milek 0 Report post Posted August 7, 2013 Jestem zainteresowany sprzedażą domen na Sedo. Jednak nie wiem, co mam zrobić najpierw żeby sprzedać domenę. Wiem, że muszę utworzyć konto na Sedo. Jak to już zrobię to, co dalej muszę wykonać? Muszę mieć kod AuthInfo, który uzyskam na nazwa.pl? Moje pytania: 1. Jak wygląda sprzedaż domen? 2. Czy muszę mieć jakieś dokumenty, że posiadam działalność gospodarczą? Bo chcę sprzedać na razie jedną domenę tak na próbę. 3. Jakie dokumenty trzeba przygotować żeby sprzedać i sfinalizować sprzedać domeny ? Bardzo proszę o odpowiedz. Z tej racji że jestem świeży proszę o wyrozumiałość. Share this post Link to post Share on other sites
apze 1,065 Report post Posted August 7, 2013 1. Zakładasz konto i dodajesz domenę w panelu. Koniec Kod authinfo jest potrzebny po sprzedaży. Wcześniej nie ma sensu pobierać i płacić za wydanie. To,jakie dokumenty potrzebne są do wydania kodu znajdziesz na nazwa.pl. W skrócie powiem, że wystarczy wypełnić wniosek i przesłać mailem bez dokumentów 2. Nie. 3. Patrz pkt 1. Share this post Link to post Share on other sites
Kenny97 1 Report post Posted August 22, 2013 1 ... a SEDO daje jakiś "papier" potwierdzający sprzedaż domeny określonemu nabywcy oraz koszt sprzedaży, prowizja dla SEDO itp. ? 2. Jeżeli daje to czy taki "papier" można pokazać skarbówce czy też musi być umowa? Nie wiem czy dobrze myślę ale SEDO pośredniczy tylko w transakcji tak jak np. allegro to chyba nie muszę sporządzać osobnych umów jako osoba fizyczna? Share this post Link to post Share on other sites
Kangur 1,649 Report post Posted August 22, 2013 1. Zakładasz konto i dodajesz domenę w panelu. Koniec Prawie koniec Musi się jeszcze liczyć z tym, że krótko po założeniu konta i dodaniu domen do panelu, dostanie mail zza granicy z wstępną propozycją zakupu jakiejś domeny ( najlepiej .com ). Oczywiście pod warunkiem, że zgodzi się na zapłacenie za wycenę przez firmę, do której rzekomy nabywca ma zaufanie. Wycena kosztuje zazwyczaj $ xxx i w rzeczywistości jest celem tego kontaktu bo ta osoba po otrzymaniu wyceny zrezygnuje z zakupu. Tak więc należy po takim mailu grzecznie odpisać, że nie jesteś zainteresowany płaceniem za ich wycenę. Share this post Link to post Share on other sites
thomaso 722 Report post Posted August 22, 2013 (edited) 1 ... a SEDO daje jakiś "papier" potwierdzający sprzedaż domeny określonemu nabywcy oraz koszt sprzedaży, prowizja dla SEDO itp. ? 2. Jeżeli daje to czy taki "papier" można pokazać skarbówce czy też musi być umowa? Nie wiem czy dobrze myślę ale SEDO pośredniczy tylko w transakcji tak jak np. allegro to chyba nie muszę sporządzać osobnych umów jako osoba fizyczna? W zakładce My Sedo -> Billings możesz pobrać dokumenty sprzedaży. Na tych dokumentach nigdy nie pojawią się dane nabywcy - Ty zawsze będziesz sprzedającym, a nabywcą będzie Sedo (bo Sedo pełni rolę escrow czyli domenę sprzedajesz im, a nie nabywcy): - jeżeli sprzedajesz jako osoba fizyczna (nie masz założonej firmy) to dokument drukujesz, na drugiej stronie dokumentu robisz sobie adnotację / dopisek jaki był kurs waluty sprzedaży na dany dzień i ile otrzymałeś w złotówkach, potem trzymasz to dość długo w jakiejś awaryjnej teczce na wszelki wypadek kontroli z US (US może sprawdzić dochody do 5 lat wstecz, potem jest przedawnienie). Kwotę sprzedaży, którą wypłaciłeś z Sedo w złotówkach (bo tam z każdej sprzedaży środki od razu są wypłacane - nie masz w ogóle salda w Sedo jak w AM czy premium.pl) dopisujesz w kolejnym rozliczeniu rocznym w rubryce "inne źródła" i z niej normalnie płacisz podatek 18% (kwotę podatku przelewasz do US do 30 kwietnia). - jeżeli sprzedajesz jako firma to na podstawie tego dokumentu wystawiasz fakturę - według swojej numeracji, w dwóch walutach i z podanym kursem waluty na dany dzień, ale uwzględniasz tylko kwotę sprzedaży (już po odliczeniu prowizji). Faktura służy tylko na potrzeby obliczenia podatku, więc nie wysyłasz jej do Sedo. Podatek płacisz tak jak sobie ustaliłeś z US w firmie (w przyszłym miesiącu, kwartale lub roku). Jeżeli sprzedając jako osoba fizyczna (bez firmy) dopisałeś kwotę sprzedaży w rozliczeniu rocznym jako "inne źródła", zapłaciłeś podatek i masz dodatkowo ten dokument z Sedo to sytuacja jest czysta, żadne dodatkowe umowy już nie są potrzebne. WAŻNE (musiałem pogrubić) - na Sedo jest możliwość, aby nabywca zażądał dokumentu sprzedaży bezpośrednio od sprzedającego (ma taką możliwość, ale nie musi z niej korzystać, zdarza się to bardzo rzadko). Jeśli nabywca nie skorzysta to wszystko robisz jak wyżej. Jeśli nabywca skorzystał z takiej opcji to zobaczysz podczas transakcji komunikat "Invoice Request" i wtedy sytuacja się komplikuje, bo musisz wystawić dokument sprzedaży dla nabywcy, inaczej w ogóle nie zakończysz takiej transakcji. W takiej sytuacji jeśli prowadzisz firmę to rozwiązanie jest proste - po prostu wystawiasz fakturę (najlepiej dwujęzyczną lub w języku angielskim i w dwóch walutach) z sobą jako sprzedającym, a nabywcą jako kupującym, wgrywasz kopię w pdf w panelu i to załatwia sprawę. Wtedy już oczywiście nie wystawiasz faktury dla Sedo (bo dwa razy byś zapłacił podatek od tej samej transakcji), a poprzestajesz na fakturze dla rzeczywistego nabywcy domeny. Jeśli nie prowadzisz firmy to jest to bardziej skomplikowane, bo możesz wystawić rachunek, ale tylko do umowy. Wtedy powinieneś spisać umowę między sobą a nabywcą, ale nie dostaniesz kontaktu do nabywcy. Wtedy najlepiej pisać do osoby prowadzącej transakcję, żeby znaleźć jakieś rozwiązanie - jest trochę dyskryminacja na Sedo osób fizycznych nie prowadzących firm i trochę słabo do nich dostosowane mechanizmy. Edited August 22, 2013 by thomaso Share this post Link to post Share on other sites
tmi 728 Report post Posted August 22, 2013 Sedo nie jest nabywcą domeny. Nabywcą jest osoba kupująca a jej dane zawsze masz w My Sedo -> Transfer Center -> Klikasz na domenę którą sprzedałeś -> Transfer Documents -> Purchase and Sales Agreement. Zawsze wystawiasz FV na całą kwotę na osobę/firmę która kupiła domenę a FV za prowizję wrzucasz w koszty. Share this post Link to post Share on other sites
apze 1,065 Report post Posted August 22, 2013 No to mamy 2 sprzeczne informacje Share this post Link to post Share on other sites
Kenny97 1 Report post Posted August 22, 2013 (edited) W zakładce My Sedo -> Billings możesz pobrać dokumenty sprzedaży. Na tych dokumentach nigdy nie pojawią się dane nabywcy - Ty zawsze będziesz sprzedającym, a nabywcą będzie Sedo (bo Sedo pełni rolę escrow czyli domenę sprzedajesz im, a nie nabywcy): - jeżeli sprzedajesz jako osoba fizyczna (nie masz założonej firmy) to dokument drukujesz, na drugiej stronie dokumentu robisz sobie adnotację / dopisek jaki był kurs waluty sprzedaży na dany dzień i ile otrzymałeś w złotówkach, potem trzymasz to dość długo w jakiejś awaryjnej teczce na wszelki wypadek kontroli z US (US może sprawdzić dochody do 5 lat wstecz, potem jest przedawnienie). Kwotę sprzedaży, którą wypłaciłeś z Sedo w złotówkach (bo tam z każdej sprzedaży środki od razu są wypłacane - nie masz w ogóle salda w Sedo jak w AM czy premium.pl) dopisujesz w kolejnym rozliczeniu rocznym w rubryce "inne źródła" i z niej normalnie płacisz podatek 18% (kwotę podatku przelewasz do US do 30 kwietnia). Jeżeli sprzedając jako osoba fizyczna (bez firmy) dopisałeś kwotę sprzedaży w rozliczeniu rocznym jako "inne źródła", zapłaciłeś podatek i masz dodatkowo ten dokument z Sedo to sytuacja jest czysta, żadne dodatkowe umowy już nie są potrzebne. WAŻNE (musiałem pogrubić) - na Sedo jest możliwość, aby nabywca zażądał dokumentu sprzedaży bezpośrednio od sprzedającego (ma taką możliwość, ale nie musi z niej korzystać, zdarza się to bardzo rzadko). Jeśli nabywca nie skorzysta to wszystko robisz jak wyżej. Jeśli nabywca skorzystał z takiej opcji to zobaczysz podczas transakcji komunikat "Invoice Request" i wtedy sytuacja się komplikuje, bo musisz wystawić dokument sprzedaży dla nabywcy, inaczej w ogóle nie zakończysz takiej transakcji. W takiej sytuacji jeśli prowadzisz firmę to rozwiązanie jest proste - po prostu wystawiasz fakturę (najlepiej dwujęzyczną lub w języku angielskim i w dwóch walutach) z sobą jako sprzedającym, a nabywcą jako kupującym, wgrywasz kopię w pdf w panelu i to załatwia sprawę. Wtedy już oczywiście nie wystawiasz faktury dla Sedo (bo dwa razy byś zapłacił podatek od tej samej transakcji), a poprzestajesz na fakturze dla rzeczywistego nabywcy domeny. Jeśli nie prowadzisz firmy to jest to bardziej skomplikowane, bo możesz wystawić rachunek, ale tylko do umowy. Wtedy powinieneś spisać umowę między sobą a nabywcą, ale nie dostaniesz kontaktu do nabywcy. Wtedy najlepiej pisać do osoby prowadzącej transakcję, żeby znaleźć jakieś rozwiązanie - jest trochę dyskryminacja na Sedo osób fizycznych nie prowadzących firm i trochę słabo do nich dostosowane mechanizmy. dzięki ... teraz odnoszę się do tego co napisałeś: - nie mam zamiaru nic ukrywać przed skarbówką raczej chciałbym sam ich poinformować, że na moje konto wpłynęło np. 2-3 tys. euro (przeliczenie na złotówki itp.), skąd to mam, za co i jaki podatek muszę zapłacić i właśnie chodziło mi o to, czy ten dokument od sedo wystarczy, wiem, że banki przyglądają się kwotom powyżej 15 000 euro ale jednak zawsze lepiej powiadomić skarbówkę o dochodzie za sprzedaż domeny 1. Bardziej chodzi mi to Invoice Request tylko tak .. na sedo.com chyba jest tam napisane, że sprzedający jest osobą bez działalności a więc nie wystawia faktur itp. ... moim zdaniem tutaj odpowiedzialność ciąży nad kupującym bo przecież można w korespondencji napisać, że nie da rady dać faktury albo rachunku i musi zaakceptować taki warunek transakcji. Jeżeli jest to firma to im służy tylko do zaksięgowania czy dowodu zakupu, że wydali tyle i tyle na to i na to a dla mnie jako osoby fizycznej jest to trochę niewygodne rozwiązanie. Jak już napisłem, rejestrując się na sedo podaję się za osobę fizyczną bez działalności i ofercie sprzedaży tam chyba jest napisane, że sprzedający nie jest VAT'owcem czyli : Value added Tax (VAT) status: - Not Applicable 2. Co do umowy to jest długa droga, trzeba odpowiednio ją sporządzić, wysłać do nabywcy ale jak już pisałeś nie otrzymam danych, wtedy trzeba pisać do sedo itp. Po sporządzeniu umowy muszę ją wysłać aby kupujący ją podpisał ale jak mu coś nie będzie pasować to nie podpisze i to tak może się ciągnąć. Mało tego, później trzeba rozliczyć się z Urzędem bo zawarłem umowę kupna-sprzedaży tzn. zrzekłem się praw za określoną kwotę do utrzymywania domeny. 3. Sedo pełni rolę pośrednika jak np. Allegro tylko, że na Allegro najczęściej sprzedają firmy, i płacą prowizję portalowi. Sedo może oferować Naszą domenę na giełdzie albo też bezpośrednio uczestniczyć w transferze kiedy domenę sprzedano poza sedo. http://sedo.pl/fileadmin/documents/resources/other/Polish_Document_-_Transfer.pdf Sedo nie jest nabywcą domeny. Nabywcą jest osoba kupująca a jej dane zawsze masz w My Sedo -> Transfer Center -> Klikasz na domenę którą sprzedałeś -> Transfer Documents -> Purchase and Sales Agreement. Zawsze wystawiasz FV na całą kwotę na osobę/firmę która kupiła domenę a FV za prowizję wrzucasz w koszty. Rozumiem, że nie chodziło tutaj o osobę fizyczną która ma wystawiać FV. Sedo nie jest nabywcą domeny. Nabywcą jest osoba kupująca a jej dane zawsze masz w My Sedo -> Transfer Center -> Klikasz na domenę którą sprzedałeś -> Transfer Documents -> Purchase and Sales Agreement. Zawsze wystawiasz FV na całą kwotę na osobę/firmę która kupiła domenę a FV za prowizję wrzucasz w koszty. Rozumiem, że nie chodziło tutaj o osobę fizyczną która ma wystawiać FV. Edited August 22, 2013 by apze Share this post Link to post Share on other sites
tmi 728 Report post Posted August 22, 2013 Jak sprzedaje fizyczna to domyślam się, że kupujący nie może kliknąć "invoice request". Share this post Link to post Share on other sites
Kenny97 1 Report post Posted August 22, 2013 Jak sprzedaje fizyczna to domyślam się, że kupujący nie może kliknąć "invoice request". Dobrze byłoby aby ktoś to potwierdził kto miał z tym do czynienia. Share this post Link to post Share on other sites
thomaso 722 Report post Posted August 22, 2013 (edited) No to mamy 2 sprzeczne informacje Bo pewnie jest tak, że część firm robi jak ja, część jak tmi (w pomocy Sedo nie ma o tym ani jednego słowa jak to rozliczać), a dla polskiego Urzędu Skarbowego nie ma żadnej różnicy kto jest nabywcą na fakturze sprzedażowej jeśli chodzi o podatek dochodowy. Jedyne co się może różnić to VAT (bo jest mnóstwo kombinacji zależnie od tego z jakiego kraju jest nabywca czy w Unii Europejskiej czy nie i czy u siebie płaci VAT - Sedo jest z Niemiec, więc i VAT-owiec i UE i wtedy jest prosto). Ja osobiście jeszcze skontaktuję się z Sedo, żeby dopytać czy faktycznie jest jak pisze tmi, że powinien być rzeczywisty nabywca, a jeśli robiłem źle to skoryguję nabywców i VAT na swoich fakturach (nie ma ich dużo u mnie, jedna czy dwie faktury sprzedaży wystawiane bezpośrednio na Sedo chyba i chyba dwie bezpośrednio na nabywcę - na Sedo bardzo rzadko sprzedają się domeny), nie jest to żaden problem. Przepraszam jeśli wprowadziłem w błąd, ale dla mnie jest wtedy kompletnie nielogiczne i niezrozumiałe - wpłatę za domenę otrzymujesz na konto czy PayPal zawsze od Sedo, a fakturę miałbyś wystawiać na zupełnie inną firmę / nabywcę (podczas gdy na polskich giełdach Aftermarket.pl i premium.pl wpłaty otrzymujesz od giełdy, a fakturę zawsze wystawiasz na giełdę, a nie rzeczywistego nabywcę). Ale ok - nikt nie jest nieomylny, szczególnie jeśli chodzi o przepisy podatkowe (które często możesz interpretować na o wiele więcej nawet sposobów niż tylko dwa). A kto nigdy nie popełnił błędu przy prowadzeniu firmy w jakichś dokumentach to znaczy, że jej nigdy nie prowadził. 1. [...] 2 .[...]3. [...] Niestety nabywca może zażądać dokumentu sprzedaży przez "Invoice Request" niezależnie czy masz konto "indyvidual" czy "company". No i *dużo* łatwiej będzie jak masz firmę, bo wystawiasz fakturę, wgrywasz w pdf i z głowy. Ja jak jeszcze handlowałem na Sedo jako individual miałem dwie sytuacje, że nabywca zażądał dokumentu sprzedaży (Invoice Request) i wtedy pisaliśmy umowę (bo w kraju nabywcy najczęściej będzie tak, że z samego rachunku bez umowy wystawionego przez osobę fizyczną zakupu domeny nie można wrzucić w koszty - tak jest m.in. w Polsce) - było to bardzo kłopotliwe. Edited August 22, 2013 by thomaso Share this post Link to post Share on other sites
Kenny97 1 Report post Posted August 22, 2013 Niestety nabywca może zażądać dokumentu sprzedaży przez "Invoice Request" niezależnie czy masz konto "indyvidual" czy "company". No i *dużo* łatwiej będzie jak masz firmę, bo wystawiasz fakturę, wgrywasz w pdf i z głowy. Ja jak jeszcze handlowałem na Sedo jako individual miałem dwie sytuacje, że nabywca zażądał dokumentu sprzedaży (Invoice Request) i wtedy pisaliśmy umowę (bo w kraju nabywcy najczęściej będzie tak, że z samego rachunku bez umowy wystawionego przez osobę fizyczną zakupu domeny nie można wrzucić w koszty - tak jest m.in. w Polsce) - było to bardzo kłopotliwe. Co w przypadku gdy sprzedający odmówi sporządzenia umowy bo uzna, że to kłopotliwe? Transakcja zostaje cofnięta a sprzedający upomniany przez sedo? Share this post Link to post Share on other sites
tmi 728 Report post Posted August 22, 2013 Przepraszam jeśli wprowadziłem w błąd, ale dla mnie jest wtedy kompletnie nielogiczne i niezrozumiałe - wpłatę za domenę otrzymujesz na konto czy PayPal zawsze od Sedo, a fakturę miałbyś wystawiać na zupełnie inną firmę / nabywcę (podczas gdy na polskich giełdach Aftermarket.pl i premium.pl wpłaty otrzymujesz od giełdy, a fakturę zawsze wystawiasz na giełdę, a nie rzeczywistego nabywcę). Ale ok - nikt nie jest nieomylny, szczególnie jeśli chodzi o przepisy podatkowe (które często możesz interpretować na o wiele więcej nawet sposobów niż tylko dwa). A kto nigdy nie popełnił błędu przy prowadzeniu firmy w jakichś dokumentach to znaczy, że jej nigdy nie prowadził. No przecież to jest wszystko logiczne. Dostajesz kasę od Sedo bo tak działa escrow. Fajnie by było gdyby zawsze można było wystawiać FV na Sedo bo kwota sprzedaży nie zawierałaby VAT'u. Np. kupujący jest osobą fizyczną i zamiast zawierać w cenie 23% VAT masz n/p czyli 23% do przodu. Niestety tak nie jest - Sedo jest tylko pośrednikiem jak Allegro. Dlatego na Sedo masz informację o VAT, żeby przy negocjacjach go uwzględniać. Dawniej nie było tej informacji i po akceptacji ceny był totolotek - albo n/p albo doliczasz 23% w przypadku osoby fizycznej. Swoją drogą ciekawe ile osób tak rozlicza, że kupującym jest Sedo - pewnie w cholerę. Co do invoice request to wg mnie to jest prośba a nie wymóg. Osobiście dostałem wielokrotnie pieniądze od Sedo mimo że nie wysłałem jeszcze faktury. Domyślam się, że wystarczy napisać w transakcji że nie wystawiasz faktur i tyle. Share this post Link to post Share on other sites
apze 1,065 Report post Posted August 22, 2013 Bo pewnie jest tak, że część firm robi jak ja, część jak tmi (w pomocy Sedo nie ma o tym ani jednego słowa jak to rozliczać), a dla polskiego Urzędu Skarbowego nie ma żadnej różnicy kto jest nabywcą na fakturze sprzedażowej jeśli chodzi o podatek dochodowy. Jedyne co się może różnić to VAT (bo jest mnóstwo kombinacji zależnie od tego z jakiego kraju jest nabywca czy w Unii Europejskiej czy nie i czy u siebie płaci VAT Jeżeli uzwględnisz VAT lub nie, to podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym jest także inna. Share this post Link to post Share on other sites
thomaso 722 Report post Posted August 22, 2013 Jeżeli uzwględnisz VAT lub nie, to podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym jest także inna. No tak, faktycznie to będzie robić różnicę. Oj pokopane te podatki wszystkie - mogłoby być to prostsze. Share this post Link to post Share on other sites
Kenny97 1 Report post Posted August 22, 2013 mam nadzieję, że milek nie zniechęcił się do sprzedaży na sedo Share this post Link to post Share on other sites
mmarco 2 Report post Posted September 29 A czy jak się ma domeny zaparkowane np. na Sedo i zarabia na reklamach, albo właśnie sprzedaje się domenę, to trzeba jakieś podatki amerykańskie płacić - tzw. podatek u źródła np? Share this post Link to post Share on other sites