Jump to content
Alex

Jaka forma fonetyczna jest poprawna dla .com?

Recommended Posts

Wytłumaczę o co mi chodzi. W ciągu paru miesięcy mam przygotować kampanię do radia lub TV dla polskiej domeny .com

Chciałbym zasięgnąć opinii jaka forma fonetyczna jest najczęściej używana:

 

1. nazwa kropka kom

2. nazwa kropka ce-o-em

3. nazwa kom

4. nazwa ce-o-em

 

Rozumiem że może być kilka używanych równoczesnie albo ale jaka jest najczęściej?

Share this post


Link to post
Share on other sites

moim zdaniem, najlepiej do szerokiego targetu trafi opcja 1.

 

dlaczego?

 

samo com jest w Polsce mało znane (w sensie ogólnym) . jeśli grupą docelową jest masowy użytkownik, może zacząć szukać w naszym internecie czegoś o postaci:

nazwakom.pl

 

zatem zdecydowanie w przekazie reklamowym musi być słyszalna "kropka"

 

koniec i kropka w tym temacie :-)

 

Paulinho

Edited by Paulinho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę chyba podobnie jak Paulinho

 

Jeśli ktoś wymienia polski adres internetowy np. w TV to zazwyczaj jest to "nazwa pe el" czyli "wakacje pl" bez kropki bo zawsze jest możliwość że ktoś będzie wpisywał wakacjekropka.pl ale przypadku domen .com będzie chyba najlepiej jeśli słuchający usłyszą "nazwa kropka kom"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myślę chyba podobnie jak Paulinho

 

Jeśli ktoś wymienia polski adres internetowy np. w TV to zazwyczaj jest to "nazwa pe el" czyli "wakacje pl" bez kropki bo zawsze jest możliwość że ktoś będzie wpisywał wakacjekropka.pl ale przypadku domen .com będzie chyba najlepiej jeśli słuchający usłyszą "nazwa kropka kom"

 

idac takim tokiem myslenia to powinien wpisac wtedy wakacjekropka.kom

Share this post


Link to post
Share on other sites
idac takim tokiem myslenia to powinien wpisac wtedy wakacjekropka.kom

 

no niby tak...chyba tylko raz słyszalem w TV mówiony adres .com i była to nazwa kropka kom a polskie adresy są niemal zawsze bez kropki...Tak sobie myślę że człowiek wpisując zaslyszany adres .com może bardziej się pilnować niż w przypadku domen .pl które na chybcika wpisujemy popełniając literówki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeby uniknac nieporozumien i by nikt nie wlazil tam gdzie nie trzeba dobrze byloby wymyslec jakies haslo - najlepiej rymowanke z .com ;]

 

w stylu: Nie masz kasy? Zbierasz zlom? Wejdz dzis na wycieczki.com :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, w TV i radiu slyszy sie zazwyczaj dwie wersje:

 

wuwuwu kokakola peel

 

lub

 

wuwuwu kropka kokakola kropka peel (ewentualnie forma skrocona bez tych wuwuwu - czyli "wejdz na miastomuzyki kropka peel")

 

 

niestety, nie mamy wplywu na to, czy mniej kumata osoba po pierwsze -zrozumie o co chodzi (ze o domene), a po drugie, ze chodzi o koncowke .com a nie .kom czy inna wymyslna nazwe - ale to margines bledu - jesli przekaz bedzie do osob mlodych do 35 roku zycia, to wszyscy zrozumieja. Tak samo nie mamy pewnosci, ze zapamieta na billboardzie nazwe domeny, gdyz statystycznie kazdy przekaz reklamowy (citylight, billboard i inne reklamy) jest ogladany 1,5-3 sekund. W radio czy TV to tez ulamek czasu reklamy na podanie nazwy

Share this post


Link to post
Share on other sites
w stylu: Nie masz kasy? Zbierasz zlom? Wejdz dzis na wycieczki.com :)

:)

 

Ja myślę, że w takim przekazie powinieneś użyć adresu przynajmniej 2-3 razy, żeby został usłyszany, zapamiętany i poprawnie zrozumiany. Powinieneś użyć miksu dwóch wersji 1 i 3, czyli np. "wycieczki kom" a w innym zdaniu "wycieczki kropka kom". Myślę, że dzięki takiemu zabiegowi będzie mniej pomyłek wśród słuchaczy radia czy TV (choć w tym drugim przypadku można chyba pominąć wersję 3, bo jeśli widz będzie widział domenę, to wystarczy, że usłyszy adres bez "kropka").

 

DD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem mi się wydaje że najlepsza dla radia jest wersja 1, tylko ciekawe czy nie będą wpisywac *.kom

Ostatnio słyszałem w radiu reklamę jakaś tam nazwa nawet nie słuchałem dokładnie ale było pod koniec powiedziane że przez "C"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przede wszystkim weź pod uwagę do kogo kierujesz swoją ofertę. W ogromnym uproszczeniu: młodemu pokoleniu "kropka" jest zupełnie niepotrzebna, mimo że .comy są średnio popularne. Uderzasz w nieco starszych? Podaj pełen adres: wuwuwu kropka wycieczki kropka kom .

 

Najbezpieczniej wybrać wariant całościowy - trafisz do wszystkich. Ewentualnie, jak już ktoś wspomniał, zróżnicuj reklamę w zależności od medium (rmf-wycieczki kom/radio maryja-w.wyc.ce o em:)). Na marginesie uważam, że ce o em to totalne nadużycie i może zostać odczytane przez niektórych za obrazę ich intelektu;)

 

Grupa docelowa przede wszystkim;)

Edited by Azel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostatnio słyszałem w radiu reklamę jakaś tam nazwa nawet nie słuchałem dokładnie ale było pod koniec powiedziane że przez "C"

a ja ostatnio widzialem w tiwi reklame Danone i nie moglem uwierzyc w to, co slyszalem. Na koncu podawali:

 

"wuwuwu malyglod peel" (dokładnie, wymawiali, tak jak tutaj napisalem, czyli ma-ly-glod, zamiast małygłód :) - no i smiesznie to brzmialo, prawie jak "maly glut") - oczywiscie www.małygłód.pl jest zaparkowana

Share this post


Link to post
Share on other sites
a ja ostatnio widzialem w tiwi reklame Danone i nie moglem uwierzyc w to, co slyszalem. Na koncu podawali:

 

"wuwuwu malyglod peel" (dokładnie, wymawiali, tak jak tutaj napisalem, czyli ma-ly-glod, zamiast małygłód :) - no i smiesznie to brzmialo, prawie jak "maly glut") - oczywiscie www.małygłód.pl jest zaparkowana

 

Nie jesteś pierwszą osobą, której skojarzyło się to z glutem... Porażka Danone na całej linii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Również uważam, że 1 i 3.

 

3 jest lepsza jednak dla całkowitych laików na pewno lepiej trafi opcja nr 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"nazwa kropka kom", gdyby to było .pl to byłbym za wersją bez "kropka", bo każdy wie, że przed pl jest kropka. ale w tym wypadku powiedziałbym "kropka", żeby podkreślić to, iż po "com" juz nic nie ma. ale niestety i tak dużo ruchu pójdzie na "com.pl" to jest więcej niż pewne.

z tym "ce-o-em" to już przesadziłeś :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może uda się zrobić doświadczenie polegające na przygotowaniu dwóch wersji: najpierw nazwa kropka com a od połowy kampanii bez kropki ? Miałbyś możliwość porównania efektów o ile inne czynniki nie wpłyną na wyniki.

I o ile zleceniodawca nie wystraszy się takich eksperymentów.

 

Ja nawet nie pytam jaka to domena bo dobre literówki i tak zapewne są już zajęte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×