administrator 16 Report post Posted October 18, 2013 (edited) Od dłuższego czasu tworzymy strony internetowe, wizytówki czy sklepy internetowe dla naszych klientów. O dziwo albo klient zawsze miał swoją domenę oddelegowując do nas DNS'y, albo po prostu sam sobie rejestrował na etapie tworzenia witryny. W końcu trafia się klient który nic nie wie, nic nie chce wiedzieć, chce jedynie zapłacić i by było dobrze. W rezerwacji posiadamy domenę dla naszego klienta, jak jednak to ma się w kwestii prawnej? 1) Czy możemy zarejestrować domenę na naszą firmę i w umowie ująć iż wynajmujemy nazwę domeny dla naszego klienta na czas trwania umowy? (dodam że nazwa domeny to nazwa firmy klienta) 2) Czy po otrzymaniu od klienta wszystkich danych mamy możliwość w imieniu klienta zarejestrować konto u rejestratora np. aftermarket i zarejestrować domenę? (kwestia regulamin rejestratora, danych we whois itd.) Którą z opcji byście wybrali? Edited October 18, 2013 by administrator Share this post Link to post Share on other sites
doggystyle4 213 Report post Posted October 18, 2013 Pierwsza opcja jest problematyczna, a druga nie jest, bo nie interesuje Cię, czy domena wygasa, czy nie wygasa i klient nie ma prawa mieć do Was pretensji jeśli ktoś "przejmie" jego domenę. Pierwsza opcja jest jednak dobra, by zarobić dodatkowo na przedłużeniach, ale jak piszesz, że to pierwszy taki przypadek, to chyba nie ma sensu iść w tę stronę. Share this post Link to post Share on other sites
beemedio 23 Report post Posted October 18, 2013 (edited) W takich kwestiach dotychczas rejestrowałem domeny tworząc konta dla każdego z Klientów - opcja nr 2. Jestem zdania, że domena powinna być własnością firmy, bez żadnych niepotrzebnych dodatkowych pośredników w postaci firm tworzących strony WWW. Inaczej ma się sprawa gdy jesteś zarejestrowany przykładowo w hrd.pl i masz status resellera Edited October 18, 2013 by beemedio Share this post Link to post Share on other sites
Mr.Tea 46 Report post Posted October 18, 2013 (edited) Ja robię konto klientowi i rejestruję na niego domenę (w wyjątkowych sytuacjach przenoszę do niego). Jest to znacznie bezpieczniejsze, zwłaszcza gdy są to tzw. jednorazowi klienci (zróbcie mi stronę i tyle). Klient dostaje monity z informacjami o płatnościach itp., nawet nie chcę myśleć co w przypadku spadku takiej domeny z mojej winy i złapaniu przez niezaprzyjaźnionego domainera Analogicznie wygląda, gdy klienta mamy "pod opieką" ma abonament np.: na dodawanie contentu itp. Tutaj też wszystko jest na klienta ALE ja to monitoruję - wiadomo nie chce się tracić kogoś kto cię karmi. Edited October 18, 2013 by Mr.Tea Share this post Link to post Share on other sites
mirekm 148 Report post Posted October 18, 2013 Podobnie jak Mr.Tea - robiąc strony dla klientów zawsze kupuję domeny i hosting na klienta. Share this post Link to post Share on other sites
AW 24 Report post Posted October 18, 2013 Pozwolę sobie dołączyć do wątku. Jak już łącznie z projektem strony dostarczacie klientowi domenę: 1. bierzecie jakąkolwiek, byle wolna, byle do faktury za usługi projektowe www można doliczyć jak najmniej (czyt. jak najwięcej zostaje po stronie zysków ze zlecenia) czy być może 2. zachęcacie klienta do zainteresowania się dobrą (jeśli nie najlepszą to chociaż optymalną) domeną z rynku wtórnego? Share this post Link to post Share on other sites
administrator 16 Report post Posted October 18, 2013 W takich kwestiach dotychczas rejestrowałem domeny tworząc konta dla każdego z Klientów - opcja nr 2. Jestem zdania, że domena powinna być własnością firmy, bez żadnych niepotrzebnych dodatkowych pośredników w postaci firm tworzących strony WWW. Inaczej ma się sprawa gdy jesteś zarejestrowany przykładowo w hrd.pl i masz status resellera Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Jak to by się miało w przypadku gdybym miał status resellera? Share this post Link to post Share on other sites
beemedio 23 Report post Posted October 18, 2013 Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Jak to by się miało w przypadku gdybym miał status resellera? Poczytaj tutaj: http://www.hrd.pl/program-partnerski/ - myślę, że to dobra opcja dla takich firm jak Twoja, jest trochę z tym zabawy ale zawsze można coś dodatkowo "przyciąć" Share this post Link to post Share on other sites
Mr.Tea 46 Report post Posted October 18, 2013 Pozwolę sobie dołączyć do wątku. Jak już łącznie z projektem strony dostarczacie klientowi domenę: 1. bierzecie jakąkolwiek, byle wolna, byle do faktury za usługi projektowe www można doliczyć jak najmniej (czyt. jak najwięcej zostaje po stronie zysków ze zlecenia) czy być może 2. zachęcacie klienta do zainteresowania się dobrą (jeśli nie najlepszą to chociaż optymalną) domeną z rynku wtórnego? Zawsze zachęcam i przedstawiam korzyści jakie niesie posiadanie dobrej domeny,w końcu firmuję to swoją osobą, a wolę gdy projekt nie stoi na ninji Share this post Link to post Share on other sites
Tobi 287 Report post Posted October 18, 2013 Weź tylko pod uwagę, że skoro klienta nic nie interesuje, ma być tylko dobrze, a on ma zapłacić, to za rok nie będzie go interesować także, że domenę trzeba przedłużyć. Zgadnij do kogo potem będzie miał pretensje. Warto rozważyć na czyim koncie ma być domena lub co najmniej ustawienie kontaktu technicznego na osobę, która będzie o tym pamiętać. Share this post Link to post Share on other sites
umberto 1,049 Report post Posted October 18, 2013 A nie lepiej po prostu wszystko ustalić? Jak kolega chce rąbnąć na kasę nieświadomego klienta (wersja A), to gratuluję i życzę powodzenia w biznesie. Jeśli się tylko pyta o poradę, co wybrać, to odpowiadam, że lepiej po prostu wszystko wytłumaczyć, skoro jesteś świadomy zarzadzania domeną w kontekście znaczenia domeny dla biznesu, to lepiej poświęcić 15-30 minut i klientowi wszystko ładnie wyłożyć. Jesli klient będzie trudny, mało kumaty albo go to nie będzie interesowało, to zrobić tak, żeby nie było pretensji, gdy za rok domena spadnie. Innymi słowy, dać sobie spokój, a jak domena wartościowa, to założyć opcję i tyle. Share this post Link to post Share on other sites
administrator 16 Report post Posted October 18, 2013 (edited) A nie lepiej po prostu wszystko ustalić? Jak kolega chce rąbnąć na kasę nieświadomego klienta (wersja A), to gratuluję i życzę powodzenia w biznesie. Jeśli się tylko pyta o poradę, co wybrać, to odpowiadam, że lepiej po prostu wszystko wytłumaczyć, skoro jesteś świadomy zarzadzania domeną w kontekście znaczenia domeny dla biznesu, to lepiej poświęcić 15-30 minut i klientowi wszystko ładnie wyłożyć. Jesli klient będzie trudny, mało kumaty albo go to nie będzie interesowało, to zrobić tak, żeby nie było pretensji, gdy za rok domena spadnie. Innymi słowy, dać sobie spokój, a jak domena wartościowa, to założyć opcję i tyle. Dzięki ale chyba nie zrozumiałeś do końca i przypuszczam że nie pracujesz na co dzień z ludźmi Oczywiście, dwa zdania wytłumaczenia jak to działa musi być + stosowny zapisek w umowie. Są klienci którzy mają pieniądze ale płacą za dwie usługi - pierwsza to ta realna usługa którą wykonujemy (stworzenie witryny) a druga (niepisana) to niezawracanie pupy Dla takiego klienta podanie numeru NIP czy REGONu jest wysiłkiem - i wcale nie piszę tego złośliwie, rozumiem że może mieć ciekawsze/ważniejsze rzeczy do roboty. Dlatego interesuje mnie tylko i wyłącznie kwestia prawna. Raczej reflektowałbym na opcję rejestracji u mnie ale nie bardzo wiedziałem czy prawnie mogę być (ja jako firma) właścicielem domeny klienta, nawet jeśli wyraża na to zgodę. Edited October 18, 2013 by administrator Share this post Link to post Share on other sites
PawelP 0 Report post Posted October 31, 2013 Moim zdaniem domena powinna być zarejestrowana na klienta. Tym bardziej, że jest to nazwa jego firmy. Najlepiej wszystkie szczegóły uzgodnić bezpośrednio z nim. Jeżeli naprawdę nic go nie interesuje, to proponuję zawrzeć w umowie dodatkowe warunki o utrzymaniu domeny i związanych z tym płatnościach oraz podać swoje dane podczas rejestracji jako kontakt techniczny i odnawiać domenę dla klienta. Share this post Link to post Share on other sites