horacy11 47 Report post Posted April 2, 2012 Co sie dzieje z domenami, jeśli upada rejestrator? Co może zrobić rejestrator z rejestrem, gdyby przed upadkiem chciał jeszcze "dokuczyć" klientom? Share this post Link to post Share on other sites
ams 14 Report post Posted April 2, 2012 Co sie dzieje z domenami, jeśli upada rejestrator?Co może zrobić rejestrator z rejestrem, gdyby przed upadkiem chciał jeszcze "dokuczyć" klientom? Domeny są kasowane Nie no, prima aprilis był wczoraj. Domeny przechodzą do NASK pod przykrywką vinask, można za pomocą authinfo przenieść gdziekolwiek - było tak już np. w przypadku parkdomen.pl. a. Share this post Link to post Share on other sites
horacy11 47 Report post Posted April 2, 2012 Domeny są kasowane Nie no, prima aprilis był wczoraj. Domeny przechodzą do NASK pod przykrywką vinask, można za pomocą authinfo przenieść gdziekolwiek - było tak już np. w przypadku parkdomen.pl. a. To nie jest źle, jakby co moga upadać Share this post Link to post Share on other sites
pb 2,626 Report post Posted April 3, 2012 Temat jest ciekawy, ale na szczęście nie owiany tajemnicą - mieliśmy okazję obserwować już trzy takie przypadki w historii rejestru .pl - przynajmniej ja znam trzy. ;-) Należy tu jednak rozdzielić dwie kwestie - chwila osiągnięcia niewypłacalności a chwila rozwiązania umowy przez NASK. Kiedy płatność za operacje wykonywane w rejestrze następowała na koniec miesiąca za dany miesiąc, sytuacja była dość oczywista - w przypadku nieopłacenia faktury i braku widoków na opłacenie, umowa była po prostu rozwiązywana. W tym momencie rejestratorzy działają na zasadach pre-paid, a więc domeny rejestrują ze środków, które muszą wcześniej wpłacić - natomiast rejestrator z zerowym saldem może nadal bez żadnych sankcji funkcjonować - z tym że oczywiście nie może rejestrować czy przedłużać domen. W każdym razie nie ma żadnych wymogów co do minimalnej miesięcznej wpłaty etc. W tej sytuacji, zanim dojdzie do rozwiązania umowy przez NASK - rejestrator który stał się niewypłacalny, zwyczajnie nie będzie w stanie zasilić salda oraz przedłużać domen klientów. To jest najbardziej niebezpieczny fragment całego procesu - tym bardziej, że jak już pisałem tutaj: http://www.di.pl/index.php?s=&showtopi...st&p=489928 - abonent NIE otrzymuje z NASK żadnego powiadomienia jeśli jego domena wygaśnie w wyniku nieprzedłużenia. Natomiast wydaje mi się (choć to może potwierdzić tylko NASK) że w takiej sytuacji, na podstawie zgłoszeń od klientów o niewypłacalności rejestratora, podejmie szybkie kroki w celu zabezpieczenia interesów abonentów. Pod tym względem ten system ma pewną przewagę nad poprzednim, gdyż przy szybkiej reakcji rozwiązanie umowy może nastąpić dużo wcześniej niż w starym systemie. W przypadku rozwiązania przez NASK umowy sytuacja abonentów jest już czysta - wszystkie domeny są przenoszone do VINASK, skąd abonent może wytransferować domenę do dowolnego rejestratora lub utrzymywać ją wg cennika NASK pozostawić ją do wygaśnięcia. Powiadomienia o rozwiązaniu umowy z partnerem są wysyłane do wszystkich *kontaktów* utrzymywanych przez danego partnera, z podaniem jakich domen i opcji sprawa dotyczy - czasem na danym kontakcie jest 0 domen, czasem kilka tysięcy - nie wiem niestety jak wygląda taki mail z domenami, bo mnie osobiście to nie dotyczyło). Poniżej przykład takiego maila: Subject: Rozwiazanie umowy z Registrarem / Change of your domain name service provider Nazwy domen/Domain names: Nazwy opcji/Options names: Identyfikatory kontaktow/Contacts ids: xxx_aaa_0000xxx Szanowni Panstwo, pragniemy poinformowac, iz porozumienie w sprawie wspolpracy dotyczacej nazw domen internetowych zawarte miedzy NASK a firma xxx zostalo rozwiazane z dniem 31 stycznia 2011. W celu dalszego korzystania z ww. uslug konieczne jest przeniesienie obslugi do innego Partnera NASK. Jest to jedyna operacja, jaka moga Panstwo przeprowadzic. WAZNE! Przeniesienie obslugi domeny musi nastapic do konca okresu, na jaki domena/opcja zostala oplacona. Domena, ktorej obsluga nie zostanie przeniesiona PRZESTANIE ISTNIEC z koncem jej okresu rozliczeniowego. Realizacja opcji mozliwa jest wylacznie po przeniesieniu obsługi do innego Partnera NASK. Lista Partnerow NASK dostepna jest na stronie: http://www.dns.pl/porozumienie/partner.html. Procedura przeniesienia domeny do wybranego Partnera znajduje sie pod adresem: http://www.dns.pl/porozumienie/transfer.html W przypadku trudnosci z uzyskaniem hasla (tzw. authinfo) od xxx, prosze postepowac zgodnie z procedura transferu z NASK (http://www.dns.pl/porozumienie/transfer.html). Na formularzu transferu z NASK prosze dopisac slowo "ROZWIAZANIE". Jesli powyzsza wiadomosc dotyczy wylacznie kontaktu prosimy o jej zignorowanie. Dzial Domen, NASK +48 22 380 83 00 info@dns.pl Nie do końca jest dla mnie jasny ostatni akapit, z którego wynika, że authinfo należy uzyskać od byłego rejestratora - co jest oczywiście już niemożliwe - wydaje mi się, że jest to po prostu błąd w treści maila. Share this post Link to post Share on other sites
pb 2,626 Report post Posted April 4, 2012 Jeszcze w ramach ciekawostki - krótka historia upadku globalnego rejestratora utrzymującego ~2 miliony domen. Trudne do wyobrażenia, ale jak widać wielkość nie ma znaczenia gdy kończy się kasa. http://en.wikipedia.org/wiki/RegisterFly + można też znaleźć bardzo wiele na ten temat przez google Share this post Link to post Share on other sites
horacy11 47 Report post Posted April 4, 2012 U nas chyba prędzej dojdzie do przejęć, niż książkowego bankructwa. Nie mniej jednak w okresie przejściowym może być ciekawie. Jeśli przykładowo AM przedłuża domeny na ostatnią chwile, to w momencie hipotetycznego dłuższego braku płynności.... będzie co łapać Share this post Link to post Share on other sites
pb 2,626 Report post Posted April 4, 2012 U nas chyba prędzej dojdzie do przejęć, niż książkowego bankructwa. Nie mniej jednak w okresie przejściowym może być ciekawie.Jeśli przykładowo AM przedłuża domeny na ostatnią chwile, to w momencie hipotetycznego dłuższego braku płynności.... będzie co łapać Pod koniec artykułu w wiki jest napisane że ostatecznie godaddy przejął 855 tys. domen klientów registerfly. Co się stało z pozostałym >milionem? No cóż... Share this post Link to post Share on other sites
DD 731 Report post Posted April 4, 2012 Pod koniec artykułu w wiki jest napisane że ostatecznie godaddy przejął 855 tys. domen klientów registerfly. Co się stało z pozostałym >milionem? No cóż... RegisterFly upadł chyba głównie z innych powodów niż niewypłacalność, a przynajmniej nie był to jedyny powód z tego co pamiętam. Śledziłem sprawę dość dokładnie, a wcześniej (przed kłopotami) miałem tam sporo domen. W każdym bądź razie większość z tych domen raczej nie "wyparowała", tylko klienci je przenieśli do innych rejestratorów zanim domeny przejął GoDaddy. DD Share this post Link to post Share on other sites
thomaso 722 Report post Posted April 4, 2012 (edited) Mi się dziwnie nasuwa zbieżność "niewypłacalnego rejestratora" z "niewypłacanymi wypłatami" z AM. Jakoś nie do końca bym uwierzył w to, żeby w ogóle było możliwe to, aby AM stał się niewypłacalny, bardziej bym stawiał na to, że Aftermarket.pl ma bardziej problemy logistyczno-organizacyjne niż finansowe. Tutaj ciekawy jest post pb w innym wątku, gdzie opisał zasady funkcjonowania kont w Premium.pl i ma to ręce i nogi: http://www.di.pl/index.php?act=findpost&am...&pid=487670 Dzisiaj mi się to jakoś tak przypomniało. Wydaje mi się (ale zaznaczam - wydaje mi się, znaczy się, że nigdy nie operowałem tak dużymi sumami), że logiczne powinno być to, że wszystkie środki, które znajdują się w serwisie (i są w systemie informatycznym czyli te całe salda) mają swój odpowiednik leżący na koncie bankowym należącym do serwisu i to konto powinno być prawie nieruszalne - znaczy tylko przelewy wpłaty i wypłaty klientów. Znaczy, że jeśli suma sald wszystkich klientów wynosi 500 tys. zł (na pewno dużo więcej, ale to taka przykładowa ktota) to tyle samo powinno się znajdować na koncie bankowym w rzeczywistych pieniądzach. I jak ktoś wpłaca środki do serwisu to są przelewane tam, a jak wypłaca to z powrotem, na jego konto bankowe. Nadwyżka (zarobek serwisu) powinna być dopiero przelewana na inne konto (takie bardziej obrotowe) i dopiero można nią dysponować (czyli opłacać te wpłaty prepaid i wiele innych kosztów) i się zastanawiać się jak można zwiększyć tę nadwyżkę. Ja mam takie wrażenie, że w Aftermarket.pl jest to jakoś zupełnie inaczej zorganizowane (może mają jedno wspólne konto "do wszystkiego") i kiedyś to się sprawdzało dobrze, a teraz już nie bardzo. I mam też takie wrażenie, że problem został dostrzeżony i coś zostanie przeorganizowane - jeśli nie chcą dalej tracić klientów. Edited April 4, 2012 by thomaso Share this post Link to post Share on other sites
Adelard 84 Report post Posted April 4, 2012 Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o overnight Share this post Link to post Share on other sites
horacy11 47 Report post Posted April 4, 2012 Mi się dziwnie nasuwa zbieżność "niewypłacalnego rejestratora" z "niewypłacanymi wypłatami" z AM. Jakoś nie do końca bym uwierzył w to, żeby w ogóle było możliwe to, aby AM stał się niewypłacalny, bardziej bym stawiał na to, że Aftermarket.pl ma bardziej problemy logistyczno-organizacyjne niż finansowe. Tutaj ciekawy jest post pb w innym wątku, gdzie opisał zasady funkcjonowania kont w Premium.pl i ma to ręce i nogi: http://www.di.pl/index.php?act=findpost&am...&pid=487670 Dzisiaj mi się to jakoś tak przypomniało. Wydaje mi się (ale zaznaczam - wydaje mi się, znaczy się, że nigdy nie operowałem tak dużymi sumami), że logiczne powinno być to, że wszystkie środki, które znajdują się w serwisie (i są w systemie informatycznym czyli te całe salda) mają swój odpowiednik leżący na koncie bankowym należącym do serwisu i to konto powinno być prawie nieruszalne - znaczy tylko przelewy wpłaty i wypłaty klientów. Znaczy, że jeśli suma sald wszystkich klientów wynosi 500 tys. zł (na pewno dużo więcej, ale to taka przykładowa ktota) to tyle samo powinno się znajdować na koncie bankowym w rzeczywistych pieniądzach. I jak ktoś wpłaca środki do serwisu to są przelewane tam, a jak wypłaca to z powrotem, na jego konto bankowe. Nadwyżka (zarobek serwisu) powinna być dopiero przelewana na inne konto (takie bardziej obrotowe) i dopiero można nią dysponować (czyli opłacać te wpłaty prepaid i wiele innych kosztów) i się zastanawiać się jak można zwiększyć tę nadwyżkę. Ja mam takie wrażenie, że w Aftermarket.pl jest to jakoś zupełnie inaczej zorganizowane (może mają jedno wspólne konto "do wszystkiego") i kiedyś to się sprawdzało dobrze, a teraz już nie bardzo. I mam też takie wrażenie, że problem został dostrzeżony i coś zostanie przeorganizowane - jeśli nie chcą dalej tracić klientów. Gdyby było tak jak mówisz, problemy AM trwały by góra dzień, dwa, a nie kilka tygodni. Na chwilę obecną AM jest zorganizowane na kształt ZUS'u. Tzn. wypłaty są finansowane z wpłat innych urzytkowników(ich sald) oraz różnego rodzaju opłat, które są pobierane z salda, lecz wykonywane na ostatnią chwilę(np. przedłużenia). Taka piramidka. O ile rozchody z kont AM będą równoważone przez wpływy, będzie ok. Jeśli jednak klienci stracą zaufanie do AM, i zaczną wypłacać wolne środki, będzie gorąco:) Share this post Link to post Share on other sites
heden.pl 158 Report post Posted April 4, 2012 Mi się dziwnie nasuwa zbieżność "niewypłacalnego rejestratora" z "niewypłacanymi wypłatami" z AM. Myślę, że Twoje skojarzenia nie są odosobnione. To co się dzieje w AM osobiście zaczyna mnie wkurzać. 10 dni roboczych na wypłatę własnych środków to trochę za dużo. Share this post Link to post Share on other sites
sebastian0000 177 Report post Posted April 4, 2012 Gdyby było tak jak mówisz, problemy AM trwały by góra dzień, dwa, a nie kilka tygodni. Na chwilę obecną AM jest zorganizowane na kształt ZUS'u. Tzn. wypłaty są finansowane z wpłat innych urzytkowników(ich sald) oraz różnego rodzaju opłat, które są pobierane z salda, lecz wykonywane na ostatnią chwilę(np. przedłużenia). Taka piramidka. O ile rozchody z kont AM będą równoważone przez wpływy, będzie ok. Jeśli jednak klienci stracą zaufanie do AM, i zaczną wypłacać wolne środki, będzie gorąco:) Niestety zgadzam się z Tobą. Już kilka dni temu skojarzyłem obecną sytuację w AM z tak popularną piramidą finansową z USA. Wszystko wskazuje na to że właśnie coś takiego ma obecnie miejsce, no bo jak wytłumaczyć sytuacje z przedłużeniami, z zatwierdzaniem wypłat po upływie 10 dni roboczych, z zatwierdzonymi wypłatami które idą na konto 4 dni, z brakiem środków na koncie prepaid ? Generalnie, z tygodnia na tydzień z finansami AM jest coraz gorzej. Dodatkowo denerwuje mnie to że AM rozdaje kody promocyjne na FB a nie potrafi wypłacić w terminie kilku k. Zaufanie do AM zostało tak mocno nadszarpnięte że wygląda to wręcz dramatycznie I kody promocyjne wypłacane z naszych środków nic tu nie zmienią, POTRZEBNE JEST OFICJALNE STANOWISKO AM bo klienci zaczną masowo uciekać. Share this post Link to post Share on other sites
Pan_Grzegorz 921 Report post Posted April 4, 2012 (edited) Gdyby było tak jak mówisz, problemy AM trwały by góra dzień, dwa, a nie kilka tygodni. Na chwilę obecną AM jest zorganizowane na kształt ZUS'u. Tzn. wypłaty są finansowane z wpłat innych urzytkowników(ich sald) oraz różnego rodzaju opłat, które są pobierane z salda, lecz wykonywane na ostatnią chwilę(np. przedłużenia). Taka piramidka. O ile rozchody z kont AM będą równoważone przez wpływy, będzie ok. Jeśli jednak klienci stracą zaufanie do AM, i zaczną wypłacać wolne środki, będzie gorąco:) Wbrew temu, co nam się wydaje Aftermarket nie jest wcale rejestratorem, przechwytywaczem domen. Oczywiście ma takie usługi w swojej ofercie, które wywodzą się z wcześniejszego profilu serwisu, ale obecnie stanowią jedynie ofertę poboczną prowadzącą do pozyskiwania nowych klientów i stanowią przykrywkę pod rzeczywistą działalność serwisu. wystarczy spojrzeć na ceny usług oferowanych przez AM, znaczna część z nich nie przynosi żadnego dochodu, a niektóre z założenia są deficytowe. Aftermarket obecnie to serwis parabankowy, a problemy z wypłatami wynikają z niskiej płynności finansowej. Sens utrzymywania AM to wiara w poprawę sytuacji, czyli zdobycie większego kapitału operacyjnego, który pozwoliłby na swobodne spłacanie należności wobec swoich klientów i udzielanie oprocentowanych pożyczek. Stąd podejmuje się tak desperackie kroki jak ostatnia sprzedaż pakietów rejestracji w cenach dumpingowych w celu szybkiego pozyskania gotówki. Jak na razie wygląda to na zjadanie własnego ogona, jak może skończyć się taka zabawa nie trudno się domyślić. Edited April 4, 2012 by Pan_Grzegorz Share this post Link to post Share on other sites
TomNice 45 Report post Posted April 5, 2012 Nie siedzę w finansach, ale jako osoba blisko związany z Michałem wiem, że w tym trudnym okresie dla firmy, robi wszystko by sprostać oczekiwaniom. Nie obawiam się też o swoje pieniądze czy domeny, gdyż wiem jakie aktywa posiada AM (postaci udzielonych kredytów domainerom czy też w domenach takich jak x.de które w każdej chwili, ze stratą, ale może spieniężyć). Nakręcanie spirali strachu nie pomaga wyjść firmie szybko na prostą. Wierzę jednak, że nastąpi to w najbliższych dniach i jak zawsze we współpracy z AM bywało, każdy kto wykazał się cierpliwością zostanie nagrodzony Share this post Link to post Share on other sites
br3slau 0 Report post Posted April 17, 2012 (edited) No i długo nie trzeba było czekać z aukcją domeny x.de : http://www.aftermarket.pl/bid.php?id=1161595 Edited April 17, 2012 by br3slau Share this post Link to post Share on other sites
Noname 49 Report post Posted April 17, 2012 Sprzedaż nie jest podyktowana zlą sytuacją w firmie - tylko otrzymaniem naprawde dobrej oferty na zakup tej domeny - po otrzymaniu oferty postanowilismy wystawic ja "testowo" na aukcje ;-) Share this post Link to post Share on other sites
Kangur 1,649 Report post Posted April 17, 2012 (edited) x.de : http://www.aftermarket.pl/bid.php?id=1161595 Być może źle szukam ale zechciałby mi ktoś podać więcej danych odnoszących się do opisu ? x.de - short German domain. Also comes with the sale the trademark "X" registered in German Patent Office Na DPMA otrzymuję odpowiedź Keine Treffer( brak wyników ). Edited April 17, 2012 by Kangur Share this post Link to post Share on other sites
tdomeny 1 Report post Posted April 18, 2012 Napisz do Anubisa on licytuje jak głupi To ci może powie co i jak Jak myślisz ile domenka dojdzie.Przebije saturn.pl Share this post Link to post Share on other sites
dobre_domeny 0 Report post Posted April 18, 2012 ZUS .... powiadacie Panowie ? Ja mam kłopot Kasy niet , a to nie jest ...5zł odpowiedzii z AF niet. Poczekam znowu kolejny raz do jutra. Ciekawostka , nagle zaczeli zgłaszac sie klienci po domeny z kasą , ale sprzedaz tylko przez ... AF. Moze i dobrze renoma AF jest jeszcze. Siedze w tym temacie od1996 roku. takiego grzybobrania to ja nie pamiętam. Tylko za dużo tych pozytywnych przypadków. a z tych złych : Za jedną grubsza AF nie płaci Druga grubsza nie opłacona Trzecia wisi Po tym co tu czytam , "strach sie bać" sprzedawać grubsze rzeczy przez AF pozostały mi tylko małe bombki atomowe, killka dużych i kilka "lotniskowców" Kogo polecacie i kto moze teraz przypilnować lepszych transakcji , bez nerwów ? Share this post Link to post Share on other sites
Guest Report post Posted April 23, 2012 jak zawsze we współpracy z AM bywało, każdy kto wykazał się cierpliwością zostanie nagrodzony nadal tak myslisz ? Share this post Link to post Share on other sites
Betman 6 Report post Posted April 19, 2013 (edited) W tej sytuacji, zanim dojdzie do rozwiązania umowy przez NASK - rejestrator który stał się niewypłacalny, zwyczajnie nie będzie w stanie zasilić salda oraz przedłużać domen klientów. To jest najbardziej niebezpieczny fragment całego procesu - tym bardziej, że jak już pisałem tutaj: http://www.di.pl/index.php?s=&showtopi...st&p=489928 - abonent NIE otrzymuje z NASK żadnego powiadomienia jeśli jego domena wygaśnie w wyniku nieprzedłużenia. Czyli mimo wszystko na whois na dns.pl czasami warto sprawdzić czy domena zostałą odpowiednio przedłużona, szczególnie jeśli chodzi o bardziej wartościowe domeny? Edited April 19, 2013 by Betman Share this post Link to post Share on other sites
pb 2,626 Report post Posted April 19, 2013 Czyli mimo wszystko na whois na dns.pl czasami warto sprawdzić czy domena zostałą odpowiednio przedłużona, szczególnie jeśli chodzi o bardziej wartościowe domeny? Ta część wpisu już jest nieaktualna, bo w zeszłym roku nask wprowadził zmianę i obecnie abonent domeny dostaje bezpośrednio z NASK informację w chwili wygaśnięcia domeny - oczywiście pod warunkiem że w danych abonenta jest wpisany poprawny i aktualny e-mail. Share this post Link to post Share on other sites