apze 1,062 Report post Posted October 11, 2007 Jednym z najczęściej zadawanych pytań w dyskusji o miejskichdomenach najwyższego poziomu ".city" (takich jak .london, .berlin albo .nyc) jest to co domena .city oznacza dla mających już wyrobioną markę oficjalnych portali miast (takich jak London.gov.uk, Berlin.de, NYC.gov lub mówiąc generalnie dla domen z rodzaju City.com). Artykuł Dirka Krischenowskiego, który właśnie państwo czytacie wnosi swój wkład do najważniejszych tematów tej dyskusji. Podsumowanie Infrastruktura ich własnych domen najwyższego poziomu .city może dostarczyć znaczących możliwości dla dużego miasta, jego administracji i oficjalnego portalu miasta City.com. Domena najwyższego poziomu .city musi zatem być widziana jako użyteczne uzupełnienie i rozszerzenie do tego co zostało umieszczone na portalu miasta. Współpraca z .city zwłaszcza portalom odpowiadajacych im miast przyniesie w efekcie wzrost atrakcyjności dla mieszkańców i firm a także korzyści z konkurencji. Różnica pomiędzy City.com a .city Różnica pomiędzy portalem miasta City.com a domeną najwyższego poziomu .city jest następująca: City.com jest pojedyńczą domeną wewnątrz swojej przestrzeni nazw. Jest to tożsamość dla miasta i jego instytucji. W większości krajów i w lokalnych firmach, organizacje i mieszkańcy miasta rzadko mogą sami mieć wpływ lub wnieść coś od siebie do tego adresu. Często jest to spowodowane względami prawnymi lub regulacyjnymi. .city reprezentuje niezależną przestrzeń nazw. Domeny .city to tożsamość dla każdego mieszkańca miasta, dla jego firm i organizacji. Domeny .city docierają do całej wspólnoty, nawet do jej najbardziej oddalonych członków. Otwierają całe morze możliwości dla indywidualnego człowieka. Może on czynnie współdziałać, wnosić własny wkład i włączać się w towarzyskie sieci. Domeny odgrywają ważną rolę komunikując reszcie zarówno online jak i offline tożsamośc miasta a także tożsamość członków tego miasta. Zakres wyborów dostępnych dla osób fizycznych, firm i wspólnot regionalnych jakich można dokonywać na poziomie domen najwyższego poziomu jest dzisiaj jednakże ograniczony do domen krajowych (takich jak .de czy .fr) i kilku końcówek funkcjonalnych (takich jak .com czy .info). Osoby fizyczne i firmy w miastach właściwie nie mogą się identyfikować z internetowym adresem. Dlatego szukają oni sposobów by jakoś ten problem obejść. Na przykład, termin "hamburg" jest już używany w 50 000 domen takich jak www.harbour-hamburg.de. Adres ten pokazuje, że należy on do społeczności Hamburga. Synonim "nyc" może być znaleziony w prawie 300 000 domen. Konkurencja dla portali miast Portale miast takie jak London.gov.uk, Berlin.de czy NYC.gov jako wszechstronne źródła informacji dla każdego z tych miast muszą w coraz większym stopniu konkurować z różnymi dostawcami informacji dostępnymi w Internecie. Chodzi tu głównie o wizyty i strony przywołane przez użytkowników Internetu. Szczgólnie dla portali miast, gdzie mamy do czynienia z współdziałaniem publicznych instytucji i prywatnych operatorów dotarcie do klienta może oznaczać znaczące przychody z reklam. Może w efekcie doprowadzić do zyskownych tranzakcji i prowizji zmniejszając tym samym obciążenie budżetu miasta. Na niemal każdym polu działania przynoszącym pieniądze portale miast mają konkurentów. Ci ostatni mogą mieć 10 razy więcej odwiedzających, mogą być bardziej wyspecjalizowani a także mogą uzyskać o wiele większy obrót biznesowy. Ogólnie mówiąc handel internetowy w dziedzinach takich jak hotele, bukowanie iwentów, turystyka, żółte strony i usługi imejlowe są dzisiaj najbardziej interesującymi źródłami dochodów dla zarówno publicznych jak i prywatnych portali. W praktyce portal miasta budowany przez partnerstwo publiczno- prywatne jest potencjalnym źródłem konfliktów. Nie chodzi tutaj o współzawodnictwo z innymi organizacjami marketingowymi, które posiadają portal lecz generalnie z miejscową internetową gospodarką ponieważ tylko miasto jest zdolne do tego by uzyskać korzyści z nazwy domeny City.com. Może to prowadzić do trudnych implikacji prawnych związanych z działalnościami ekonomicznymi miasta co pokazuje obecny konflikt między Berlin.de a .berlin. W Berlinie PPP obsługujący portal Berlin.de nie tylko stara się wykluczyć inne miejskie organizacje marketingowe z generowania zysków, PPP chce także by zatrzymać inicjatywę .berlin, która planuje oferować ludziom więcej wyborów i która jest konkurencją na rynku online w Berlinie. Wiele z obszarów działalności portali miast ma jedną rzecz wspólną. Użytkownicy Internetu znajdują je używając wyszukiwarek lub zapamiętanych domen funkcjonalnych. Wyszukiwarki i domeny pracują ręka w rękę: rezultat wyszukiwania jest tym bardziej wiarygodny im bardziej opisowa i prostsza jest nazwa domeny. Business.com, Weather.com, i Sport.de demonstrują jaką rolę dla sukcesu portalu odgrywa właściwa domena. Na ogólnym polu konkurencyjności, portale miast, zarówno te obsługiwane przez miasto jak i te obsługiwane przez sektor prywatny, muszą cały czas zadawać sobie te same pytania: "Jak mogę dotrzeć do większej ilości użytkowników?" i "Jak mogę zyskać przychylność w wyszukiwarkach i to żeby wybierali mnie a nie konkurencję?". A wszystko to w sytuacji gdy portale miast mają cel dostarczania szerokiego spektrum ofert a ich konkurencja to giganci w sektorze (Google, Yahoo, Microsoft, AOL i Deutsche Telekom) i masa stron internetowych, które docierają do dużej liczby osób i które są znanymi markami dla użykowników. Domeny celujące w nowoczesne usługi dla społeczeństwa i obszar do jakiego docierają portale miast Szczególnie rada samego miasta jak i jego instytucje, władze publiczne i administracja mogą zyskać na domenie najwyższego poziomu, której nazwa jest identyczna z nazwą miasta. Dla komunikacji zewnętrznej, prezentacji i łatwej lokalizacji w Internecie, zarówno online jak i offline, dla nowoczesnej e-rady widoczny jest oczywisty zysk z używania domen administracyjnych takich jak www.senate.berlin, www.mayor.london albo www.traffic.nyc. - domeny .city są intuicyjne i łatwe do zapamiętania dla indywidualnych użytkowników jak i dla biznesu i administracji. - domeny .city umożliwiają miejscowym mieszkańcom łatwą komunikację z miejscowymi władzami jak i łatwiejsze znalezienie stron internetowych tych władz. Są to więc podstawy dla nowoczesnych usług publicznych. - Ułatwienie komunikacji prowadzi do obniżenia kosztów, ponieważ miejscowi mieszkańcy wykonują mniej telefonów do administracji. Zamiast tego intuicyjnie znajdują formularze online. - Innowacyjna e-rada i nowoczesna infrastruktura Internetu w mieście może być przedmiotem podziwu w porównaniu z innymi portalami miast na całym świecie. Jest jasne, że domeny .city takie jak www.passport.city będą albo używane jako dodatkowe strony dla właściwego City.com albo będą przynajmniej linkować do właściwej strony na City.com. To może komercyjnie dać wiele zysków. - Biorąc domeny .city można zbudować strukturę, która jest intuicyjna dla miejscowych mieszkańców a nawet zbudować oddzielne portale pod swoimi domenami. - Miejscowi mieszkańcy szybciej i bardziej intuicyjnie znajdą domeny .city takie jak www.lostproperty.city niż gdyby mieli wykonywać skomplikowane wyszukiwanie na stronie City.com. Dzięki temu wzrośnie atrakcyjność i poprawi się imidż portalu miasta. W efekcie wzrośnie także liczba odwiedzin na stronie co wpłynie na wzrost atrakcyjności w oczach reklamodawców. - Duża liczba odwiedzin w sieci domen .city wpłynie na pozycję w wyszukiwarkach, co da więcej odwiedzin. Poddomeny takie jak np www.taxes.berlin.de ustanowiono ponad 10 lat temu ale są one rzadko używane przez portale miast. Poza paroma wyjątkami (np co.uk) nie zostały one zaakceptowane na rynku i w reklamach. Użytkownicy Internetu oczekują, że wzór na adres internetowy będzie taki: www.domena.końcówka (np www.business.city). Nie zmienią oni raczej swojego zdania w tej kwestii. TLD dla niektórych rządów stały się bardzo popularne w ostatnich dziesięciu latach. Nie tylko Stany ZJednoczone używają swojego rządowego .gov, także Unia Europejska (.eu) i Katalonia (.cat) mają swoje własne przestrzenie nazw. Oficjalne strony internetowe w tych TLD to www.whitehouse.gov, www.europa.eu czy www.parlament.cat. Stały się one bardzo popularne pośród mieszkańców i przedsiębiorstw. Funkcjonalne domeny aby dotrzeć do większej liczby osób dla portali miast Domeny funkcjonalne należą do mających największą wartość nieruchomości w Internecie, ponieważ mogą być używane w sposób intuicyjny (wpisywanie). Są one idealne do użytku w reklamach i umożliwiają uzyskanie wspaniałych pozycji w wyszukiwarkach. Dzięki domenom funkcjonalnym może wzrosnąć ruch a co za tym idzie obrót biznesowy dla danej strony internetowej. Domeny takie jak shopping.com, hotel.de czy travel.info i wiele innych przykładów dowodzą tego. Wartość każdej z tych domen jest dziś oceniana na sumę składającą się z 6 lub 9ciu cyfr. Wyszukiwarki portali miast (gdy zapytanie do nich wpisane to na przykład termin "biznes") są poddane ciągłej i ostrej konkurencji przez wyszukiwarki wielu innych stron internetowych i portali. Nie wystarczy tylko być na pierwszym miejscu gdy wpisujesz słowo kluczowe do wyszukiwarki. Inne miejsca także mogą budzić komercyjne zainteresowanie dla portali miast i mogą na przykład być wypełnione przez www.business.city zamiast www.city.com/business albo www.business.city.com. Funkcjonalne domeny w działach komercyjnych portali miast dostarczałyby zawartości portalom miast w sytuacji konukrencji. Szanse dla City.com spowodowane .city Duże firmy i portale docierające do wielkiej liczby użytkowników często popełniają podstawowy błąd kiedy reklamują jeden z wielu swoich produktów i usług. Używają oni URL firmy albo URL portalu zarówno w kampaniach online jak i offline. Fatalne konsekwencje jakie to powoduje i to jak miasta mogą się z tego uczyć jest ilustrowane przykładem Deutsche Bahn. Deutsche Banh (Niemieckie Koleje) reklamuje ich system zamawiania biletów dokonywanych online poprzez wielkie plakaty. Zaprasza on czytelników aby odwiedził www.bahn.de jeśli chce uzyskać więcej informacji. Problemem jest to, że na www.bahn.de znajduje się tak wiele różnych informacji i funkcji, że użytkownik nie może znaleźć poszukiwanej przez niego funkcji zamawiania biletów online. Doświadczenie pokazuje, że strony domowe mają duży stopień odwoływania. Dokładnie to dzieje się jeśli portal miasta City.com reklamuje możliwość wypełnienia elektronicznego formularza podatkowegopoprzez zachęcenie do odwiedzenia strony www.city.com. Tylko niewielka liczba tych, którzy szukają formularza podatkowego w rzeczywistości ląduje tam gdzie powinna. Większość jest albo odciągana od tego przez reklamy na stronie albo nie może go odnaleźć w nawigacyjnej dżungli albo też nie może go znaleźć przy pomocy wyszukiwarki dostępnej na stronie. Domena www.tax.city byłaby idealna do reklamowania. Ważne pytanie na jakie musi sobie odpowiedzieć obsługujący portal to takie czy chce on kierować użytkownika przez intuicyjne URLy takie jak www.tax.city do e-rad czy przez City.com. Różne oficjalne badania pokazują, że najlepszym sposobem by umożliwić użytkownikom prywatnym i biznesowym dotarcie do e-rady jest intuicja (URLy, wyszukiwarki, itd). Dla portal miasta Monachium Muenchen.de każde wyszukiwanie w Google w rodzaju "wyszukaj termin Muenchen" znajdzie właściwą stronę. W języku optymalizacji wuszykiwarek, mowa jest o "gąbce Google albo magnesie Google". Używając potencjałów synergii pomiędzy City.com a .city Domena najwyższego poziomu .city może wnieść wkład do portalu miasta City.com utrzymując jego pierwszą pozycję. .city wzmacnia City.com nie tylko w kwestii atrakcyjności dla uzytkowników. .city musi być widziana jako uzupełnienie i rozszerzenie do treści, które już nzajdują się na City.com a nie jako konkurent. Poprzez domeny .city tworzona jest infrastruktura, którą portal miasta może użyć aby rozszerzyć i zdefiniować istniejącą komunikację i strategię e-rady. City.com będzie dalej URLem (adresem) portalu miasta. .city może roszerzyć bazę portalu miasta przez co może podtrzymać pozycję lidera dla portalu miasta w konkurencyjnym środowisku. City.com poprzez .city na miejscowym rynku online może wzmocnić swoją pozycję i rozszerzać to co już robi. Ta wygrywający- wygrywający sytuacja stworzona przez współpracę pomiędzy portalem miasta i odpowiednim .city to także okazja aby zyskać pozycję wśród innowacyjnych regionalnych i miejscowych domen najwyższego poziomu. Współpraca może być także widziana jako doskonała okazja by pokazać odpowiedzialność za miejscowość, by zyskać komercyjnie, co przełoży się na poprawiony imidż i przez co wzrośnie kompetencja z powodu działania w innowacyjnym projekcie. Autor Dirk Kirschenowski jest założycielem i głównym menedżerem inicjatywy dla domeny najwyższego poziomu .berlin (www.dotberlin.de). Będąc osobą, która napędza pomysł miejskich domen najwyższego poziomu (cityTLDs) jest on autorem wielu artykułów o tym temacie. Jest on także mówcą na narodowych i międzynarodowych konferencjach (np. ICANN, IGF) i konsultuje regionalne inicjatywy domen najwyższego poziomu w różnych miastach i regionach. http://www.domainnews.com/general/20071003...e2%80%93-local- top-level-domains-as-an-opportunity-for-city-portals/ Share this post Link to post Share on other sites
thenaturat 0 Report post Posted October 11, 2007 http://www.domainnews.com/general/20071003...e2%80%93-local-top-level-domains-as-an-opportunity-for-city-portals/ niestety, domene typu .city zawsze mozna przekierowac na parking z porno-keywordem, a co najgorsze, bez wzgledu ile sie roznych domen wprowadzi, domena dla kazdego slowa bedzie tylko jedna i tylko jedna osoba bedzie sie mogla nia poslugiwac...i tutaj nawet marks i engels nie pomoga, gdyz tutaj nie ma rownosci i miejsca na sojalizm (jeden adres dla mas) i tak do domeny tax.berlin, czy citytour-in.london bedzie miala dostep tylko jedna osoba, jeden podmiot! Oczywicie, na pewno taka oferta uatrakacyjni net, ozywi gospodarke w jakis nawet zauwazaklny sposob, ale zanim sie wprowadzi trzeba tez pomyslec nad regulacjami, aby slowa typu sex.berlin, business.berlin. phones.london, czy inne nie byly dostepne dla innych (przede wszystkim dla spekulantow) tylko wykluczenie pewnych nazw zapewni uznawanie tych domen, jesli tak sie nie stanie, ja na pewno nie kuupie takiej domeny, gdyz to nie bedzie mialo sensu. Share this post Link to post Share on other sites
Renek 0 Report post Posted October 12, 2007 Oczywicie, na pewno taka oferta uatrakacyjni net, ozywi gospodarke w jakis nawet zauwazaklny sposob, ale zanim sie wprowadzi trzeba tez pomyslec nad regulacjami, aby slowa typu sex.berlin, business.berlin. phones.london, czy inne nie byly dostepne dla innych (przede wszystkim dla spekulantow) tylko wykluczenie pewnych nazw zapewni uznawanie tych domen, jesli tak sie nie stanie, ja na pewno nie kuupie takiej domeny, gdyz to nie bedzie mialo sensu. Nie uatrakcyjni. Ta TLD to taki sam śmieć jak .biz... Jeżeli rejestrować będą mogły tylko podmioty administracyjne to nie wróżę sukcesu. Jeżeli każdy - to tak czy inaczej sporo z tych domen trafi do handlarzy - tego się nie da ograniczyć, bo stoi to w sprzeczności z prawem amerykańskim, unijnym i kilkoma innymi. Na świecie istnieje kilkadziesiąt dużych języków + kilka tysięcy mniejszych. W każdym słowo seks, porno itp. brzmi trochę inaczej. Wyobrażasz sobie listę słów zakazanych: kilka tysięcy pozycji w kilku tysiącach języków? Paranoja. Share this post Link to post Share on other sites