mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 Witam. Mam pytanie do domainterów, którzy mają już jakieś doświadczenie w zakupie i sprzedaży domen w ramach prowadzonej działalności. Pytanie raczej z zakresu prawa podatkowego. Bardzo proszę o pomoc. Obecnie posiadam założoną DG o charakterze usługowym, jestem vatowcem. Przed założeniem DG zakupiłem kilka domen internetowych z myślą o późniejszej sprzedaży. Jestem właśnie przed pierwszą transakcją sprzedaży i zastanawiam się jak ma ona formalnie wyglądać. Czy poprawnym będzie: Wliczenie w Koszta uzyskania przychodu zakupu domeny, zrealizowanego przed założeniem DG (Czy trzeba sporządzić jakieś dokumenty prócz posiadania faktury VAT za zakup i przekazania jej do księgowości?) + Sprzedaż domeny na podstawie faktury VAT: zwrócenie do US podatku VAT i podatku dochodowego. ? Share this post Link to post Share on other sites
PiotrSz 84 Report post Posted August 12, 2015 Zakupu sprzed rejestracji działalności nie wliczasz w koszty. Możesz jedynie wrzucać w nie koszty odnowień tych domen, jeśli do dokumentacji księgowej dołączysz ich wykaz. Sama sprzedaż już standardowo, zgodnie z wybranym przez Ciebie modelem rozliczeń. 1 Share this post Link to post Share on other sites
mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 Zakupu sprzed rejestracji działalności nie wliczasz w koszty. Możesz jedynie wrzucać w nie koszty odnowień tych domen, jeśli do dokumentacji księgowej dołączysz ich wykaz. Sama sprzedaż już standardowo, zgodnie z wybranym przez Ciebie modelem rozliczeń. Ok. Więc mam kolejne pytanie. Jako, że od niedawna prowadzę działalność, mam także wątpliwości w tej kwestii: Zakładając DG, zarejestrowanymi wcześniej domenami mogę rozporządzać w ramach tej działalności, stają się one automatycznie także własnością firmy. Mogę (i być może nawet powinienem) zmienić w panelu klienta dane osoby fizycznej na dane mojej firmy. Tak to działa? Share this post Link to post Share on other sites
pb 2,626 Report post Posted August 12, 2015 W DG firma=Ty. Nie musisz zmieniać abonenta (jeśli są na Ciebie), możesz sprzedawać domeny i wystawiać faktury. Co więcej, jako osoba fizyczna (mimo że prowadządza działalność gospodarczą) masz prawo do ochrony danych osobowych, więc utrzymywanie na kontakcie os.fiz. jest jak najbardziej właściwe. Ale oczywiście możesz zmienić abonenta na "firmę" jeśli chcesz aby tą drogą znajdowali Cię chętni do zakupu domen. ;-) 1 Share this post Link to post Share on other sites
mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 Dzięki za info. Już wydaje mi się to nieco bardziej klarowne:) Pozwolę sobie dalej pociągnąć wątek i rozszerzyć go o zapytania odnośnie Waszych sposobów na podpisanie umowy sprzedaży domeny i sposobu cesji domeny. Domena .pl, jest zarejestrowana w OVH 1. Podpisanie umowy kupna/sprzedaży. Widziałem na forum i w sieci kilka ramowych umów, z których zapewne skorzystam. Jest wiele kontrowersji nt. podpisywania umów poprzez przesyłanie sobie skanów podpisanych umów. Jaki macie do tego stosunek i jak to wygląda w praktyce? Podpisujecie umowy z kontrahentami jedynie drogą listowną (papierową), czy za pomocą email i skanów z podpisami? 2. Cesja domeny. Widzę, że trzeba wykonać dwa ruchy: - zmiana danych abonenta na dane osoby nabywającej domenę (zaniepokoił mnie trochę okres oczekiwania na faktyczną zmianę w whois i zablokowania domeny: 60dni) https://www.ovh.pl/g1350.zmiana_wlasciciela_domeny_globalnej_com_net_org_info_biz - wygenerowanie i przekazanie osobie nabywającej kodu authInfo Czy to wystarczy? Share this post Link to post Share on other sites
PiotrSz 84 Report post Posted August 12, 2015 Przy małych lub średnich sprzedażach najczęściej wystarczy proforma. Jeśli klient naciska lub kwota transakcji jest większa, masz 2 opcje: zaoferować escrow lub podpisywać umowę. W tym ostatnim przypadku nie ma co się bawić, tylko najlepiej jechać do klienta i załatwić temat na jednym spotkaniu. Cesja Cię nie interesuje, najważniejsze jest przekazanie authinfo i transfer domeny do klienta. Share this post Link to post Share on other sites
pb 2,626 Report post Posted August 12, 2015 Cesja Cię nie interesuje, najważniejsze jest przekazanie authinfo i transfer domeny do klienta. Wręcz przeciwnie, cesja jest najważniejszą częścią transakcji. Share this post Link to post Share on other sites
mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 (edited) Przy małych lub średnich sprzedażach najczęściej wystarczy proforma. Jeśli klient naciska lub kwota transakcji jest większa, masz 2 opcje: zaoferować escrow lub podpisywać umowę. W tym ostatnim przypadku nie ma co się bawić, tylko najlepiej jechać do klienta i załatwić temat na jednym spotkaniu. Cesja Cię nie interesuje, najważniejsze jest przekazanie authinfo i transfer domeny do klienta. Czyli od strony technicznej, przekazanie authInfo klientowi daje mu możliwość przeniesienia domeny do swojego operatora i dane whois są automatycznie zmieniane na dane obecnego abonenta? EDIT: Odnośnie tego co pisze pb: też mi się tak wydaje. Tylko jak technicznie ma wyglądać cesja? Tak jak opisałem, zmiana danych abonenta przed przekazaniem authInfo wystarczy? Edited August 12, 2015 by mirec Share this post Link to post Share on other sites
Kangur 1,649 Report post Posted August 12, 2015 http://di.pl/topic/63566-przeniesienie-domeny-na-firme/?do=findComment&comment=394091 http://di.pl/topic/81805-jak-wniesc-domeny-do-jednoosobwej-dg/?do=findComment&comment=485650 1 Share this post Link to post Share on other sites
PiotrSz 84 Report post Posted August 12, 2015 Wręcz przeciwnie, cesja jest najważniejszą częścią transakcji. Prawnie, do fizycznych rzeczy do zrobienia przez autora wątku się nie zalicza - dokonuje jej kupujący. Nigdy nie miałem sytuacji, w której to ja zmieniałbym abonenta, przed transferem. Share this post Link to post Share on other sites
mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 http://di.pl/topic/63566-przeniesienie-domeny-na-firme/?do=findComment&comment=394091 http://di.pl/topic/81805-jak-wniesc-domeny-do-jednoosobwej-dg/?do=findComment&comment=485650 Dzięki wielkie. Bardzo przydatne linki. Share this post Link to post Share on other sites
mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 Prawnie, do fizycznych rzeczy do zrobienia przez autora wątku się nie zalicza - dokonuje jej kupujący. Nigdy nie miałem sytuacji, w której to ja zmieniałbym abonenta, przed transferem. Czyli przekazanie authInfo wystarczy. Od strony techniczej, nowy właściciel powinien mieć jak najbardziej możliwość zmiany danych abonenta na swoje, tak? Share this post Link to post Share on other sites
PiotrSz 84 Report post Posted August 12, 2015 Podejrzewam, że pb w swojej karierze dokonywał transakcji na wiele różnych sposobów i wiele razy opisywany przeze mnie najprostszy schemat by nie wystarczył. Mi póki co wystarcza. Odpowiadając na pytanie - tak, w czasie lub po transferze klient ma zawsze możliwość zmiany danych. Share this post Link to post Share on other sites
mirec 1 Report post Posted August 12, 2015 Moglibyście jeszcze podpowiedzieć, jak Wy tytułujecie na fakturach sprzedaż domeny? Domena ostatecznie jest usługą, więc podaje się ją zapewne na fakturze jako usługa w liczbie 1. Share this post Link to post Share on other sites
bdudzik 95 Report post Posted August 14, 2015 Moglibyście jeszcze podpowiedzieć, jak Wy tytułujecie na fakturach sprzedaż domeny? Domena ostatecznie jest usługą, więc podaje się ją zapewne na fakturze jako usługa w liczbie 1. Najczęściej: "Cesja usługi utrzymania domeny {domena}" 1 Share this post Link to post Share on other sites