od strony technicznej jak i prawnej.

 

15 godzin temu, lukaszonline napisał:

Za kilka dni w przypadku 3 opcji minie miesiąc odkąd trwa postępowanie, problem w tym, że koniec okresu rozliczeniowego jest przedłużony do 2022.

 

Za to proceder przedłużania przez rejestratora opcji użytkowników na własny koszt może być przez dowolnego rejestratora uprawiany bezkarnie ze względu na skomplikowaną procedurę uzyskania dostępu do danych abonenta opcji: „(...) dane uzyskującego opcję mogą zostać ujawnione wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych”. Ale taka praktyka jest sprzeczna z punktem drugim regulaminu opcji na rejestrację nazwy domeny („Umowa zostaje zawarta na trzy lata, po których upływie opcja wygasa. Opcja wygasa również w przypadku rozwiązania Umowy.”). Możliwość przedłużania opcji przez samych ich abonentów również wydaje mi się na podstawie tego punktu nielegalna ;).

 

Edited by Domenatorix
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Być może w OVH status "Trwa postępowanie wyjaśniające" odnosi się do domen w trakcie wygasania. Najlepiej ustalić u źródła i ich zapytać o co chodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Domenatorix napisał:

Za to proceder przedłużania przez rejestratora opcji użytkowników na własny koszt może być przez dowolnego rejestratora uprawiany bezkarnie ze względu na skomplikowaną procedurę uzyskania dostępu do danych abonenta opcji: „(...) dane uzyskującego opcję mogą zostać ujawnione wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych”. Ale taka praktyka jest sprzeczna z punktem drugim regulaminu opcji na rejestrację nazwy domeny („Umowa zostaje zawarta na trzy lata, po których upływie opcja wygasa. Opcja wygasa również w przypadku rozwiązania Umowy.”). Możliwość przedłużania opcji przez samych ich abonentów również wydaje mi się na podstawie tego punktu nielegalna ;).

 

 

Co do opcji, chodziło mi, że mam wykupione 3 opcje dla domen zarejestrowanych w OVH, które po wygaśnięciu mają postępowanie wyjaśniające - tak czy inaczej skontaktuję się z NASK.
 

  

20 minut temu, Bazyli napisał:

Być może w OVH status "Trwa postępowanie wyjaśniające" odnosi się do domen w trakcie wygasania. Najlepiej ustalić u źródła i ich zapytać o co chodzi.

 

Nie, domeny są po terminie wygasania, przykład:
 

Utworzona: 2020.09.01 12:06:14

Ostatnia modyfikacja: 2021.10.01 12:26:17

Koniec okresu rozliczeniowego: 2022.09.01 12:06:14

 

Po wygaśnięciu, zaktualizowała się data modyfikacji i od tego czasu domena ma postępowanie wyjaśniające. W sumie do OVH też napiszę w tej sprawie :)

Edited by lukaszonline

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 godziny temu, lukaszonline napisał:

 

Nie, domeny są po terminie wygasania, przykład:
 

Utworzona: 2020.09.01 12:06:14

Ostatnia modyfikacja: 2021.10.01 12:26:17

Koniec okresu rozliczeniowego: 2022.09.01 12:06:14

 

Po wygaśnięciu, zaktualizowała się data modyfikacji i od tego czasu domena ma postępowanie wyjaśniające. W sumie do OVH też napiszę w tej sprawie :)

 

To najwyraźniej przedłużyli sami te domeny i czekają na opłacenie przez klienta. Inaczej tego wytłumaczyć się raczej nie da bez osobistego kontaktu z OVH...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekaw jestem, czy coś się wyjaśniło z tymi przypadkami? Sam widziałem w październiku taki przypadek przy 1 domenie, na którą mam opcję i rzeczywiście jest to domena zarejestrowana w OVH. Wyglądało to tak, że domena weszła w tryb "postępowania wyjaśniającego" na ok. 10 dni przed końcem okresu rozliczeniowego. Potem bez aktualizacji pozycji "data ostatniej modyfikacji" koniec okresu rozliczeniowego "sam" przedłużył się o rok, a 20 dni później domena wróciła do normalnego stanu. 

 

Mam nadzieję, że nie jest to opisywana przez Was praktyka (rejestrator sam przedłuża), bo byłby to proceder nielegalny i skandaliczny. Może kiedyś takie numery były robione, ale wydawało mi się, że system się z czasem ucywilizował... Choć być może jestem naiwny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktoś coś wie więcej na ten temat? Myślałem, że wpadnie mi opcja. Domena na OVH i znamy komunikat "Trwa postępowanie wyjaśniające [REGISTERED, ze statusem clientHold/serverHold]". 

Koniec okresu rozliczeniowego wskazuje na 2023 rok.

 

Rozumiem, że nie ma na co liczyć, że domena zostanie zwolniona przed 2023?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki status rejestrator może ustawić w dowolnej chwili dla dowolnej domeny i jedyny jego efekt to usunięcie delegacji domeny (nie jest eksportowana do strefy DNS), przez co nie działa poczta, strona itd. Natomiast taką domenę można nadal przedłużać, transferować, czy zmieniać abonenta. Nie należy więc tego statusu wiązać z nadziejami na wygaśnięcie domeny, choć wiem skąd to się bierze: gdy NASK był jeszcze rejestratorem, to tak właśnie robił z domenami, które nie zostały opłacone na kolejny rok, by zwrócić uwagę abonenta na ten fakt - jeśli zadziałało, to domena była przywracana, a jeśli nie, to po jakimś czasie kasowana. Był to bardzo fajny mechanizm, ponieważ w tym statusie, inaczej niż w BLOCKED, można nadal zakładać opcję. ;-)

 

Nie ma ścisłych zasad mówiących, kiedy rejestrator powinien tego statusu (clientHold) używać, więc może on być używany w stosunku do domen nieopłaconych (do czego za chwilę wrócę), ale też często ma to związek z potencjalnie błędnymi danymi abonenta (NASK generalnie zaleca blokadę i docelowo skasowanie domeny jeśli dane są niepoprawne nie mogą być zweryfikowane, bo np. abonent nie odpowiada lub odmawia podania danych) czy różnorakimi kwestiami prawnymi.

 

Wracając do nieopłaconych domen: da się zauważyć, że zagraniczni rejestratorzy mają niejakie problemy z ogarnięciem technicznym domen .pl, np. nie implementują poprawnie takich mechanizmów jak bezpłatny transfer czy też właśnie procesów (nie)wygasania. Od 2009 roku domena .pl jest domyślnie *automatycznie* odnawiana na kolejny rok w rejestrze i o ile większość rejestratorów poradziła sobie z tym ustawiając dla każdej domeny, równie automatycznie, status blokujący te automatyczne odnowienia (nazwijmy to: autowygasanie), o tyle zagraniczni często tego nie zrobili. Powodu upatruję w tym, że dla domen globalnych działa nieco podobny mechanizm, gdzie domena po wygaśnięciu znajduje się w AutoRenewPeriod, który jednak różni się od "naszego" tym, że domena jest w zasadzie w dyspozycji rejestratora i w przypadku ostatecznego nieopłacenia tej domeny w wyznaczonym terminie, jest ona kasowana i kasa (wcześniej od rejestratora pobrana) *jest zwracana*. U nas NASK tej kasy nie oddaje, cóż więc innego ma zrobić rejestrator, niż założyć clientHold i siedzieć z tą domeną rok, w nadziei, że w końcu Klient opłaci? A w międzyczasie mija kolejny rok i kolejny, nikomu nie przyjdzie do głowy żeby zmienić status i domena się cały czas automatycznie odnawia. Czasem ktoś ogarnie temat i skasuje te wszystkie "zaległe" domeny, co czasem można zobaczyć w deleted_domains...

 

Ale ogólnie, robiąc klamrę, z samego statusu clientHold nie ma co sobie robić nadziei na realizację opcji, choć jest to oczywiście możliwe, więc załamywać się też nie należy. ;-)

 

PS. Powyższe napisałem w odniesieniu jedynie do domen .pl

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za wyjaśnienie, dam znać jeżeli coś się zmieni ze statusem domeny w przyszłości, bo za dużo informacji w sieci o tym nie ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj, mam podobną sytuację i planuję złożyć skargę do UOKiK w sprawie OVH. Jeśli wiele osób to zrobi, to na pewno zostanie nałożona adekwatna kara. Czy ktoś inny również planuje to zrobić?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponieważ opłaciłem opcję, jestem jedyną osobą, która legalnie może zarejestrować daną domenę. Jeśli firma OVH opłaciła daną domenę i trzyma ją zablokowaną, to de facto opłaciła tę domenę i nie daje mi możliwości skorzystania z mojej opcji. Może być trudno udowodnić to w sposób jednoznaczny w świetle prawa, ale takie postępowanie narusza zasade UOKIK, co może skutkować nałożeniem surowych kar. Dlatego takie zachowanie jest nie do przyjęcia

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale jaki konkretnie paragraf to narusza? Nie wydaje mi się, żeby UOKiK coś z tym zrobił. Prędzej trzeba to zgłosić do NASK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stuu.pl

Trwa postępowanie wyjaśniające [REGISTERED, ze statusem clientHold/serverHold]

tez ovh

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×