Jump to content
Dekawo

Rynek dogorywa

Recommended Posts

Cześć,

Nie ma się co oszukiwać, rynek dogorywa, koniec roku się zbliża może czas na małe podsumowanie roku... Tylko szczerze bez lukrowania g...na.

Moje spostrzeżenia:

Oficjalnych sprzedaży za min 5-xów: 0 szt.

Konferencji,spotkań "z kurami" czy choćby pogaduszek przy piwie : brak

Zapytań o dobre domeny (moich top 10) : kilka ( w porównaniu do kilkudziesięciu w poprzednich latach).

zapytań na gnioty: zero (zawsze było kilkanaście w rok)

Ceny odnowień w górę

Ciekawych wypowiedzi na forum: kilka, generalnie dominuje tablica ogłoszeń 

.....

Biadolenie? Chyba trzeźwe spojrzenie na mijający rok. Jeśli ktoś ma inne spostrzeżenia zapraszam do dyskutu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moje spostrzeżenie jest takie, że już bardzo rzadko ktoś reklamuje się domeną. Teraz są hasztagi, czy po prostu same hasła/marki, które konsument ma sobie wyszukać tam, gdzie chce - jeden w googlu, drugi na facebooku, trzeci na instagramie, tik toku itp. Nawet parę dni temu rzuciła mi się w oczy reklama w telewizji, która - zamiast kierować na domenę - to kierowała na "wyszukaj w internecie [hasło kilkuwyrazowe])

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie jest to zjawisko nowe a trwające już parę lat. Tylko niektórzy mieli przez ten czas problem z zauważeniem lub widzieć nie chcieli...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja już dawno niestety przestałem postrzegać domeny jako ew. źródło zarobku - chodź dalej obserwuje i śledzę rynek.

Media społecznościowe i hasztagi do mnie nie przemawiają, ale pewnie jestem w znacznej mniejszości.

 

Aktualnie jestem po drugiej stronie barykady czyli kupującym który liczy na tzw "ruch z palca"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następny, który kojarzy siebie z rynkiem ? Ja - Rynek?
To, co przede wszystkim dogorywa, to brak informacji o większych transakcjach. Z osób, które tutaj wcześniej uchylały rąbka poważniejszych informacji, mało kto już pisze. A nawet jeśli ktoś z nich się udziela czasami, to zazwyczaj nie ujawnia danych. Chociażby Daniel, który swego czasu sprzedał swoje "srebra firmowe", wyjechał w długą podróż i z pośpiechu nie zdążył nic o tym napisać ;) A po powrocie już chyba o tym zapomniał ;)
Jeśli ktoś nie zbudował sobie zaufanych prywatnych relacji z takimi osobami, to faktycznie może mu się wydawać, że nic się nie dzieje. A później dzwonię do kogoś takiego i słyszę jak 200 tys. przychodu w ciągu kilku miesięcy przekroczył z domen ;) Nie martw się, więcej szczegółów im nie podam :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coś chyba robicie źle, bo dla mnie zeszły rok był najlepszy w historii, a w tym roku, po oczywistym załamaniu w pierwszej połowie, od września też mocno odbiło w górę.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może przyczyna braku informacji o wysokich sprzedażach jest inna? Np. taka że po każdej takiej informacji pewna i niemała grupa osób zachowywała się jak przygłupy...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, pb napisał:

Coś chyba robicie źle, bo dla mnie zeszły rok był najlepszy w historii, a w tym roku, po oczywistym załamaniu w pierwszej połowie, od września też mocno odbiło w górę.

 

 

jakoś również nie zanotowałem obniżenia zainteresowania czy ilości oraz wolumenu transakcji. jedyny minus w osttanim roku w stosunku do poprzednich lat to zdecydowany spadek ilości zrealizowanych opcji. ale to mozę tez efekt tego, ze przez ostatnie lata po prostu sporo juz tego się zrealizowało ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Dekawo napisał:

Cześć,

Nie ma się co oszukiwać, rynek dogorywa, koniec roku się zbliża może czas na małe podsumowanie roku... Tylko szczerze bez lukrowania g...na.

Moje spostrzeżenia:

Oficjalnych sprzedaży za min 5-xów: 0 szt.

Konferencji,spotkań "z kurami" czy choćby pogaduszek przy piwie : brak

Zapytań o dobre domeny (moich top 10) : kilka ( w porównaniu do kilkudziesięciu w poprzednich latach).

zapytań na gnioty: zero (zawsze było kilkanaście w rok)

Ceny odnowień w górę

Ciekawych wypowiedzi na forum: kilka, generalnie dominuje tablica ogłoszeń 

.....

Biadolenie? Chyba trzeźwe spojrzenie na mijający rok. Jeśli ktoś ma inne spostrzeżenia zapraszam do dyskutu.

 

Nie obraź się oczywiście na moje pytanie ale pokażesz nam te swoje TOP 10? 

A tak na marginesie to w przeciągu roku kupiłem 2 domeny za 5x.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może zamiast pisać enigmatycznie, podajcie przykładowe nazwy domen, słowa kluczowe dla transakcji z których jesteście zadowoleni. Czytanie o przychodzie +200 tys. zl z domen działa na wyobraźnię...

 

Sam dostęp do informacji, wartych odnotowania sprzedażach na polskim rynku jest praktycznie zerowy. No może poza jak tu czytam osobami w odpowiednich relacjach.

Edited by Kuba

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Kuba napisał:

 Czytanie o przychodzie +200 tys. zl z domen działa na wyobraźnię...

 

Ponieważ ja o tym wspomniałem, czuję się w obowiązku ostudzić trochę tę wyobraźnię pisząc, że to efekt wieloletniego zbierania doświadczeń i dobrych domen. @trzyliterowe zasadnie pyta autora wątku o Top 10, bo niestety część osób nadal zdaje się myśleć, że wystarczy zarejestrować cokolwiek nieźle brzmiącego z palca, cokolwiek przechwycić i szybko pojawią się większe przychody. Owszem zdarzają się super strzały, takie jak realizacja opcji, np. @networker'a kawa pl, ale co do zasady należy przyjąć, że są to wyjątki, a nie reguła. Zbudowanie sobie wartościowych zasobów i niezłych przychodów z domen wymaga zazwyczaj czasu i systematyczności. Często też poniesienia nakładów większych niż tylko tych przeznaczonych na nowe rejestracje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, szmiko napisał:

Ile ofert na AM :D

Jakiś duży gracz wchodzi? <joke>

 

 

Za to jak sprzedawca podciągnął sobie ranking sprzedaży...

:P

To ten as:

https://www.aftermarket.pl/profil/innovation/domeny/

 

Ba szczęście "sprzedał" już wszystkie, no chyba, że ma jeszcze zapasy na innym swoim koncie...Bo pewności nie ma skoro to "Przodownik" sprzedaży...

:P

 

Edited by Bazyli
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie znam branży, w której każdy jeden inwestor wyłącznie zyskuje. Tym bardziej szybko i dużo. A już w szczególności dotyczy to tych niedoświadczonych i drobnych. Domeny nie są pod tym względem żadnym cudownym wyjątkiem. Co prawda przy sporej dawce szczęścia i wyczucia mogą być, ale nie jest to gwarantowane. Tak więc przedstawianie własnych, skromnych doświadczeń jako ogólnej sytuacji całego rynku jest po prostu niepoważne.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rynek nie dogorywa, rynek dojrzał i jest inny niż dawniej. Nie zmieniło się jedno: dobra domena się obroni. Średnia - trzeba trochę szczęścia, żeby dobrze sprzedać. Słaba.. sami sobie dopowiedzcie.

 

Nie słyszymy o większych transakcjach, co nie znaczy, że ich nie ma.

 

DD

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co nie zmienia faktu, że firmy idą w dziwnotwory i skąpią nawet na te średnie domeny. Wiadomo, że dla wszystkich top domen nie wystarczy.

 

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, szmiko napisał:

Co nie zmienia faktu, że firmy idą w dziwnotwory i skąpią nawet na te średnie domeny. Wiadomo, że dla wszystkich top domen nie wystarczy.

 

 

Oczywiście, może tak być. Z rynkiem się nie wygra :) Jeśli firmy wolą "dziwnotwory", to niestety nic tego nie zmieni. Z drugiej strony trzeba się postawić na miejscu właściciela małej firmy, który rozpoczyna biznes albo uruchamia nową usługę czy tworzy nowy produkt. Zamiast wydawać 5, 10 czy 20 tysięcy na domenę, do tego stworzenie strony, serwer, opiekę IT. To może faktycznie lepiej kupić wolną domenę za 10 zł, postawić na bezpłatnej usłudze typu WIX i samemu "trzasnąć" prostą stronę za free. A jak się biznes rozwinie, to wtedy kupić lepszą domenę i postawić serwis z prawdziwego zdarzenia. Większość takich przedsięwzięć jednak nie wypala. Wydawanie 50% czy 80% budżetu na start na domenę to też nie jest wcale dobre rozwiązanie.

 

Z drugiej strony, jeśli ktoś ma kapitał, wiedzę, pomysł i ma doświadczenie biznesowe, to wtedy wydatek kilkunastu - kilkudziesięciu tysięcy na domenę nie stanowi problemu, bo jest to tylko kilka, kilkanaście procent budżetu na marketing takiego projektu. Może dlatego łatwiej sprzedać dobrą domenę za 100 tysięcy niż średnią za 10 tysięcy :)

 

DD

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

3 godziny temu, szmiko napisał:

Co nie zmienia faktu, że firmy idą w dziwnotwory i skąpią nawet na te średnie domeny.

Od zawsze tak jest, że część firm - z różnych powodów - decyduje się na dziwolągi domenowe. Tu się nic nie pogarsza. Wystarczy wspomnieć tylko o Google, Allegro i Onet. Było, jest i będzie ich wiele. Choć tylko niektóre z nich utrwalają się w naszej pamięci. O ile nazwy oparte na domenach generycznych zapamiętujemy łatwo dzięki intuicyjności skojarzeń, o tyle te trudniejsze zazwyczaj dzięki skuteczności działań promocyjnych. Im więcej firm na rynku i im bardziej gruntują sobie pozycję rynkową, tym trudniej i drożej będzie dziwolągami przebić się kolejnym do pamięci użytkowników. Dobre, intuicyjne domeny, mogą pomóc przedsiębiorstwom w rozwoju internetowej działalności. Ale jeśli ktoś nie chce sobie ułatwić pracy, lub nie stać go na taki adres, to siłą nie ma sensu go zmuszać.

 

6 godzin temu, DD napisał:

Rynek nie dogorywa, rynek dojrzał i jest inny niż dawniej. Nie zmieniło się jedno: dobra domena się obroni. Średnia - trzeba trochę szczęścia, żeby dobrze sprzedać. Słaba.. sami sobie dopowiedzcie.

Ładnie o tym dojrzewaniu i o dobrych domenach napisałeś. Generalnie nie przeczę temu, ale odnoszę wrażenie, że trochę popadamy w utarte schematy myślowe. To, co napisałeś, odnosi się głównie do dobrych domen i potencjalnie większych transakcji. Ale podział na dobre, średnie i słabe jest nieco zbyt płytki. Osobiście wolę większa skalę. Kiedyś podzieliłem je sześciostopniowo.
 

Jeśli chodzi o słabe, to trochę tych niedopowiedzeń da się znaleźć. Weźmy po 10 ostatnich sprzedaży z AM, które oczywiście nie muszą być wartościowo wielkie. Ale czy są wśród nich tylko domeny uważane powszechnie za dobre i średnie?
Kup Teraz:
fanatic plministranci bialystok pl ,   dobreciacho com pl  ,  autositko pl  ,  biuletynzdrowia pl  ,   sylwesternastadionie pl  ,   derywatywy plglobalneocieplenie pl  ,   byrna pl ,   kwapiszewski pl

Sprzedano przez negocjacje:
hotelnews pl  ,  fototekstura pl  ,  stomatolog eu  ,  relikt pl  ,  surgeon pl  ,  kantors plhxp pl , wphocus pl  ,  oneteam pltaniecerotyczny pl

Sprzedano na raty:
zciekawosci pl  ,  katalog-online pl  ,  epieniadz plrabota plmeblostil pl , shouwp tv  ,  ooz pl , play2chill pl  ,  billboard pl , muzykadlamnie pl

 

Czy mamy prawo negować czyjąś strategię, która może być inna od naszej własnej? Czy na pewno sprzedamy szybciej jedną świetną domenę za ( powiedzmy ) 500 tys. zł niż ktoś inny tysiąc domen po 500 zł?

Edited by Kangur

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Kangur napisał:

Czy mamy prawo negować czyjąś strategię, która może być inna od naszej własnej? Czy na pewno sprzedamy szybciej jedną świetną domenę za ( powiedzmy ) 500 tys. zł niż ktoś inny tysiąc domen po 500 zł?

 

Jak mawia najbardziej znany inwestor domenowy na świecie Rick Schwartz (a słyszałem to na własne uszy będąc na konferencji TRAFFIC w Stanach i do dziś pamiętam - stare, dobre czasy..) "miliona dolarów nie zarabia się przez zarobienie miliona dolarów a przez zarobienie dolara milion razy.". Czy jakoś tak :) Zresztą nie wiem czy wymyślił to Domain King czy ktoś inny, ale utkwiło mi to w pamięci.

 

Ale z tą strategią 1000 domen po 500 zł wiąże się jedna istotna wada. Utrzymanie 1000 domen .pl w obecnych realiach to ok. 50 tys. zł rocznie. Na samo utrzymanie trzeba poświęcić 10% portfolio rocznie (100 domen sprzedanych po 500 zł). Taki biznes nie ma szans się "skleić". Rozwiązaniem jest na pewno szybsza rotacja. Kupowanie i sprzedawanie z zyskiem zanim domenę trzeba odnowić. A jak się nie sprzeda porzucić i nie tracić pieniędzy na odnowienia. To też rada Ricka, żeby nie trzymać w portfolio śmieci, które tylko generują koszty.

 

W przypadku tego portfolio 1000 domen może lepszym rozwiązaniem byłoby faktycznie sprzedać najlepsze 100 a za zarobione pieniądze kupić kilka domen, których utrzymanie będzie kosztowało kilkaset złotych rocznie. Do przemyślenia :)

 

DD

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze słabszymi domenami jest ten komfort, że tylko pojedyncze z nich się przedłuża, a pozostałe rejestruje się od nowa lub traci bez większego żalu. Zerowego potencjału biznesowego bym im jednak nie przypisywał. Mogą mieć ciekawą wartość edukacyjną, a niekiedy służą do uzupełnienia portfolia i np. do opłacania przedłużeń z ich mniejszych sprzedaży. Warto pamiętać, że w przypadku domen nie mówi się o gwarantowanej wielkości przyszłej transakcji, tylko raczej o pewnym potencjale lub też o prawdopodobieństwie. I tak jak nie mamy 100% pewności, że dobra domena kiedykolwiek dobrze się sprzeda (lub nawet czy nie zacznie tracić na coraz bardziej archaicznym znaczeniu), tak nie wiemy na 100% czy domena, która dzisiaj robi słabe wrażenie, nie przemieni się z brzydkiego kaczątka w pięknego łabędzia. A nuż ktoś właśnie wymyśla jakiegoś bitcoina lub wyrazowi cloud nadaje inne znaczenie ;)

Edited by Kangur

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 10.12.2022 o 19:49, Kangur napisał:

Ze słabszymi domenami jest ten komfort, że tylko pojedyncze z nich się przedłuża, a pozostałe rejestruje się od nowa lub traci bez większego żalu. Zerowego potencjału biznesowego bym im jednak nie przypisywał. Mogą mieć ciekawą wartość edukacyjną, a niekiedy służą do uzupełnienia portfolia i np. do opłacania przedłużeń z ich mniejszych sprzedaży. Warto pamiętać, że w przypadku domen nie mówi się o gwarantowanej wielkości przyszłej transakcji, tylko raczej o pewnym potencjale lub też o prawdopodobieństwie. I tak jak nie mamy 100% pewności, że dobra domena kiedykolwiek dobrze się sprzeda (lub nawet czy nie zacznie tracić na coraz bardziej archaicznym znaczeniu), tak nie wiemy na 100% czy domena, która dzisiaj robi słabe wrażenie, nie przemieni się z brzydkiego kaczątka w pięknego łabędzia. A nuż ktoś właśnie wymyśla jakiegoś bitcoina lub wyrazowi cloud nadaje inne znaczenie ;)

 

Trochę jednak moim zdaniem strata czasu i pieniędzy. Kupowanie dziwnych domen, bo może za 10 lat ktoś wymyśli akurat taką technologię..  To już lepiej kupić los na loterii ;)

 

Jest natomiast dużo domen, które spadają i tutaj upatrywałbym okazji do szybkiego zarobku kilkuset złotych a może i 2-3 tysięcy na sprzedaży jednej takiej domeny. 20-50 takich transakcji w miesiącu i już się robią całkiem ciekawe pieniądze.

 

BTW Dziś odnawiałem domenę .de w Aftermarket.pl za 9,95 PLN netto / rok. I przypomniałem sobie ile kosztuje odnowienie domeny .pl :P Liczba aktywnych domen .de 17 420 301. Lekko nie ma.. :P

 

DD

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, DD napisał:

BTW Dziś odnawiałem domenę .de w Aftermarket.pl za 9,95 PLN netto / rok. I przypomniałem sobie ile kosztuje odnowienie domeny .pl :P Liczba aktywnych domen .de 17 420 301. Lekko nie ma.. :P

 

NASK woli iść w jakoś(ć) niż w ilość. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, DD said:

 

Trochę jednak moim zdaniem strata czasu i pieniędzy. Kupowanie dziwnych domen, bo może za 10 lat ktoś wymyśli akurat taką technologię..  To już lepiej kupić los na loterii ;)

 

Jest natomiast dużo domen, które spadają i tutaj upatrywałbym okazji do szybkiego zarobku kilkuset złotych a może i 2-3 tysięcy na sprzedaży jednej takiej domeny. 20-50 takich transakcji w miesiącu i już się robią całkiem ciekawe pieniądze.

 

BTW Dziś odnawiałem domenę .de w Aftermarket.pl za 9,95 PLN netto / rok. I przypomniałem sobie ile kosztuje odnowienie domeny .pl :P Liczba aktywnych domen .de 17 420 301. Lekko nie ma.. :P

 

DD

 

Jesteśmy bogatym krajem, stać Nas ;)

Większość krajów lepiej od Nas sytuowanych ma śmiesznie niskie ceny odnowień.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, DD napisał:

...

Tu nie ma jednej, jedynej reguły dla wszystkich. Po prostu trzeba wiedzieć co można i co chce się mieć w swym portofolio, z tego co jest dostępne na rynku, w ramach naszych możliwości. A czy domena pojawi się z opcji, z odkupienia od kogoś, z rejestracji, z przechwycenia czy z aukcji, jest wtórne. Liczy się nasze wyczucie i stosunek ceny do jakości oraz potencjału takiego adresu.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 12.12.2022 o 17:37, szmiko napisał:

Większość krajów lepiej od Nas sytuowanych ma śmiesznie niskie ceny odnowień.

 

Paradoksalnie wraz z wzrostem cen odnowień wzrosła równiez procentowa ilość odnowień. A przy tak pozytywnym odbiorze ostatniej podwyżki - czas szykować się na kolejną, tym razem bardziej konkretną. A wraz z rosnącą inflacją kolejna podwyżka rzędu 20-40 PLN stanie się koniecznością.  Pytanie więc nie brzmi "czy" a "kiedy"  <_< 

 

A już blisko 2 lata wstecz bezskutecznie usiłowałem wytłumaczyć @DD żeby nie łudził się żadną obniżką gdyż z biznesowego punktu widzenia nie miałaby ona żadnego sensu i że może się spodziewać tylko i wyłącznie podwyżki - i tak też się stało. Po prostu obniżka cen nie miałaby żadnego wpływu na zwiększenie ilości domen w rejestrze a tym bardziej na zwiększenie przychodu NASK. Albowiem pomimo jednej z najniższych cen na świecie rejestracji domenki pl, cały czas utrzymuje się mniej więcej stała liczba tychże domen już od 6 lat. Więc przy kolejnej podwyżce  NASK będzie liczył wyłącznie zyski a ilość domen w rejestrze zbytnio się nie zmieni. 
 

 

Dnia 10.12.2022 o 14:55, szmiko napisał:

Co nie zmienia faktu, że firmy idą w dziwnotwory i skąpią nawet na te średnie domeny.


Z biznesowego punktu widzenia i gigantycznych zmian na rynku przez ostatnią dekadę jest to całkowicie normalne ich następstwo. Po prostu firmy idą w brand o którym prawie nikt nie słyszał 10 lat wstecz a generyczne domenki dzięki którym wjeżdżało się kiedyś do TOP10 trudno dziś znaleźć w pierwszych 100 wynikach w Google. Między innymi dlatego generyczne domenki straciły ogrom wartości. Gdyż dziś aby być widocznym trzeba zainwestować ten kapitał w SEO/SEM a nie w domenkę. Dla SEO również tego typu domenki straciły sens, gdyż dzisiaj zaledwie kilka procent seowców potrafi wykorzystać potencjał EMD nie narażając się przy tym na kary od Google a do tego obie grupy mają również szeroki wachlarz newGTLD których pojawiło się aż 28 MILIONÓW.

 

Do tego domenka .pl nie nadaje się do zastosowania globalnego, gdyż nie dość że nie jest rozpoznawalna na świecie to jej widoczność w Google jest zawsze gorsza niż gTLD czy newGTLD ponieważ jest przypisana do kraju jakim jest Polska. Między innymi dlatego coraz więcej firm buduje swój biznes na komiaczu od samego początku, zwłaszcza te, które mają w dalszych planach wejść na globalny rynek. Gdyż pomyłka z niedostępnością komiacza jest niezwykle kosztowna o czym już wiele firm się przekonało i to nie tylko z Polski. A jeszcze więcej z nich się o tym przekona, bo komiacze już na nie czekają ;)


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×