Jump to content
DD

Raport NASK 2008

Recommended Posts

Chodzą słuchy, że NASK przygotowuje się do zmianu profilu działalności na serwis społecznościowy zachęcając, na stronie głównej czerwoną czcionką, do szukania swojego partnera :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chodzą słuchy, że NASK przygotowuje się do zmianu profilu działalności na serwis społecznościowy zachęcając, na stronie głównej czerwoną czcionką, do szukania swojego partnera :)

 

Coś źle zrozumiałeś, chodzi tu o śledzenia partnera przy pomocy polskich satelitów szpiegowskich wystrzeliwanych przez NASK w ramach programu pilotażowego unijnego projektu „Gal i Leon”.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czepiacie się Andrzeja Bartosiewicza i NASK a na świecie wszyscy wychwalają nasz rejestr domen za jego przyjazne podejście do wtórnego rynku domen :)

 

"Dr. Andrzej Bartosiewicz of Poland's .pl registry, NASK.pl, was a real breath of fresh air. Unlike many other registry officials he openly embraced the professional domain investment community and the registry has established many investor friendly policies. The extension is open to anyone anywhere and the fee for new registrations is just 2.20 euros. The registry publishes free drop lists for domainers three times a day and 85% of dropped domains are snapped back up with 24 hours. .pl even has a Wait List Service that gives WLS holders a guarantee that they will get a domain if it drops within 3 years.

 

Their domainer friendly policies have helped .pl explode in growth (70% year over year) and recently pass 1.4 million total registrations. .pl is now the 6th biggest domain in the European Union and it expects to pass France's .fr this year. You can get much more information on .pl here - DNS.pl/essentials."

 

http://www.dnjournal.com/cover/2009/june.htm

 

DD

Share this post


Link to post
Share on other sites

można powiedzieć, że nask jest na fali, ale żeby na niej utrzymać się, będzie musiał bardziej się postarać, i chyba przyjął taktykę nie obniżania cen przedłużeń, a atakowania promocjami, co jest działaniem dość ryzykownym, jeżeli chodzi o stabilność wzrostu liczby domen

Share this post


Link to post
Share on other sites
można powiedzieć, że nask jest na fali, ale żeby na niej utrzymać się, będzie musiał bardziej się postarać, i chyba przyjął taktykę nie obniżania cen przedłużeń, a atakowania promocjami, co jest działaniem dość ryzykownym, jeżeli chodzi o stabilność wzrostu liczby domen

NASK nie obniży cen domen a ich ilość nie wzrośnie.

 

Odsetek odnowień będzie się utrzymywał w granicach 50-55%. Załóżmy, że mamy tylko domeny .pl (bez funkcjonalnych, regionalnych itp. - te, jeśli już są zarejestrowane, to raczej będą przedłużane, a nowe promocje na darmowe domeny .com.pl czy waw.pl i tak nie przyniosą skutku - nikt już tych domen nie będzie kupował, ilość będzie się utrzymywała na podobnym poziomie - ewentualny wzrost na poziomie 50 tys. domen rocznie można pominąć).

 

Obecnie jest prawie 1 milion .pl. Powiedzmy, że przyrost wyniesie 250-300 tys. nowych rocznie. Ale odsetek odnowień na poziomie 55% daje w 2010 roku 550-600 tys. pl przedłużonych i 700-800 tys. nowych rejestracji. Czyli: 24 mln PLN z przedłużeń i 8 mln PLN z nowych rejestracji .pl. W sumie: 32 mln PLN przychodów dla NASK z samych .pl.

 

Załóżmy inny scenariusz. Ceny spadają do 20 zł netto za .pl za przedłużenie, rejestracja bez zmian 10 zł netto.

Przedłużonych zostaje jakieś 800 tys. .pl oraz zostaje zarejestrowanych więcej nowych, bo ludzie wiedzą, że mniej zapłacą za przedłużenie - powiedzmy 1 milion rejestracji w 2010.

Czyli mamy: 16 mln z przedłużeń i 10 mln z rejestracji. W sumie: 26 mln PLN, czyli o 6 mln PLN mniej niż w przypadku wyższych cen przedłużeń.

 

ALE

 

Ciekawie zaczyna się dziać dopiero w kolejnym roku 2011.

 

Ceny cały czas 40 zł netto.

 

Mamy 1,4 - domen .pl pod koniec 2010 roku. Odsetek przedłużeń znów około 55%. Przedłużamy ~ 800 tys. domen, przybywa nawet 1 milion nowych, bo Internet jest coraz popularniejszy itd.

Przychody NASK z .pl przy cenie 40 zł za przedłużenie i 10 zł za rejestrację: 32 mln + 10 mln = 42 mln PLN.

 

A teraz założenie, że cena spadła w 2010 do 20 zł i pozostała na poziomie 20 zł w 2011 roku.

 

Odsetek przedłużonych delikatnie spada do 75%, ale mamy 1,8 mln domen .pl, czyli przedłużeń jest 1,35 mln domen. Nowych rejestracji: powiedzmy 1,5 mln (więcej, bo niższa cena przedłużenia).

Czyli przychody: 27 mln + 15 mln = 42 mln PLN.

 

Czyli przychody NASK takie same w 2011 roku przy założeniu, że cena domen .pl 2x niższa.

 

Nawet jeśli pomyliłem się w moich prognozach i w tym roku NASK jeszcze zarobiłoby "kilka milionów" mniej, to w kolejnych latach zwróciłoby się to z nawiązką. No i mielibyśmy 2x tańsze domeny.

 

Ale NASK nadal będzie się upierał przy wyższych cenach, choćby dla zasady, że "zrobimy na przekór złym domeniarzom, których tak niby kochamy"..

 

DD

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ale NASK nadal będzie się upierał przy wyższych cenach, choćby dla zasady, że "zrobimy na przekór złym domeniarzom, których tak niby kochamy"..

 

DD

 

Daniel, wydaje mi się, że nie w tym rzecz i tu nie o domeniarzy chodzi - jeżeli już rozmawiamy o przesłankach przeciw obniżeniu cen domen.

 

W tym roku NASK obniżył cenę odnowienia domeny z 60 na 40 zł netto i co? I NIC!

O przepraszam nie "NIC", tylko bardzo duże "COŚ" - a to "COŚ" to:

 

- przesunięcie kilku milionów złotych zysku z kasy NASK do kasy Home i NetArt

 

Gdybyśmy cofnęli się do września 2008 roku i zapytali p. Andrzeja Bartosiewicza oraz samych siebie (domeniarzy) jak obniżka wpłynie na rynek domen, to chyba mało kto przewidziałby, że po upływie pół roku od obniżki w oficjalnych cennikach największych rejestratorów nadal widnieć będą następujące ceny za odnowienie:

 

NetArt - 100 zł netto

Home - 99 zł netto

AZ - 99zł netto

 

A zatem:

- nie dziwię się NASK, że nie jest skory do kolejnej obniżki cen odnowień

- nie dziwię się liderom rynku domen, że nadal trzepią portfele swoim klientom, bo jest to dla nich zysk, o który na razie nie muszą się bać, gdyż mają słabą konkurencję

 

Za to dziwię się:

- partnerom NASK, którzy mając niskie ceny odnowień (50, 60, 70 zł netto) na swoich stronach internetowych oraz w swoich niestety rzadkich oraz o małym zasięgu kampaniach na pierwszy plan wyciągają cenę rejestracji np. 9 zł, 0,99 zł czy nawet te 0 zł w czym i tak nie mają szans z mistrzami tego gatunku jakimi są Home i Netart

 

Na rynku domen brakuje firmy typu P4, która mogłaby za pomocą odważnej "reklamy playowej" (nowa nazwa "reklamy porównawczej" ;) ) w sposób jasny nakreślić dlaczego nie warto rejestrować domen u liderów.

 

Mam kilka starych darmowych kont e-mail, na które przychodzą mi różnego rodzaju reklamy i chyba nie ma kwartału abym nie dostał reklamy z jakąś nową kampanią Home czy NetArt, w której można za 0,99 zł czy 0 zł zarejestrować domenę.

 

I tu jest właśnie problem!

Problem, który znajduje swoje kolejne odbicie w zabawnych ofertach jakie później otrzymujemy na nasze domeny - o czym piszemy i z czego się śmiejemy w innym wątku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na rynku domen brakuje firmy typu P4, która mogłaby za pomocą odważnej "reklamy playowej" (nowa nazwa "reklamy porównawczej" :lol: ) w sposób jasny nakreślić dlaczego nie warto rejestrować domen u liderów.

Myślimy o tym, myślimy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myślimy o tym, myślimy ;)

 

OT

 

Michał, jeżeli masz zamiar uderzać z jakąś kampanią i walczyć o większy "kawałek tortu" na rynku domen, to pozwolę sobie zwrócić uwagę na 2 rzeczy w Twoim przypadku:

 

1. W tym momencie wypromowałeś 2 marki:

Dropped.pl - przechwytywanie domen

AfterMarket.pl - rynek wtórny domen

Obie te marki są rozpoznawalne wśród domeniarzy, ale jeżeli chodzi o serwis rejestratora (czyli kierowany do "świeżaków" nie związanych z domainingiem) to według mnie obie te nazwy kuleją.

 

2. Zarówno czy masz w planach kampanię rejestratora pod brandem Dropped.pl / AfterMarket.pl / czy też nową nazwą to zadbaj o serwis od strony graficznej.

 

Kilka razy polecałem Twój serwis znajomym oraz klientom jako miejsce gdzie mogą tanio rejestrować oraz odnawiać domeny i zawsze pojawiały się jakieś obiekcje gdy dana osoba trafiała na twoją stronę ("czy to nie firma krzak?" / "czy to w ogóle jest rejestrator?" / etc.)

 

Twoje obecne strony nie przypominają i nawiązują graficznie do roli "rasowego rejestratora".

 

Jeżeli chcesz do sprawy podejść poważnie to zrób następująco (to jest tylko moja luźna sugestia):

- nie kieruj się swoim "widzi mi się" przy projekcie graficznym serwisu,

- nie kieruj się "widzi mi się" grafika komputerowego,

- po prostu ogłoś otwarty konkurs na projekt graficzny serwisu dla nowego lub starego brandu dla wszystkich zainteresowanych grafików

 

Określ wymagania, np.:

- szablon pierwszej strony: dowolny układ,

- treści oraz boksy jakie na pewno mają znaleźć się na pierwszej stronie,

- szablon podstrony: układ np. header, left-menu, right-content, footer, czyli tak jak masz teraz serwisy zbudowane, aby nie było za dużo pracy przy wgrywaniu nowej grafy

- lekkość, prostota późniejszego wykonania kodu XHTML,

- etc.

- pozostaw jednak jak największą swobodę grafikom,

 

Gdy będziesz miał już te kilka lub kilkanaście projektów (to zależy od atrakcyjności nagrody :lol: ) to skorzystaj z najtańszego badania statystycznego jakie możesz wykonać:

- poproś swoich dotychczasowych klientów (czyli użytkowników zarejestrowanych przed jakąś datą) aby zabrali swój głos w sondzie przygotowanej na Twojej stronie, gdzie przedstawione byłyby propozycje graficzne,

Edited by Radek (Brewka)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Załóżmy inny scenariusz. Ceny spadają do 20 zł netto za .pl za przedłużenie, rejestracja bez zmian 10 zł netto.

Przedłużonych zostaje jakieś 800 tys. .pl oraz zostaje zarejestrowanych więcej nowych, bo ludzie wiedzą, że mniej zapłacą za przedłużenie - powiedzmy 1 milion rejestracji w 2010.

Jacy ludzie?

Nowi ludzie którzy rejestrują domeny pod własne strony firmowe?

Na mój gust to się nie interesują przedłużeniem domen, bo jeżeli u największych partnerów jest nadal cena 99 złotych, to dochodzą do wniosku że tak ma być i to jest prawidłowa cena.

Nikt nie prowadzi kampanii o renew, tylko o cenach za rejestrację domeny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michał, jeżeli masz zamiar uderzać z jakąś kampanią i walczyć o większy "kawałek tortu" na rynku domen, to pozwolę sobie zwrócić uwagę na 2 rzeczy w Twoim przypadku:

Dzięki za rzeczowe uwagi. Zdaję sobie sprawę z tego, i serwis dla użytkowników rynku pierwotnego będzie oczywiście promowany pod zupełnie inną marką i szatą graficzną. Dobry pomysł z tym konkursem na szatę graficzną ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michau Ent. is the leader of the IDNs registration with 25% market share for the last week.

Bez sprawdzania wiem przynajmniej gdzie została przechwycona cała masa IDNów, których ostatnio nie przedłużyłem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki za rzeczowe uwagi. Zdaję sobie sprawę z tego, i serwis dla użytkowników rynku pierwotnego będzie oczywiście promowany pod zupełnie inną marką i szatą graficzną. Dobry pomysł z tym konkursem na szatę graficzną ;)

 

jako oddzielny serwis ma rację bytu, ale łączenie z aktualnymi, Dropped czy Aftermarket, przyniosłoby więcej szkód niż pożytku, gdyż grafika jest w tym przypadku drugoplanowa, a liczy się funkcjonalność

Share this post


Link to post
Share on other sites
jako oddzielny serwis ma rację bytu, ale łączenie z aktualnymi, Dropped czy Aftermarket, przyniosłoby więcej szkód niż pożytku, gdyż grafika jest w tym przypadku drugoplanowa, a liczy się funkcjonalność

 

Nie wiem co Ty rozumiesz pod pojęciem "funkcjonalność", skoro rozdzielasz to pojęcie od grafiki ;)

 

Według wyznawanych przeze mnie zasad, grafika serwisu ma właśnie duży wpływ na jego funkcjonalność.

To czy grafik zaprojektuje czcionkę w kolorze #999 aby była taka "szarusieńka i trendy" czy zaś pomyśli o oczach użytkowników i da #000 - #333 aby z bólem oczu nie uciekali po 10 minutach to jedna z wielu rzeczy na którą grafik ma wpływ, nie wspominając o rozmieszczeniu nawigacji (intuicyjne poruszanie się po serwisie), czytelności, etc.

 

EDIT:

Straszny OT zrobiłem, Przepraszam ;)

Edited by Radek (Brewka)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehehe dobre. Tak jak juz wielokrotnie wtracalem - DD zalezy na obnizeniu cen odnowien, bo go to najbardziej boli i bije po kieszeni. DD - z calym szacunkiem, wiem ze masz racje, ALE... kogos, kto ma jedna dwie domeny firmowe guzik obchodzi 20-50zl/rok. Malo tego - on wykupuje w home.pl/nazwa.pl po to, zeby serwis ciagle dzialal, a nie z niekompetencji adminow (jak to czesto bywa w dropped i ppd) byly przerwy. Twoje wyliczenia bylyby sluszne, gdyby swiadomosc dot. domen wsrod ludzi byla znacznie wieksza, lub chociaz na poziomie minimalnym.

Jak mialem dwie domeny, to mi bylo wsjo adno, czy to domeny.pl czy home.pl, az.pl czy nazwa.pl. Mialem nawet w active24.pl... i pomimo, ze na tamten czas a24 byl jednym z najtanszych rejestratorow, to ucieklem jak najszybciej z tamtad, bo panel byl tak skopany i ciagle tlumaczenia przez kilka mies, ze "juz pracujemy, juz za chwilke juz za momencik", az mnie szlag trafil, jak nie moglem zmienic dns dla domeny. Poszedlem do home.pl i nie zalowalem - przynajmniej full support, panel identyczny dla kazdej domeny (bez durnych problemow jak w a24 z .eu), calodobowa pomoc, faktura do domciu etc.

 

Gdybym dzisiaj mial kilka domen, to nie szukalbym "super mega oszczednosci", bo bylyby to smieszne kwoty, za to nie mialbym przekonania, czy przenoszac domeny, bede mial tak dobrze, jak juz mam u aktualnego rejestratora. Domeny przenioslbym tylko wtedy, gdybym faktycznie mial problemy, tak jak mialem w a24.

 

Tak, zgodze sie, ze domeny sa za drogie, bo osobiscie czuje to po kieszeni, posiadajac 5% tego, co Ty masz. Nie dziwie Ci sie zatem, ze bedziesz lobbowal za sporym obnizeniem odnowien... Jednak, tak jak juz to zauwazono - NASK nie obnizy cen odnowienia, bo i tak nie widzi sensu obnizania, skoro najwieksi tego nie zrobili. I to nie NASK jest teraz wrogiem no 1, tylko partnerzy, ktorzy maja ceny odnowien, jakie maja. Do czasu, az oni nie zaczna obnizac, do tego czasu nie bede sie dziwil NASKowi, ze nie bedzie chcial nic z cenami zrobic.

 

Zaleta wysokich cen jest to, ze mozemy czasami zlapac ciekawa domene. Gdyby ceny za odnowienie byly na poziomie 10zl, to nie byloby juz czego lapac, bo wiekszosc na takie odnowienie byloby stac ;-) Wzroslyby ceny domen na rynku wtornym, a i my - posiadacze sporyh stadek domen, nie musielibysmy sie zastanawiac, ktora domene zostawic, a ktora puscic na pozarcie wilkom ;-)

 

Wiele osob nawet nie wie ile kosztuje domena, bo glownie zleca to dostawcy hostingu i/lub tworcy strony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@empireus dlaczego w co drugim poście odnosisz się do mnie i tego co powiedziałem? Zaczyna to być już trochę nudne. Nie będę z Tobą polemizował na temat cen odnowień domen. Jak Ty wolisz, żeby były droższe - masz do tego prawo. Czy ja Ci to wypominam? :) EOT

 

Kolejna dyskusja z serii powiem co wiem. Powiem tylko, że na miejscu Home czy Nazwa robiłbym to co oni i nie obniżałbym cen domen. Każdy logicznie myślący człowiek zrobiłby to samo. Natomiast nowe firmy, które chcą zagarnąć dla siebie cześć rynku muszą walczyć niską ceną. To jest tak proste i oczywiste, że nie wymaga wyjaśniania.

 

Osobiście domen .pl mam coraz mniej, więc powoli ceny przedłużeń polskich domen mają dla mnie coraz mniejsze znaczenie. A jeśli "właściciele" domen chcą nabijać kasę NASKu - wolna wola. Ja bym wolał, żeby te pieniądze zostały w rękach prywatnych przedsiębiorców. Ale to co ja bym wolał to ma niewielkie znaczenie, a raczej żeby być dokładnym - żadne.

 

DD

Share this post


Link to post
Share on other sites
@empireus dlaczego w co drugim poście odnosisz się do mnie i tego co powiedziałem? Zaczyna to być już trochę nudne. Nie będę z Tobą polemizował na temat cen odnowień domen. Jak Ty wolisz, żeby były droższe - masz do tego prawo. Czy ja Ci to wypominam? :) EOT

...

 

Bo Ty w co drugim poscie krytykujesz tylko NASK, jakby to tylko on byl winowajca tego, co aktualnie otrzymujemy. Samo krzykanie "daj daj daj" nic nie da, bo przypomina mi to rumunskie dziecko na dworcu PKP w Katowicach...

Napisalem, ze ja tez z checia bym chcial, zeby ceny domen byly znacznie nizsze. Ale tak jak i Ty, tak i ja i wielu innych mozemy tylko sobie chciec i krzykac do nasku - daj panie... daj.... Jak jakas babka dala pączka, to pączek wyladowal w koszu na smieci, a w tle dalej bylo slychac "daj... panie daj..."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bo Ty w co drugim poscie krytykujesz tylko NASK

Po pierwsze - nie jest to prawdą :)

 

Po drugie - nawet w moim wywiadzie dla Webhosting.pl chwaliłem NASK :)

 

Po trzecie - robię znacznie więcej w kierunku obniżenia cen domen niż tylko przez głośną artykulację hasła, że domeny powinny być tańsze.

 

Jeśli uważasz, że mijam się z prawdą w którymś z powyższym punkcie - wskaż gdzie i dlaczego.

 

Jeśli nie - to znaczy, że to Ty mijasz się z prawdą.

 

Dość pustosłowia. Koniec z mieleniem jęzorem bez poparcia w faktach.

 

DD

Share this post


Link to post
Share on other sites
Po drugie - nawet w moim wywiadzie dla Webhosting.pl chwaliłem NASK :)

 

Odnosze sie do tego, co jest na di.pl - nie czytam Twojego bloga ani webhosting.pl, nie mam konta na FB... Nie twierdze, ze niczego nie robisz, bo czasami pisalem, ze chyle czola na to co wlasnie zrobiles. Aczkolwiek gdzie tylko pada slowo "NASK", to tam Ty ze swoim twierdzeniem, ze powinni obnizyc domeny i ze cale zlo swiata, to wysokie ceny NASK.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Odnosze sie do tego, co jest na di.pl - nie czytam Twojego bloga ani webhosting.pl, nie mam konta na FB... Nie twierdze, ze niczego nie robisz, bo czasami pisalem, ze chyle czola na to co wlasnie zrobiles. Aczkolwiek gdzie tylko pada slowo "NASK", to tam Ty ze swoim twierdzeniem, ze powinni obnizyc domeny i ze cale zlo swiata, to wysokie ceny NASK.

Tak, piszę o tym, bo uważam, że obecne ceny domen .pl to archaizm. Popatrz na inne rejestry domen podobnej wielkości a dojdziesz do tego samego wniosku. Dopóki ten temat będę uważał za warty wspominania - będę to robił. I na szczęście nikt nie może mi tego zabronić.

 

DD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×