Jump to content
umberto

Polska wita fotokody

Recommended Posts

Według zapowiedzi operatorów komórkowych, Polska ma być jednym z pierwszych krajów europejskich, w których użytkownicy przenośnych telefonów będą mogli korzystać z Fotokodów.

 

Kody mogą pełnić funkcję cyfrowego biletu, wizytówki, kuponu konkursowego lub pełnej informacji o składnikach zawartych w produktach spożywczych, czy szczegółach wakacyjnej podróży. Fotokody można umieszczać na stronach www, w gazetach, na bilboardach, ulotkach, plakatach czy wizytówkach.

 

Interaktywnie.com

 

W Niemczech np. jest to już od ubiegłego roku, korzysta z tego np. gazeta "Die Welt" (odpowiednik naszego "Dziennika")

 

Oczywiscie zanim to sie stanie popularne, minie kilka lat (pozniej pewnie zamiast fotokodów będą głosowe polecenia popularniejsze lub jakaś holografia), ciekawe czy bedzie to mialo jakikolwiek wplyw na domeny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nokia juz od pewnego czasu w swoim firmware dodaje taka aplikacje "czytnik kodow" :)

 

Tu cos ode mnie :)

 

qrcodefb4.png

Edited by Noname

Share this post


Link to post
Share on other sites

W japonii juz dawno cos takiego funkcjonuje - menu sklepu, strony www, adresy, godziny otwarcia - w kilku jezykach;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deutsche Bahn (kolej) tez wprowadzila juz dawno temu fotokody na biletach kupowanych w internecie. W pociagu pokazuje sie taki bilet, konduktor skanuje, a nastepnie mozna juz przeciagnac karte platnicza przez przenosny terminal -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odswieżam temat - minęło kilka lat, a fotokody stają się częścią naszego życia.

 

Czy mogą Waszym zdaniem zagrozić domenom internetowym w jakikolwiek sposób ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myslę, że najwiekszą barierą jest bariera psychologiczna. Np fotokod w metrze na ekranie nośnika i co wtedy?

 

1) ludzie mogą sądzić, że obciachem jest wywalenie ręki przed siebie i pstryknięcie kodu.

 

2) Na szybko zmienianych reklamówkach nie ma czasu na wyciągnięcie komórki, załączenie appki i pstrykniecie fotokodu. Pozostaja tylko przekazy reklamowe/informacyjne statyczne.

 

http://mashable.com/2012/01/14/qr-code-mar...zed-Gift-Giving

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od prawie dwóch lat mam możliwość używania fotokodów w telefonie i skorzystałem z niej... raz - "pstryknąłem" fotokod ze strony www aby ściągnąć jakąś tam aplikację z marketu. off-line ani razu, zresztą bardzo rzadko widywałem. Wg mnie głównym problemem jest to, że nie wiadomo dokąd dany fotokod nas zaprowadzi. Nawet jeśli obok jest podany adres w formie tradycyjnej - to skąd mamy pewność że fotokod przejdzie właśnie pod ten adres? Myślę że takie rzeczy mogą mieć zastosowanie "wewnętrzne", np. przy sortowaniu paczek czy listów, ale na szerszy odbiór nie mają szans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście kody QR powstały do wykorzystania przemysłowego, próba wciągnięcia ich w świat reklamy w takiej formie jest lekko mówiąc chybiona - zbiór kwadracików nie mówi człowiekowi nic, potrafi za to ułatwić dostęp do trudnego w zapamiętaniu url czy jakiejś treści/aplikacji. Na ten moment to czytniki i sama technologia potrzebuje promocji - ale wydawać na nią prywatne pieniądze w postaci budżetu reklamowego typu plakaty etc. to nie jest zbyt mądra inwestycja.

 

Agencje mówią co prawda coś o crossmedia ale kto ich tam wie - fotokody to dalej odległa przyszłość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepsze zastosowanie fotokodów to w reklamie. Co zatem szkodzi, żeby w drukowanej reklamie był gdzieś tam fotokod umieszczony? nic. A ilu to wykorzystuje? Niewielu. teraz już fotokody można generować w dowolnych kolorach i nawet oprócz zbioru kwadracików mogą mieć elementy graficzne np. logo czy jakieś obrazki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oczywiście kody QR powstały do wykorzystania przemysłowego, próba wciągnięcia ich w świat reklamy w takiej formie jest lekko mówiąc chybiona - zbiór kwadracików nie mówi człowiekowi nic, potrafi za to ułatwić dostęp do trudnego w zapamiętaniu url czy jakiejś treści/aplikacji. Na ten moment to czytniki i sama technologia potrzebuje promocji - ale wydawać na nią prywatne pieniądze w postaci budżetu reklamowego typu plakaty etc. to nie jest zbyt mądra inwestycja.

 

Agencje mówią co prawda coś o crossmedia ale kto ich tam wie - fotokody to dalej odległa przyszłość.

 

 

...a co powiesz na to:

 

 

qr3.jpg

 

qr2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślicie i wypowiadacie się jak fachowcy.

Fotokody są przeznaczone dla mas, dla "klikaczy", dla mobilnych - nie dla twórców.

Wystarczy aby "jeden" pstryknął taki fotokod i przesłał zawartą pod nim informacje 10-ciu innym osobom a ci kolejnym znajomym.

Fotokod może być i pewnie będzie mobilnym "lajkiem".

W praktyce: np. fotokod, który prowadzi do atrakcyjnej aukcji czegokolwiek, itp.

To znajomi znajomym mają przesyłać informacje - w domyśle znajomy to zaufane źródło pochodzenia informacji.

Edited by maryuse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak ale kompletną abstrakcją jest wysłanie pocztówki/maila/smsa zapisanego fotokodem zamiast pismem - PO CO ktoś miałby to robić (zakładam że kod jest w formie PLAIN, zaszyfrowany może się sprawdzić w określonych zastosowaniach). Tak samo fotokody w opakowaniu czipsów na zasadzie że któryś zawiera nagrodę - to dalej promocja technologii z której nic nie wynika dla reklamodawcy, zmniejszasz tylko zasięg do tych wyposażonych w czytniki.

 

Wszystko o czym napisałeś da się zrealizować w prostszy, wymagający mniej pośredników sposób - podoba mi się zmiany języka reklamy z języków narodowych na symbole graficzne ale fotokod w kształcie krzyża PCK to jeszcze nie to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie fotokody przegrają z AR czyli Augmented Reality i będą szybko przez nie wyparte. Tutaj są filmiki prezentujące możliwości technologii Blippar opartej na Augmented Reality (rozszerzonej rzeczywistości):

 

Robi duże wrażenie - działa na bardzo podobnej zasadzie jak kody QR (fotokody), ale efekt końcowy jest dużo ciekawszy i praktyczny. :) Do obsługi tej technologii wystarczy średniej klasy telefon lub tablet z jakimś nowszym systemem np. Androidem. Polecam też artykuł:

 

Blippar: A QR code killer?

Edited by thomaso

Share this post


Link to post
Share on other sites
...przykład łączenia fotokodu z adresem www

 

Tak jak wcześniej pisał Adelard - fotokody w większości wdrożeń niczego nie ułatwiają, niczego nie wnoszą ani dla użytkownika ani dla "wydawcy" a tylko utrudniają.

 

Sprawdzaliście co zawiera fotokod na tym bilboardzie ze zdjęcia? Zawiera ... tekst "It's back on DVD September 10th". Faktycznie... gdyby ten sam tekst był wydrukowany wprost na tym bilboardzie to nie dałoby się go tak "łatwo" przeczytać prawda? A tak, wystarczyło:

- wyciągnać telefon z kieszeni

- odblokować klawiaturę

- odszukać aplikację do skanowania QR (zakładając, że ją w ogóle mamy zainstalowaną!)

- poczekać aż aplikacja się uruchomi

- wycelować w bilboard i zeskanować kod

- TADAM! możemy przeczytać jedno zdanie tekstu na ekranie telefonu zamiast na bilboardzie

 

Genialne!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak jak wcześniej pisał Adelard - fotokody w większości wdrożeń niczego nie ułatwiają, niczego nie wnoszą ani dla użytkownika ani dla "wydawcy" a tylko utrudniają.

 

Sprawdzaliście co zawiera fotokod na tym bilboardzie ze zdjęcia? Zawiera ... tekst "It's back on DVD September 10th". Faktycznie... gdyby ten sam tekst był wydrukowany wprost na tym bilboardzie to nie dałoby się go tak "łatwo" przeczytać prawda? A tak, wystarczyło:

- wyciągnać telefon z kieszeni

- odblokować klawiaturę

- odszukać aplikację do skanowania QR (zakładając, że ją w ogóle mamy zainstalowaną!)

- poczekać aż aplikacja się uruchomi

- wycelować w bilboard i zeskanować kod

- TADAM! możemy przeczytać jedno zdanie tekstu na ekranie telefonu zamiast na bilboardzie

 

Genialne!

 

...aktualnie mieszkam w Londynie - w metrze spędzam 2-3 h dziennie.

Mam wystarczająco dużo czasu na to aby:

 

- wyciągnać telefon z kieszeni

- odblokować klawiaturę

- odszukać aplikację do skanowania QR (zakładając, że ją w ogóle mamy zainstalowaną!)

- poczekać aż aplikacja się uruchomi

- wycelować w bilboard i zeskanować kod

 

wiesz ile jest takich jak ja ?

 

miliony :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wiesz ile jest takich jak ja ?

 

miliony :)

 

Ilu takich jak Ty wykonało(by) te czynności? Podejrzewam, że liczba dwucyfrowa.

Ilu przeczytałoby drukowany tekst? Miliony. ;-)

Równie dobrze mogliby to napisać w klingońskim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ilu takich jak Ty wykonało(by) te czynności? Podejrzewam, że liczba dwucyfrowa.

Ilu przeczytałoby drukowany tekst? Miliony. ;-)

Równie dobrze mogliby to napisać w klingońskim.

Dlatego fotokod powinien np kierować bezpośrednio do landing page, najlepiej zakupowej, aby zrobić jeden klik i dodane do koszyka, a potem check out. Marnowanie fotokodu na sam tekst tez uważam za bezcelowe (poza otoczką rozszyfrowania tajemniczego przekazu, co również dobrze zapewnia kampania teaserowa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że najlepsze jest połączenie domeny i fotokodu. Nie każdy ma w komórce program do obsługi fotokodów, nie każdemu chce się wyciągnac komórkę, a na domenę wystarczy spojrzec i zapamiętac ją :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×