Jump to content
Sign in to follow this  
zelek33

czy ta domena jest moja?

Recommended Posts

Witam

 

Mam pytanie. Parę lat temu wraz z kolegą założyliśmy pewien serwis www. Domena tego serwisu była formalnie zarejestrowana na kolegę (jego dane osobowe w firmie, która zarejestrowała domenę). Rok później musieliśmy odnowić domenę na kolejny rok i w związku z dużymi cenami za przedłużenie u jego firmy, przeniosłem domenę do mojej firmy i domena przez następne kilka miesięcy była u mnie.

 

Gdy ją przenosiłem, musiałem kliknąć w maila, który został wysłany na konto mailowe mojego kolegi, aby potwierdzić transfer domeny (wcześniej ubiegałem się o kod authinfo). To konto było mojego kolegi, ale ja za jego zgodą zalogowałem się tam i kliknąłem w maila potwierdzającego przeniesienie.

 

Jakiś czas temu popadliśmy w konflikt. Obecnie zaś w związku z tym, że domena ta jest mi niepotrzebna, a może być trochę warta, chciałbym ją (wraz z całym serwisem) sprzedać.

 

Nie wiem tylko kto właściwie jest właścicielem domeny. Nie było bowiem żadnej cesji, a domena jest na moim koncie u mojej firmy. Firma twierdzi, że ja jestem właścicielem domeny, a jak mam wątpliwości to mogę zmienić w panelu klienta dane kontaktowe.

 

Czy to jednak tak jest? Skoro nie było cesji domeny? W bazie whois nie ma informacji o właścicielu (jest tylko informacja o mojej firmie, a ona twierdzi, że właścicielem jestem ja)

 

Gdybym teraz chciał przenieść domenę do innej firmy, to dostałbym kod authinfo?

Czy mail potwierdzający przeniesienie domeny zostałby wysłany na mój mail czy na mail kolegi?

 

Pytam, bo chcę sprzedać domenę, a nie jestem pewien, czy aby na pewno jest ona moja.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co napisałeś wygląda na to, że domena jest teraz twoja. Przeniosłeś ją do innego rejestratora gdzie są twoje dane jako abonenta a nie kolegi. Mail potwierdzający zostanie wysłany na mail jaki masz podany na koncie u rejestratora. Możesz napisać jaka to domena?

Edited by gibu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klikając w link, potwierdziłeś jedynie transfer, z tego co napisałeś, domena nie została nigdy scedowana, a rejestrator zmienił dane bez wiedzy i zgody poprzedniego abonenta (niektórzy rejestratorzy zmieniają dane od razu po transferze, bez żadnego umocowania - czy tak było?). W takim przypadku kolega bez problemu dowiedzie brak podstaw do zmany abonenta i nask przywróci jego dane w rejestrze. Jeśli prócz transferu potwierdzaliście również zmianę danych abonenta (e-cesja), to jesteś w lepszej sytuacji, bo rejestrator ma to zapisane w logach, które może przedłożyć aby potwierdzić, że zmiana abonenta nastąpiła zgodnie z wolą kolegi (wydaje mi się, choć mogę się mylić, że nie ma tu znaczenia że kolega udostępnił Tobie skrzynkę i to Ty kliknąłeś potwierdzenia, a nie on - chyba że wykaże że nie udostępnił Ci konta, a włamałeś się na nie, ale musiałby raczej przedstawić na to jakieś dowody...). Oczywiście w najlepszej sytuacji byłbyś posiadając cesję papierową, no ale na to w tej chwili nie ma już chyba szans.

 

Niezależnie od wszystkiego, zawsze zostaje Ci wariant: założyć opcję na domenę i nie przedłużać jej. Wtedy wszelkie relacje "historyczne" wygasną, gdyż staniesz się pierwszym abonentem nowo utworzonego obiektu. I to jest w tej sytuacji chyba najlepsze wyjście. Oczywiście warunkiem jest, że na domenie nie ma już założonej opcji, w przeciwnym wypadku nie wchodzi to w grę.

 

Abstrahując już od kwestii domeny, napisałeś że chcesz ją sprzedać wraz z serwisem - a czy masz uregulowany tytuł prawny do tego serwisu? Bo to jest bardziej problematyczne. Jeśli ktoś kupi domenę, to może zastosować ten "trick" z opcją i być na czysto, niezależnie od tego, co się z nią wcześniej działo. Ale jeśli będzie chciał prowadzić i rozwijać ten serwis, to raczej będzie oczekiwał "czystych papierów", aby spać spokojnie, że ktoś się kiedyś nie zgłosi do niego z roszczeniem o jakąś istotną część kodu czy grafiki...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja własnie nie wiem czy rejestrator zmienił dane. Support twierdzi, że tak, ale ja osobiście nie mam tego jak sprawdzić, a jakoś nie ufam mojej firmie w 100%. Tzn. kazano mi to sprawdzić w panelu klienta, ale tam są puste pola i jedynie jest kontakt administracyjny na moje imię i nazwisko, a kontakt techniczny na firmę rejestratora. Gdy dopytywałem kto jest formalnie właścicielem domeny, powiedziano mi tylko, że ja, a jesli martwi mnie, że nie ma moich danych, to mogę je w każdej chwili wpisać w panelu klienta i oni to zaakceptują. Ale nie wiem, czy aby informacja o jakichś zmianach nie pójdzie do dawnego właściciela domeny (na jego adres mailowy).

 

Cesji nie było na pewno (e-cesji też nie - nie przypominam sobie, abym wypełniał jakiekolwiek dokumenty) - pamiętam jednak, że była jakaś sytuacja polegająca na tym, że nask odrzucił przeniesienie domeny, bo zostało za mało dni do końca ważności domeny. Rejestrator jednak napisał mi (a potem zadzwonił do mnie jeden z pracowników), że to nie problem i żebym tylko kliknął w link wysłany na konto (konto kolegi). Pamiętam, że przez to przeniesienie domeny opóźniło się o 1 czy 2 dni.

 

Na konto się nie włamywałem, bo konto kolegi było de facto wspólne. Nie sądzę też, aby kolega dowiódł czegokolwiek u kogokolwiek - nawet jeśli teoretycznie może, to on nie ma większego pojęcia o tym jak to ugryźć. Ja znam się na tym lepiej, a i tak materia ta jest dla mnie bardzo skomplikowana, więc co dopiero dla niego.

 

Opcja na domenę i nieprzedłużanie jej to dobry pomysł, ale obecnie do końca ważności domeny zostało ponad pół roku, więc to co najwyżej melodia przyszłości. A domenę chciałem sprzedać w ciągu kilku najbliższych tygodni. Na domenie nie ma obecnie założonej opcji.

 

Dziwne, że nie ma jakiegoś ogólnego rejestru, który można podejrzeć, aby sprawdzić kto z imienia i nazwisko i na jaki email jest abonentem domeny. A może jest coś takiego? Np. w NASK? Mogę uzyskać takie informacje? Chciałbym mieć pewność co do stanu faktycznego.

 

Bo teraz jak komuś sprzedam domenę (lub domenę z serwisem), to może się okazać, że jak się zgłoszę do cesji domeny lub chociaż po kod authinfo, to okaże się, że nie mogę nic zrobić. W najgorszym przypadku mogę zostać uznanym nawet za oszusta sprzedającego coś, co nie jest moją własnością.

 

Słowem - nie bardzo wiem jak wyjść z sytuacji i rozwiązac problem... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli masz możliwość łatwego pobrania authinfo, to sprawdzenie danych jest bardzo proste. W formularzu transferowym premium.pl: https://premium.pl/transferin/new.html wpisujesz domenę i kod authinfo, a w następnym kroku będą wyświetlone (po lewej stronie) aktualne dane abonenta domeny. Nie musisz potwierdzać, ani nawet faktycznie zlecać transferu, jeśli chcesz jedynie podejrzeć dane. Ot, taki dodatkowy ficzer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Mam pytanie. Parę lat temu wraz z kolegą założyliśmy pewien serwis www. Domena tego serwisu była formalnie zarejestrowana na kolegę (jego dane osobowe w firmie, która zarejestrowała domenę). Rok później musieliśmy odnowić domenę na kolejny rok i w związku z dużymi cenami za przedłużenie u jego firmy, przeniosłem domenę do mojej firmy i domena przez następne kilka miesięcy była u mnie.

 

Gdy ją przenosiłem, musiałem kliknąć w maila, który został wysłany na konto mailowe mojego kolegi, aby potwierdzić transfer domeny (wcześniej ubiegałem się o kod authinfo). To konto było mojego kolegi, ale ja za jego zgodą zalogowałem się tam i kliknąłem w maila potwierdzającego przeniesienie.

 

Jakiś czas temu popadliśmy w konflikt. Obecnie zaś w związku z tym, że domena ta jest mi niepotrzebna, a może być trochę warta, chciałbym ją (wraz z całym serwisem) sprzedać.

 

Nie wiem tylko kto właściwie jest właścicielem domeny. Nie było bowiem żadnej cesji, a domena jest na moim koncie u mojej firmy. Firma twierdzi, że ja jestem właścicielem domeny, a jak mam wątpliwości to mogę zmienić w panelu klienta dane kontaktowe.

 

Czy to jednak tak jest? Skoro nie było cesji domeny? W bazie whois nie ma informacji o właścicielu (jest tylko informacja o mojej firmie, a ona twierdzi, że właścicielem jestem ja)

 

Gdybym teraz chciał przenieść domenę do innej firmy, to dostałbym kod authinfo?

Czy mail potwierdzający przeniesienie domeny zostałby wysłany na mój mail czy na mail kolegi?

 

Pytam, bo chcę sprzedać domenę, a nie jestem pewien, czy aby na pewno jest ona moja.

 

Pozdrawiam

 

Kocham ten kraj ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziwne, że nie ma jakiegoś ogólnego rejestru, który można podejrzeć, aby sprawdzić kto z imienia i nazwisko i na jaki email jest abonentem domeny.

A sprawdzałeś domenę na whois.pl ? Jeśli rejestrowałeś na firmę, to dane powinny być widoczne. Jeśli na osobę prywatną, to pozostaje wyłącznie sposób podany przez pb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Życie, jak to się mówi, napisało dalszą część scenariusza.

 

Okazało się, że mimo zapewnień mojego rejestratora, domena wcale nie była moja, a kolegi (choć mailowo pisano mi, że skoro domena jest u mnie w panelu klienta, to jest moja; pomijam fakt, że sam z własnej kieszeni za jej przedłużenie zapłaciłem).

 

Dowiedziałem się o tym ubiegając się o kod authinfo. Wysłałem wniosek, odpisał mi pracownik firmy i kazał kliknąć w panelu, aby zmienić dane właściciela domeny na moje (czyli z identyfikatora "gugtyf65765" na "ftrdrt56464" - tyle mniej więcej widać w ich panelu klienta), bo musi być zgoda między mailem podanym przeze mnie we wniosku, a tym, który jest w bazie whois, a jak się okazało formalnie w bazie whois właścicielem domeny był kolega (o czym nie wiedziałem, bo nie miałem tego jak sprawdzić - on zresztą też o tym nie wiedział). Trochę się zdziwiłem, że do tej pory formalnie właścicielem domeny był cały czas kolega, ale zmieniłem te info o które prosił pracownik i po chwili dostałem informację z NASK, że nowym właścielem domeny jestem ja. Myślałem, że to już koniec sprawy domenowej. Tymczasem...

 

NASK wysłał też maila (zdaje się, że automat to robi) do dawnego abonenta domeny, czyli kolegi. Kolega do tej pory też myślał, że nie jest już właścicielem domeny po przeniesieniu przeze mnie domeny do mojego rejestratora. Po tym mailu więc, zdaje się, że napisał do mojego rejestratora i dziś dostałem od mojego rejestratora takiego maila:

 

"z uwagi na aktualizację domeny xxx.com.pl wykonaną w NASK oraz informacja od abonenta ktory twierdzi, że nie autoryzowal tej zmiany, prosimy o dostarczenie do nas w ciagi 7 dni kopii dokumentu cesji domeny miedzy abonentami [...] Dokument cesji powinien zawierac odreczne podpisy obu stron oraz oswiadczenie o zbyciu praw do domeny przez podmiot pierwszy na rzecz drugiego. Do czasu wyjaśnienia sprawy domena została zablokowana do wykonywania na niej jakichkolwiek modyfikacji w rejestrze."

 

I co teraz właściwie? Żadnej cesji nigdy nie było. Z drugiej strony przeniesienie domeny z jednego rejestratora do drugiego nastąpiło za wiedza i zgodą kolegi. Potem zapewniano mnie (bo miałem wątpliwości co do tego), że domena jest moja, potem pracownik ich firmy sam prosił mnie o zmieną danych na moje.

 

W bazie whois właścicielem domeny jestem ja. Czy mój rejestrator w ogóle ma prawo się domagać jakichś umów? Przecież ja nie mam obowiązku trzymania ich (nawet gdyby były zawarte) - to nie urząd skarbowy, ani zus. Poza tym czy to w ogóle ich sprawa? Może raczej NASK albo sądu?

 

Nie mogę przenieść domeny do innego rejestratora, bo firma zmieniła kod authinfo domeny (sprawdziłem to).

 

Jak myślicie - co będzie dalej? I co doradzacie mi zrobić? Coś im w ogóle odpisać? Czy mogę się ubiegac o kod authinfo (ponownie), a w przypadku odmowy powiadomić NASK?

 

Jestem w posiadaniu maila z nagłówkami w którym kolega zgadza się na to, aby domena była moja. To jednak nie jest żadna umowa i (chyba?) nie jest traktowana poważnie. Przypominam też, że realnie serwis założyliśmy razem z kolegą. Teraz jesteśmy w złych stosunkach i mimo, że koledze ta domena nie jest do niczego potrzebna, to po prostu utrudnia mi życie dla samego utrudniania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoro klikałeś wcześniej na wiadomości wysłane na e-mail kolegi, należało postąpić tak samo i tym razem :D :D .

 

A na poważnie- jeśli we Whois widnieją Twoje dane jako abonenta,

 

W bazie whois właścicielem domeny jestem ja.

 

to nie rozumiem całej tej sytuacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

to nie rozumiem całej tej sytuacji.

 

Nie transferowales nigdy domeny z nazwa*pl? ;)

 

Koledze radzilbym zalozyc opcje na domene i bynajmniej nie u omawianego rejestratora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×